Råsta bussgarage (Bilder)

Startat av Susanne, 17 oktober 2010, 15:51:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Leo skrivet 30 oktober 2010, 00:22:13 AM
LOL 52 bussar, vilket SL-garage som helst är ju större!

52 st bussar är inne inne på depån på bilden, men som tidigare skrivet är platserna idag 57 till antalet (60 st jämt innan gastanken kom?), vilket dock knappast gör någon större skillnad gentemot SL-depåerna.

Skulle vara kul att se en lista över antalet rampplatser på SL-depåerna. Kan ju knappast vara hemligt, med tanke på att de går att räkna med hjälp av Eniros satellitbilder. Även den framtida UL-depån samt den idag grymt överdimensionerade Örebrodepån (50% av platserna används idag) skulle vara kul att se siffror på.

Robert Brink

Trevligt bildsvep från ett garage jag körde som deltidare på från 1990-2010! Många trevliga bussar man kört in och ut från det garaget! Är otroligt glad, att man var med på gamla SL tiden... :)

//R

yngrot

Trevliga bilder Susane ..   dock upplever jag det som det är trångt att köra ut vagnar från rampen men det är kanske bara synvilla??  Som förare får man väl en rätt lång bit att gå för att hämta sin vagn ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

Citat från: Ersa skrivet 30 oktober 2010, 00:34:38 AM
52 st bussar är inne inne på depån på bilden, men som tidigare skrivet är platserna idag 57 till antalet (60 st jämt innan gastanken kom?), vilket dock knappast gör någon större skillnad gentemot SL-depåerna.

Skulle vara kul att se en lista över antalet rampplatser på SL-depåerna. Kan ju knappast vara hemligt, med tanke på att de går att räkna med hjälp av Eniros satellitbilder. Även den framtida UL-depån samt den idag grymt överdimensionerade Örebrodepån (50% av platserna används idag) skulle vara kul att se siffror på.


Någon som vet varför Örebrodepån som ägs av länstrafiken. Är så kraftigt överdimensionerad!?

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 30 oktober 2010, 17:06:07 PM
Någon som vet varför Örebrodepån som ägs av länstrafiken. Är så kraftigt överdimensionerad!?

För att den ska räcka utan utbyggnader i flera decennier. Äntligen planerar någon längre än bara 5-10 år framåt i tiden! :)

groenis

Yngrot
Den längsta sträckan att gå var ner till gamla hallen där Van Hooler'na stod om du tittar på bilderna så var hallen där det nu står ett antal vagnar mot en vägg.

Mellan ramperna så är det lite mer än busslängd och snedställda vagnar så det var lätt att backa ut.

/Lennart

Nico


Citat från: yngrot skrivet 30 oktober 2010, 15:50:15 PM... dock upplever jag det som det är trångt att köra ut vagnar från rampen men det är kanske bara synvilla??  Som förare får man väl en rätt lång bit att gå för att hämta sin vagn ...

Kan ju vara en synvilla, som Grönis säger så är det fråga om snedställda platser så det är gott om plats att backa på i de flesta fall... om man bara har gjort det några gånger innan. Även om det hade varit fråga om raka platser så hade det funnits plats att backa mot ramphuvudena. Visserligen är det även en bit att gå i vissa fall, men vagntyperna står till största delen uppställda i grupp och flertalet har även fasta numrerade platser. Sedan en tid så finns även s.k. ramptelefoner, dvs. ett slags komradiofunktion, på olika strategiska platser på gården. Tanken är då att i fall det är fel på vagnen så ska man via rampelefonen kunna anropa TX om behovet av byte/hjälp istället för att knata upp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Jo det är alltid svårt avgöra på en bild..  Den plats som är svår att köra ut från är Karlskrona  där var vi på besök på Swebustiden och där fick man ha tungan rätt i mun annars sa det pang .. Jag är ju van från Borås där är et väldigt gott om plast . även nere i Tranemo där jag kör numera har vi gott om plats .. bortsett från de gånger långtradare har fått för sig ställa sig på vår plan ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina