Dagens buss vart vit...

Startat av Carl Eric, 01 januari 2010, 15:43:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Karsten skrivet 09 januari 2010, 11:46:38 AM
Anledningen till de inhyrda minibussarna från Statoil är vad jag förstått att man ska kunna trafikera linjer som t.ex 413,426 och 460-linjerna vid de tillfällen då de vanliga bussarna inte tar sig fram. Däremot är jag också intresserad hur man löst det med yrkestrafiktillstånd, eller behövs inte det vid så små fordon?

Då är inte alla bussar trasiga, bara tillräckligt många av de som kan gå på dessa linjer. Sedan är väl en minibuss bättre än en inställd tur?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Körs den aktuella turen på 426 av Tyresö eller N/V? Om det är de sista så är ju räkneexemplet med antal trasiga bussar hos Tyresö oväsentligt i detta fall.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

MrX

Citat från: Walter skrivet 09 januari 2010, 14:16:55 PM
Körs den aktuella turen på 426 av Tyresö eller N/V? Om det är de sista så är ju räkneexemplet med antal trasiga bussar hos Tyresö oväsentligt i detta fall.

Varför Tyresö kom upp till diskussion hade med problematiken med felrapporter över storhelger att göra. Det är NV som kör

homer

#33
Citat från: Karsten skrivet 09 januari 2010, 11:46:38 AM
Anledningen till de inhyrda minibussarna från Statoil är vad jag förstått att man ska kunna trafikera linjer som t.ex 413,426 och 460-linjerna vid de tillfällen då de vanliga bussarna inte tar sig fram. Däremot är jag också intresserad hur man löst det med yrkestrafiktillstånd, eller behövs inte det vid så små fordon?

bussar som går i ren linjetrafik och ingeting annat behöver väl inte yrkestrafiktillsånd över huvud taget, eller har jag fel, inga av N/V's vagnar har iallafall de senaste åren haft såna lappar i sidorutan

Lulebjörnen

Citat från: homer skrivet 09 januari 2010, 14:26:44 PM
bussar som går i ren linjetrafik och ingeting annat behöver väl inte yrkestrafiktillsånd över huvud taget, eller har jag fel, inga av N/V's vagnar har iallafall de senaste åren haft såna lappar i sidorutan
Jodå, yrkestrafiktillstånd ska finnas i även om det är ren linjetrafik, du tar ju betalt av resenärerna och då är det kommersiell verksamhet.
Sen att inte yrkestrafikmärkena var monterade kostade per 2009-12-31 1800 kr. i böter vid ev. kontroll, men från 2010-010-01 är själva märket avskaffat.

Carl Eric

Citat från: Lulebjörnen skrivet 09 januari 2010, 15:25:48 PM
Jodå, yrkestrafiktillstånd ska finnas i även om det är ren linjetrafik, du tar ju betalt av resenärerna och då är det kommersiell verksamhet.
Sen att inte yrkestrafikmärkena var monterade kostade per 2009-12-31 1800 kr. i böter vid ev. kontroll, men från 2010-010-01 är själva märket avskaffat.

Fast han stämplade inte... Men jag har väl inte gjort nåt fel?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

Citat från: calken skrivet 09 januari 2010, 15:28:48 PM
Fast han stämplade inte... Men jag har väl inte gjort nåt fel?

det är ju självklart din skyldighet att skaffa rätt biljett, men risken att du ska få på en biljettkontoll på 426 när den körs med minibuss får väl ses som ganska minimal

jag ser inte vad problemet skule vara, de finns ju inget spämpelbord i en minibuss så om de ändå skulle hända fixar man de bara i efterhand, alternativet hade som sagt var varit helt inställd avgång

Carl Eric

Citat från: homer skrivet 09 januari 2010, 15:34:57 PM
det är ju självklart din skyldighet att skaffa rätt biljett, men risken att du ska få på en biljettkontoll på 426 när den körs med minibuss får väl ses som ganska minimal

jag ser inte vad problemet skule vara, de finns ju inget spämpelbord i en minibuss så om de ändå skulle hända fixar man de bara i efterhand, alternativet hade som sagt var varit helt inställd avgång


Ja, nej jag ville bara vara säker  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

Citat från: Walter skrivet 09 januari 2010, 14:14:29 PM
Då är inte alla bussar trasiga, bara tillräckligt många av de som kan gå på dessa linjer. Sedan är väl en minibuss bättre än en inställd tur?

Nej, de behöver inte vara trasiga. Snarare oandvändbara i rådande väglag. Jag tycker absolut inte att det är dåligt att det går minibuss i stället för ingen buss, det är bara positivt! :)

Karsten

Citat från: Walter skrivet 09 januari 2010, 14:16:55 PM
Körs den aktuella turen på 426 av Tyresö eller N/V? Om det är de sista så är ju räkneexemplet med antal trasiga bussar hos Tyresö oväsentligt i detta fall.

Nej, räkneexemplet på Tyresö går att använda på N/V eftersom det är ungefär samma utnyttjandegrad på bussarna på helgerna, likvärdig helgbemanning på verkstaden och samma rutiner vad gäller felrapportering och felavhjälpning.