Lite ifrån Norrtälje Busstation

Startat av Andreas, 05 april 2010, 17:25:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: Jim skrivet 10 april 2010, 16:30:27 PM
Hela SL ska vara Omnilink, Då är jag nöjd. Kör hellre en Tyst Omnilink än en bullrande Volvo med mitt eller sidomotor.

Nja, ska det vara lågentré så är det trevligare med en boggi-8500a, B12 med I-shift som undertecknad umgicks med under fredagskvällen 8) Snacka om dragvillig buss :-* ;)


Optimal

Citat från: Andreas skrivet 10 april 2010, 20:37:33 PM
Men Jim, stopp o belägg, tomteskägg!  :o Jag har berättat om händelsen tidigare på forumet och det var när jag åkte med Omnilinkleden Busslink 6032 på linje 639 mellan Rimbo och Roslags-Näsby. Att förare som exempelvis dig kan tycka att det är skönt att få köra lite nytt till och från, det förstår jag mycket väl. Men när jag skulle åka med bussen, så fann jag bara plats precis bakom leden. Jag kan säga dig, att jag hörde ingenting på en kort stund efteråt, det bara tjöt och lät i hela bussen, ifrån leden, som om det inte fanns något där, utan att det bara var ett tomt luftrum mellan de två delarna av bussen. Jag upplevde det nästan som att det lät lika mycket i bussen från trafiken utanför, som om man skulle stå o vänta på den ute på vägen. Ledsen att behöva säga detta, men om alla bussarna är precis likadana, så är de lite av en besvikelse.  :(

Om den lät så mycket så var det bara ett måndagsexemplar. Då är ju t.o.m Omnicity bättre tätade, och det tvivlar jag på. Vissa vagnar har sämre isolering. Har ex åkt vissa B9S där vissa är dåligt isolerade och vissa är jätte bra, allt handlar om regional eller normal standard eller vad det kan tänkas heta. Jag kör hellre än gammal Scania höggolvsled än en ny lågentre Scania. Scanias nyaste motor är faktist tystare än Volvos helikopter motor. Vet flera förare som är glada att slippa Volvo med mittmotor mot Scania bakmotor, och det är att hörseln fortfarande är kvar efter dagens pass. Vet en förare som startar bussen, sen stänger han av den för att starta igen, varför frågade jag han. Svaret blev att han trodde motorn var av för det var så tyst fram.  

Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 10 april 2010, 20:57:53 PM
Nja, ska det vara lågentré så är det trevligare med en boggi-8500a, B12 med I-shift som undertecknad umgicks med under fredagskvällen 8) Snacka om dragvillig buss :-* ;)



Dom har jag inte åkt. Men dom Erret kallar Fjollor har jag åkt, dom gillar jag inte.

Fredde

Citat från: Jim skrivet 10 april 2010, 21:03:51 PM
Dom har jag inte åkt. Men dom Erret kallar Fjollor har jag åkt, dom gillar jag inte.

Okej. Dessa är helt annorlunda att åka och köra. Går lika stabilt på vägen som en normalgolvad buss, samt I-shiftens växlingar som gör resan ännu komfortablare än om den hade haft en vanlig ZF.


Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 10 april 2010, 21:08:28 PM
Okej. Dessa är helt annorlunda att åka och köra. Går lika stabilt på vägen som en normalgolvad buss, samt I-shiftens växlingar som gör resan ännu komfortablare än om den hade haft en vanlig ZF.



