Lite ifrån Norrtälje Busstation

Startat av Andreas, 05 april 2010, 17:25:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej! Här kommer lite bilder ifrån när jag åkte upp med 676 till Norrtälje ifrån Tekniska Högskolan på Långfredagen.


Först en bild på den omtalade Busslink 3241, här vid Tekniska Högskolan. Idag såg jag den när den var på väg i motsatt riktning ungefär vid Söderhall, när jag var på väg hemåt igen.

Jag klev sedan på en Vega till Norrtälje. Bild finns ej, men jag är rätt hundra på att det var 5748 denna gång.

Vid Norrtälje:


Halva min buss var fylld av babblande ungdomar som skulle resa iväg på läger eller liknande till Barnens Ö osv., för snart kom en av de nya Omnilinklederna som en 636:a.


När en B9S åker iväg, så kommer en annan in. Busslink 6641 åker iväg som linje 620 mot Åkersberga via Riala och Dyvik, medan 6634 ankommer busstationen i vänsterkanten. Vilken linje den gick på kommer jag dock inte ihåg.


En av de utrotningshotade flaggskeppen har just lämnat av passagerarna från en tur på Björkölinjen 636 och skall antagligen rulla iväg tillbaks till depån, i väntan på nya uppdrag. Bussen är Busslink 5420.


Framtiden? Två omnilinkleder, Busslink 6035 och 6037, möter varandra på busstationen. Sedan tidigare har jag även Busslink 6039 på bild, fast då vid Tekniska Högskolan.


Bättre bild på 6037.


Avslutningsvis, en bild på Busslink 4602, en av de bussar som ofta utgör stadstrafiken i Norrtälje. Rätta mig om jag har fel, men är det inte systervagnarna 4601-4603 som är stadstrafiken? Denna skall iaf rulla iväg som 657 till Grind. Förutom denna, så finns 656 till Nordrona och 658 till Solbacka. 650, det linjenummer som samtliga av stadstrafiklinjerna gick under tidigare, är linjen som rullar till Vigelsjö, samt 651 som rullar upp till Vårgatan. Ibland har 651E dykt upp, bland annat i form av en blå Vega.


Jag planerar att återvända hit senare denna vecka. Om någon önskar bild på en särskild buss som kan gå att få på bild, så skriv en kommentar eller liknande i tråden.

Mvh
/Andreas  








Carl Eric

Citat från: Andreas skrivet 05 april 2010, 17:25:21 PM
Hej! Här kommer lite bilder ifrån när jag åkte upp med 676 till Norrtälje ifrån Tekniska Högskolan på Långfredagen.


Jag planerar att återvända hit senare denna vecka. Om någon önskar bild på en särskild buss som kan gå att få på bild, så skriv en kommentar eller liknande i tråden.

Mvh
/Andreas  


Hej!

Det vore kul att få se några bilder på 677:an! Här är en länk till 677:ans tidtabell

Tack på förhand!

God Fortsättning - Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa


Andreas

Citat från: calken skrivet 06 april 2010, 12:52:10 PM
Hej!

Det vore kul att få se några bilder på 677:an! Här är en länk till 677:ans tidtabell

Tack på förhand!

God Fortsättning - Calken

Tjena!

Tack, god fortsättning på dig med! Jag fick bilder på 677:an idag, dock bara vid Rimbo station. Jag lär säkert återvända till linjen någon annan gång. Jag skall se vad jag kan skrapa fram, jag var där en hel del idag om man säger så.  ;D Det blev en riktig Roslagsrunda, det var helt underbart!

bisquit

Varför är 3241 så omtalad för? Förvisso har den rullat i Örebro tidigare. Och är en av få "riktiga" Busslink bussar..

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Andreas

#6
Citat från: bisquit skrivet 06 april 2010, 18:29:07 PM
Varför är 3241 så omtalad för? Förvisso har den rullat i Örebro tidigare. Och är en av få "riktiga" Busslink bussar..

Har det inte att göra med att den går på övertid nu. Jag håller med dig, det är synd att de fina bussarna skall gå i graven snart, det är för j*vligt ur min egna synpunkt.  :'( Dessutom är väl just 3241 den sista av dessa bussar åtminstone i SLs ägo, eller är det någon som vet mer? Busstypen verkar iaf vara oerhört sällsynt i åtminstone SLs trafik.

