Bussolycka på Ekerö

Startat av Fredde, 19 maj 2010, 16:01:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

CitatLite mer fakta här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154434.ab


Hmmm, var väl den sämsta artikeln om denna olycka! Bara svammel osv...

Då var DN, SVD, SVT mfl klart bättre!

Sen är jag nyfiken på det här med bälten i bussar? När jag åker tex FAC privat till Skavsta/Arlanda, så är jag en av dom få som knäpper på bältet! Hur kan det ha varit i vid denna olycka?

//R

Danne B.

Citat från: Robert Brink skrivet 20 maj 2010, 01:40:21 AM
Hmmm, var väl den sämsta artikeln om denna olycka! Bara svammel osv...

Då var DN, SVD, SVT mfl klart bättre!

//R

Personligen tyckte jag det var intressant att det faktiskt äntligen stod något om chauffören i den där artikeln... Därför la jag in länken...!

//Danne

Robert Brink

CitatPersonligen tyckte jag det var intressant att det faktiskt äntligen stod något om chauffören i den där artikeln... Därför la jag in länken...!

//Danne



Ok, sorry för det! Har så svårt för vissa tidningar bara...

//R

yngrot

Alltid tragiskt med såna här olyckor vi får sända en tanke till de anhöriga till den döda,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Danne B.

Chauffören ska tydligen delges misstanke om brott:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/brottsutredning-inledd-efter-bussolycka_4743591.svd

Observera nu, så det inte blir något tjafs eller missförstånd här i tråden, att han alltså bara blir delgiven misstanke om brott och därmed inte på något vis är dömd för något!

//Danne

buskörare

Citat från: Danne B. skrivet 20 maj 2010, 11:52:42 AM
Chauffören ska tydligen delges misstanke om brott:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/brottsutredning-inledd-efter-bussolycka_4743591.svd

Observera nu, så det inte blir något tjafs eller missförstånd här i tråden, att han alltså bara blir delgiven misstanke om brott och därmed inte på något vis är dömd för något!

//Danne

Och så blir det väl i princip alltid när det inte finns klara orsaker. Även Arboga-olyckan, där föraren senare friades.

Danne B.

Citat från: buskörare skrivet 20 maj 2010, 12:10:34 PM
Och så blir det väl i princip alltid när det inte finns klara orsaker. Även Arboga-olyckan, där föraren senare friades.

Helt korrekt uppfattat, ja!

//Danne

vraket

Citat från: Danne B. skrivet 20 maj 2010, 01:03:16 AM
Lite mer fakta här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154434.ab

//Danne

I Aftonbladets artikel så har de tydligen gått runt och pratat med de skadade m m medan räddningsarbetet pågick.

Är det så lämpligt att journalister springer runt på olycksplatser medan det pågår räddningsarbeten?
Tycker det har urartat detta med journalister/fotografer vid olycksplatser.

Jag hade inte tillåtet det och vet fler som inte hade tillåtet det.


svenerik eklund

Citat från: vraket skrivet 20 maj 2010, 18:28:39 PM
I Aftonbladets artikel så har de tydligen gått runt och pratat med de skadade m m medan räddningsarbetet pågick.

Är det så lämpligt att journalister springer runt på olycksplatser medan det pågår räddningsarbeten?
Tycker det har urartat detta med journalister/fotografer vid olycksplatser.

Jag hade inte tillåtet det och vet fler som inte hade tillåtet det.




Jo det kan kännas obehagligt om det kommer journalister, men så länge platsen inte är avspärrad av polis eller annan myndighet så är tyvärr olycksplatsen fortfarande allmän plats.

Finns inte mycket att göra.

Polisens första prio vid en allvarlig olycka bör vara att spärra av så obehöriga ej kommer in inklusive journalister med presskort.

1896

Hm, en stilla fundering: man ska ju absolut undvika olyckor, men om man kör yrkesmässigt 8 timmar om dagen året runt, (exkl semester), är det då inte konstigt om det inte händer något ibland ? Jag kanske är ute på tunn is, men borde det inte finnas någon form av amnesti för yrkesförare, så att man slipper känna sig utpekad som brottsling om det händer något ?

Niclas Rosenius

Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 19:02:15 PM
Hm, en stilla fundering: man ska ju absolut undvika olyckor, men om man kör yrkesmässigt 8 timmar om dagen året runt, (exkl semester), är det då inte konstigt om det inte händer något ibland ? Jag kanske är ute på tunn is, men borde det inte finnas någon form av amnesti för yrkesförare, så att man slipper känna sig utpekad som brottsling om det händer något ?

    Som yrkeschafför är du ett proffs och skall vara bättre att framföra ditt fordon än en vanlig bilist.

    //Niclas

1896

Det är ju det jag menar, då ska man väl ha någon fördel av det också.

Fikman

När det gäller rollen som Yrkescahufför så håller jag helt med att man skall vara bättre än "svensson", men det inebär ju också att man skall tålas att granskas, och mistag kan alla göra. Skilnaden är att en Yrkescahufför reder upp mistaget bättre än "svensson".

lil-sis

Förlåt men faktagranskningen i artikeln? (Den sista från SvD).

Färendövägen? (Färentunavägen).

Ekerö-landet? (Svartsjölandet).

Vore intressant att veta hur många som använde bälte.

Ersa

Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 19:02:15 PM
Hm, en stilla fundering: man ska ju absolut undvika olyckor, men om man kör yrkesmässigt 8 timmar om dagen året runt, (exkl semester), är det då inte konstigt om det inte händer något ibland ? Jag kanske är ute på tunn is, men borde det inte finnas någon form av amnesti för yrkesförare, så att man slipper känna sig utpekad som brottsling om det händer något ?

8 timmar om dygnet? Du menar väl 12-13 timmar i ramtid per arbetsdag?