Huvudmeny

Linje 193,194,195

Startat av Buss_Fredde, 18 september 2010, 10:48:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Fredde

Har en fråga till något som vet om det har funnits nån linje 193-194-195 innan dom gick över till linje trafiken Sergels torg-Farsta strand,Sergels torg - Bagarmossen...


Mvh Fredde//...

Max W

Den första linjen 193 kallas numer 163. Den gick mellan Svedmyra och Bredäng vill jag minnas.163:an är ju "förlängd" till Kärrtorp. Första linjen 194 gick mellan Högdalen och Kroppaplan i Farsta (Farsta Centrum alltså). Linje 195 gick Högdalen-Liljeholmen-Ekensberg och var en sammanslagning av linjerna 145 Liljeholmen - Högdalen (anslutning till T-bana 14) och 133 Liljeholmen-Ekensberg (anslutningslinje till t-banelinje 13). På den tiden betydde 193 "anslutningslinje nr 3 till t-banelinje 19". På samma sätt var linjerna 110-119 anslutningslinjer till dåvarande t-banelinje 11 (Hässelby-Bagarmossen) och linjer i 180-serien följdaktligen anslutningslinjer till t-banelinje 18.

Buss_Fredde

vilket år togs 194:an i trafik som gick mellan högdalen -kroppaplan?


Max W

Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 11:48:24 AM
vilket år togs 194:an i trafik som gick mellan högdalen -kroppaplan?
Tyvärr vet jag inte när den startade, men när jag 1964 bodde i Gubbängen åkte jag ofta med den.

Buss_Fredde

Var 194.an en natt linje på den tiden du åkte då?

Max W

Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 13:09:07 PM
Var 194.an en natt linje på den tiden du åkte då?
Nej, det var en daglinje liksom de övriga (193 och 195) vi diskuterat tidigare idag.
Nattbussnätet med nr x9x startade först senare delen av 1970-talet.
Den enda x9x-linje som var nattbusslinje på 1960-talet var linje 191 som utgick från Svedmyra. Tyvärr minns jag inte var ändhållplatsen var, men den var bortåt Älvsjö-Fruängen-Bredäng någonstans.

Buss_Fredde

Jag minns  en linje vid nummer 191 som Gick från Slussen(södermalmstorg) till fittja.. Har åkt den en gång när det var en kille från busslink handen som skulle köra extra vid botkyrka, sen fanns det en linje till somj handen körde åt botkyrka på natten det var4 linje 192 såkallad bråklinje Slussen(södermalmstorg) Fruängen via Aspudden.. Jag gillade inte den linjen på grund av att den gången jag åkte den linjen med en kompis hade vi en såkallad H23C vagn 425x med dubbeldörr fram som gjorde att dom smet på...

Optimal

Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 13:45:21 PM
Jag minns  en linje vid nummer 191 som Gick från Slussen(södermalmstorg) till fittja.. Har åkt den en gång när det var en kille från busslink handen som skulle köra extra vid botkyrka, sen fanns det en linje till somj handen körde åt botkyrka på natten det var4 linje 192 såkallad bråklinje Slussen(södermalmstorg) Fruängen via Aspudden.. Jag gillade inte den linjen på grund av att den gången jag åkte den linjen med en kompis hade vi en såkallad H23C vagn 425x med dubbeldörr fram som gjorde att dom smet på...

Nu tillhör 190-195 Söderort, men även Hornsberg och Söderhallen är ute och kör.

192an när nog den lugnaste natt linjen jag kört. Har man dubbeldörrar fram så öppnar man ju bara en dörr. På natten öppnar jag bara en dörr, det gör jag även dagtid också :)

Buss_Fredde

Men du gör väl hur du vill... 192:an på helgerna från slussen var jobbigare...

Hur länge har du kört buss då?

Optimal

Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:33:34 PM
Men du gör väl hur du vill... 192:an på helgerna från slussen var jobbigare...

Hur länge har du kört buss då?

Jo, men om man klagar på bussar med dubbeldörr att folk smiter, å sen så öppnar man endå båda dörrarna får maa ju skylla sig själv lite ;). Har bara kört sen i våras. Jag tycker endå att 192an är lugn, om man nu jämför med 191an som är fullsatt när man lämnar slussen, så det är bara att åka förbi massa hållplatser :P

Buss_Fredde

Men vissa tränger ju sig ombord fast man bara har en dörr öppen + att dom tar strömbrytar nyckeln om inte dom får som dom vill...  Jag har håll på med bussar sen 1986 så e jag e nog mer på läst än dig.. Vissa vagnar e ju bättre ään andra..

Buss_Fredde

Det e väl klart att det ska vara mycket folk... när man kör buss..  man vill ju inte köra förbi hållplatser...   Vilken vagntyp brukar du ha när du kör natt då??

Optimal

Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:39:11 PM
Men vissa tränger ju sig ombord fast man bara har en dörr öppen + att dom tar strömbrytar nyckeln om inte dom får som dom vill...  Jag har håll på med bussar sen 1986 så e jag e nog mer på läst än dig.. Vissa vagnar e ju bättre ään andra..

jag har iallafall sluppit sånt, alla har betalat för sig. Det där med huvudströmsnykeln har jag aldrig hört :D. Jo, så är det ju, en buss med enkeldörr e ju bättre än en med dubbeldörr nattetid, men jag har endå inte problem på natte, Nästan skönare att köra på natten än på dagen. Sen kan man inte jämföra då när ni körde våra nattlinjer för typ 5 år sen, mot idag, när ni inte kör dom. Att du hållt på med bussar sen 1986 spelar ingen roll, man har inte mer kunskap bara för det. Man måste ut på fältet och se i verkligheten. Har du kört 91an, 94an, 96an, 190-195an?

Optimal

Citat från: Buss_Fredde skrivet 18 september 2010, 16:42:02 PM
Det e väl klart att det ska vara mycket folk... när man kör buss..  man vill ju inte köra förbi hållplatser...   Vilken vagntyp brukar du ha när du kör natt då??

Man har ju inget annat val, när bussen är fullsatt och ingen tryckt på stannar, men det står folk som vill på. Det är bara köra förbi. Brukar bara ha Scania Omnilink.

Buss_Fredde