Apropå att de gamla fina bussarna försvinner, så fick jag idag möjlighet att åka med en av de nya Omnilinkledvagnarna på 639:an ifrån Rimbo till Tekniska Högskolan. Kan väl säga att jag inte klarade tjuten och vrålen från bussens led hela vägen, utan klev av vid Roslags Näsby och bytte till en ny buss, en normalgolvs-Säffle på 629:an. Gud, då fick jag verkligen vila öronen igen. Nej, idag tänkte jag nästan att jag hellre åker med mitt största hatobjekt B9Sarna i framtiden, än att jag åker en Omnilinkledvagn på en motorvägs-eller landsvägslinje, när det bara tjuter och låter så att man nära på får ont i öronen. Föraren babblade något iofs i mikrofonen, så det kan ha varit något han nämnde om bussen eller liknande, men det lät så jäkligt att man inte ens hörde vad han sade. Man hörde knappt heller när gruppen Wax låt "Building a bridge to your heart" gick igång med högsta volym vid Gillinge, det var bara trummaskinen som hördes någorlunda. Dessutom kände jag att den gled jättemycket över mittstrecket när vi åkte mellan Rimbo och Söderhall. Bussen var Busslink 6032, om någon undrar. Jag var nära att säga "j*kla förortsbuss" efteråt.  :-\ Riktigt besviken på skitbussen. Hoppas verkligen som sagt att det finns såna som funkar bättre, dvs. som inte låter mer inuti än vad de gör utanpå.

Mikael T Nilsson



Det är inte bara blå bussar som trafikerar 677:an. Här är en bild på en röd buss på en korttur mellan Norrtälje och Rimbo stn. En f.d. Örebrovagn. Även systervagnen 3223 rullar i Norrtäljetrakten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Matte

Citat från: Andreas skrivet 05 april 2010, 17:25:21 PM


En av de utrotningshotade flaggskeppen har just lämnat av passagerarna från en tur på Björkölinjen 636 och skall antagligen rulla iväg tillbaks till depån, i väntan på nya uppdrag. Bussen är Busslink 5420.

Ja du hade nog tur när du fotade denna vagn. För sedan igår eller idag så står denna vagn uppställd bland andra avställda vagnar. Såg bland annat 5411,12,14,20 och några som jag inte han se nr på.

Andreas

Citat från: Matte skrivet 06 april 2010, 19:44:21 PM
Ja du hade nog tur när du fotade denna vagn. För sedan igår eller idag så står denna vagn uppställd bland andra avställda vagnar. Såg bland annat 5411,12,14,20 och några som jag inte han se nr på.

Åh nej!!!  :'( :'( Jag vet vad som står högst upp på min inköpslista: ett par väl fungerande öronproppar, till nästa gång jag behöver åka med en vrålande Omnilink i 60XX-serien. Hoppas Säfflevagnarna får det fint i busshimlen, för det är väl tyvärr där de kan tänkas hamna.

Carl Eric

Tack för alla bilder på 677:an!

God Fortsättning - Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Magnus_J

har kört 3241 i 3 dagar i veckan nu och det är väl inte så märkvärdigt med den. Som e flesta bussar. ganska pigg för sin ålder.
har iofs hellre den än Omni plast.


Vi hade även 2181 en dag också. som är mer svårkörd på småvägarna led ledvagnen

Andreas

Citat från: Magnus_J skrivet 10 april 2010, 15:18:14 PM
har kört 3241 i 3 dagar i veckan nu och det är väl inte så märkvärdigt med den. Som e flesta bussar. ganska pigg för sin ålder.
har iofs hellre den än Omni plast.


Vi hade även 2181 en dag också. som är mer svårkörd på småvägarna led ledvagnen


Fina bilder på trevliga bussar, det tackar man för! :) Jag håller med dig att 3241 gärna kan få rulla vidare och för min del får gärna Omnilinkarna sluta sin fortsatta karriär i förorterna eller liknande.

Optimal

Omnilink finns ju redan i förorterna :D. Hela SL ska vara Omnilink, Då är jag nöjd. Kör hellre en Tyst Omnilink än en bullrande Volvo med mitt eller sidomotor.

Andreas

Men Jim, stopp o belägg, tomteskägg!  :o Jag har berättat om händelsen tidigare på forumet och det var när jag åkte med Omnilinkleden Busslink 6032 på linje 639 mellan Rimbo och Roslags-Näsby. Att förare som exempelvis dig kan tycka att det är skönt att få köra lite nytt till och från, det förstår jag mycket väl. Men när jag skulle åka med bussen, så fann jag bara plats precis bakom leden. Jag kan säga dig, att jag hörde ingenting på en kort stund efteråt, det bara tjöt och lät i hela bussen, ifrån leden, som om det inte fanns något där, utan att det bara var ett tomt luftrum mellan de två delarna av bussen. Jag upplevde det nästan som att det lät lika mycket i bussen från trafiken utanför, som om man skulle stå o vänta på den ute på vägen. Ledsen att behöva säga detta, men om alla bussarna är precis likadana, så är de lite av en besvikelse.  :(