Kanske skulle ta å åka en sån nån dag. Gäller bara hitta nån förare som kör bra  :P, Du kanske är frivillig Fredde?  ;D

Fredde

Citat från: Jim skrivet 10 april 2010, 21:12:54 PM
Kanske skulle ta å åka en sån nån dag. Gäller bara hitta nån förare som kör bra  :P, Du kanske är frivillig Fredde?  ;D

Det gör du säkerligen ;) Jag kör knappast dagligen, och vagnarna rullar på yttergarage, så det är en svår kombination... :P


Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 10 april 2010, 21:59:35 PM
Det gör du säkerligen ;) Jag kör knappast dagligen, och vagnarna rullar på yttergarage, så det är en svår kombination... :P



Aha. Men det var värt försöket iallafall  ;D

Fredde


Andreas

Citat från: Jim skrivet 10 april 2010, 21:03:02 PM
Om den lät så mycket så var det bara ett måndagsexemplar. Då är ju t.o.m Omnicity bättre tätade, och det tvivlar jag på. Vissa vagnar har sämre isolering. Har ex åkt vissa B9S där vissa är dåligt isolerade och vissa är jätte bra, allt handlar om regional eller normal standard eller vad det kan tänkas heta. Jag kör hellre än gammal Scania höggolvsled än en ny lågentre Scania. Scanias nyaste motor är faktist tystare än Volvos helikopter motor. Vet flera förare som är glada att slippa Volvo med mittmotor mot Scania bakmotor, och det är att hörseln fortfarande är kvar efter dagens pass. Vet en förare som startar bussen, sen stänger han av den för att starta igen, varför frågade jag han. Svaret blev att han trodde motorn var av för det var så tyst fram.  

Inte alls meningen att låta irriterad eller nåt sånt. :) Det var det jag misstänkte också, att det var något speciellt med denna vagn. Jag har exempelvis åkt Scania Omnilink II i många andra sammanhang och då har de fyllt många förväntningar. Du som förare vet säkert bättre hur bussarna i allmänhet fungerar, men det gör inte jag som passagerare som åkt med dem en gång på landsbygdsvägar och motorväg. Jag måste säga att de för övrigt är snygga bussar och att jag är övertygad om att det blir en behagligare resa nästa gång, iaf när det gäller ljudnivån i bussen.  ;)

bussjöns

Citat från: Jim skrivet 10 april 2010, 21:03:02 PM
Om den lät så mycket så var det bara ett måndagsexemplar. Då är ju t.o.m Omnicity bättre tätade, och det tvivlar jag på. Vissa vagnar har sämre isolering. Har ex åkt vissa B9S där vissa är dåligt isolerade och vissa är jätte bra, allt handlar om regional eller normal standard eller vad det kan tänkas heta. Jag kör hellre än gammal Scania höggolvsled än en ny lågentre Scania. Scanias nyaste motor är faktist tystare än Volvos helikopter motor. Vet flera förare som är glada att slippa Volvo med mittmotor mot Scania bakmotor, och det är att hörseln fortfarande är kvar efter dagens pass. Vet en förare som startar bussen, sen stänger han av den för att starta igen, varför frågade jag han. Svaret blev att han trodde motorn var av för det var så tyst fram.  

Det stämmer mycket riktigt att raden/raderna precis bakom leden låter väldigt mycket i de nyare OmniLink, jag vågar tom säga att det låter mer än att sitta raden bakom/brevid/framför B9S motor. Anledning till detta är att Scania (eller snarare beställaren, SL) har slutat med att beställa det tyget som täcker hela bälgen. Tygtäcket har agerat som ett väldigt bra ljudisoleringsmaterial speciellt när man kommer upp i 50km/h eller högre men nu har man troligen tappat användningen för det eftersom Hübner (de som gör leden/bälgen/karusellen vad man nu vill kalla den) har lyckats få till dubbla lager med bälg på taket på Omnis led (och även på Volvos stadsbussar) så att alla kablar går mellan dessa två lager. På Omnicityvagnar och de första OmniLinkvagnar (t.ex. Busslink 49XX, 66XX mfl) saknas det inre lager bälgen på taket utan där är det bara galler som hänger ner från ytterlagret, så där har detta tygtäcke agerat som skydd så att ingen skadar sig ifall någon skulle få för sig att hitta grepp på laket vid karusellen. Det rör sig alltså inte om måndagsexemplar utan snarare konstruktionsfel/beställarens fel.

//Bussjöns

Optimal

Citat från: Andreas skrivet 10 april 2010, 22:47:09 PM
Inte alls meningen att låta irriterad eller nåt sånt. :) Det var det jag misstänkte också, att det var något speciellt med denna vagn. Jag har exempelvis åkt Scania Omnilink II i många andra sammanhang och då har de fyllt många förväntningar. Du som förare vet säkert bättre hur bussarna i allmänhet fungerar, men det gör inte jag som passagerare som åkt med dem en gång på landsbygdsvägar och motorväg. Jag måste säga att de för övrigt är snygga bussar och att jag är övertygad om att det blir en behagligare resa nästa gång, iaf när det gäller ljudnivån i bussen.  ;)

Det är lugnt. Forumet är till för att diskutera olika saker. Haha, Ta nån plats som är lite behagligare då :D hah  ;) :-*

Andreas

Citat från: Jim skrivet 11 april 2010, 00:10:13 AM
Det är lugnt. Forumet är till för att diskutera olika saker. Haha, Ta nån plats som är lite behagligare då :D hah  ;) :-*

Hehe!  ;D Jag tror att jag får åka bussarna en hel del gånger framöver och testa mig fram lite. Många turer lär det bli, men det får det vara värt isf. ;)

Jonas Strömblad

Citat från: Andreas skrivet 06 april 2010, 19:31:04 PM
Dessutom är väl just 3241 den sista av dessa bussar åtminstone i SLs ägo, eller är det någon som vet mer? Busstypen verkar iaf vara oerhört sällsynt i åtminstone SLs trafik.

3241 är the one and only! Eller nästan i alla fall. PTS har haft likadana (eller var det bara en) fast med annan inredning.

Citat från: Andreas skrivet 06 april 2010, 19:31:04 PM
...så fick jag idag möjlighet att åka med en av de nya Omnilinkledvagnarna på 639:an ifrån Rimbo till Tekniska Högskolan. Kan väl säga att jag inte klarade tjuten och vrålen från bussens led hela vägen
....
Nej, idag tänkte jag nästan att jag hellre åker med mitt största hatobjekt B9Sarna i framtiden

Stor skillnad på att köra och vara passagerare uppenbarligen!
Efter en arbetsdag i en B9S är man lomhörd en lång stund efter att man avslutat sitt arbetspass. Det var därför idag en stor lättnad att få den B9S jag fick i början på mitt arbetspass utbytt mot en OmniLink. Tyst och fint i manövervagnen ända tills man kommer ut på motorvägen och skrämmer upp den polska plastbussen i 80-90 km/h. Helt galet vindbrus och pipande i dörren i de farterna. Ska det vara så på en buss som gått 270 mil? Jaja, kör man 607'an så är det bara några kilometer det handlar om och då må det vara hänt...
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 april 2010, 01:28:53 AM
Stor skillnad på att köra och vara passagerare uppenbarligen!
Efter en arbetsdag i en B9S är man lomhörd en lång stund efter att man avslutat sitt arbetspass. Det var därför idag en stor lättnad att få den B9S jag fick i början på mitt arbetspass utbytt mot en OmniLink. Tyst och fint i manövervagnen ända tills man kommer ut på motorvägen och skrämmer upp den polska plastbussen i 80-90 km/h. Helt galet vindbrus och pipande i dörren i de farterna. Ska det vara så på en buss som gått 270 mil? Jaja, kör man 607'an så är det bara några kilometer det handlar om och då må det vara hänt...

Tänk om det bara blir blåa OmniLink på 676 från och med nästa trafikstart! :-X

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 11 april 2010, 01:45:20 AM
Tänk om det bara blir blåa OmniLink på 676 från och med nästa trafikstart! :-X

Du, skräms inte så där va!   ::) ;) Mardröm, säger jag bara. Mardröm...  :P