Dagens buss vart vit...

Startat av Carl Eric, 01 januari 2010, 15:43:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Nu kommer säkert nån säga att det kostar pengar med folk som har "jour" under helgerna. Men vad kostar hyra av fordon, mer jobb för att hyra, ev inställda turer osv.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

RoTe

Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 11:42:14 AM
Lördagar har vi i Tyresö 45 utsättningar, söndagar något mindre. Det blir alltså hela 50% av vagnparken som rullar och med en storhelg bakom sig är det lätt att arbetet hopar sig för verkstan, tyvärr.

Förstår jag dig rätt nu, du menar att det står ca 45 trasiga bussar på depån?  :o

Björn Lövdahl

Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 12:10:53 PM
Förstår jag dig rätt nu, du menar att det står ca 45 trasiga bussar på depån?  :o

Isf, vilket kaos blir de på måndag?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se


lil-sis

Och hur kör folk egentligen om de lyckas ha sönder runt 50 bussar på så kort tid att de inte alls kan rulla?  :o

MrX

Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 12:10:53 PM
Förstår jag dig rätt nu, du menar att det står ca 45 trasiga bussar på depån?  :o

Nej nu missförstod du, vad jag menar är bara att betydligt många fler bussar rullar på helgerna hos oss än i din jämförelse och utan verkstadspersonal på plats hopar arbetet sig oroväckande snabbt. 45 bussar i trafik en lördag måste skapa felrapporter, nästa dag är antalet disponibla bussar lägre än dagen innan och till sist når man en kritisk nivå. Om dagarna tickar förbi utan att felen avhjälps uppstår självklart problem. Därmed inte sagt att felrapporterna är allvarliga, vissa fel kan avhjälpas väldigt enkelt. Nacka-Värmdö är bra mycket större än lilla Tyresö men erfarenheterna tyvärr desamma.

RoTe

Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 12:34:07 PM
Nej nu missförstod du, vad jag menar är bara att betydligt många fler bussar rullar på helgerna hos oss än i din jämförelse och utan verkstadspersonal på plats hopar arbetet sig oroväckande snabbt. 45 bussar i trafik en lördag måste skapa felrapporter, nästa dag är antalet disponibla bussar lägre än dagen innan och till sist når man en kritisk nivå. Om dagarna tickar förbi utan att felen avhjälps uppstår självklart problem. Därmed inte sagt att felrapporterna är allvarliga, vissa fel kan avhjälpas väldigt enkelt. Nacka-Värmdö är bra mycket större än lilla Tyresö men erfarenheterna tyvärr desamma.

Nu förstår jag inte igen... Hur många bussar har ni och hur många rullar på helgen? Är inte siffrorna 45/90 korrekt?

Ställer man en buss pga en trasig glödlampa? Hos oss rullar allt som inte är trafikfarligt... Fel fixas när tid finns.

Björn Lövdahl

Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 12:53:44 PM

Ställer man en buss pga en trasig glödlampa? Hos oss rullar allt som inte är trafikfarligt... Fel fixas när tid finns.

Annars kan man ju alltid ta och byta lampan ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

MrX

Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 12:53:44 PM
Nu förstår jag inte igen... Hur många bussar har ni och hur många rullar på helgen? Är inte siffrorna 45/90 korrekt?

Ställer man en buss pga en trasig glödlampa? Hos oss rullar allt som inte är trafikfarligt... Fel fixas när tid finns.

Vi har 96, vagnreserven är på sju bussar så räkna på 90 så har man enkla siffror att bearbeta. 45 utsättningar motsvarar alltså 50% av den disponibla vagnparken. Så siffrorna du anger är helt korrekta, jag misstänker att vi förvirrar varandra en aning..

På andra frågan kan jag bara svara nja. En trasig glödlampa är visserligen inget stort fel, det är litet enkelt åtgärdat fel. Men det genererar fortfarande en felrapport som måste avhjälpas på något sätt och arbetet hopar sig. Av 96 vagnar får sju vara avställda på verkstad men efter storhelger kan den siffran var närmare 15 eftersom verkstadens resurser inte räcker.

RoTe

Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 13:17:54 PM
Vi har 96, vagnreserven är på sju bussar så räkna på 90 så har man enkla siffror att bearbeta. 45 utsättningar motsvarar alltså 50% av den disponibla vagnparken. Så siffrorna du anger är helt korrekta, jag misstänker att vi förvirrar varandra en aning..

På andra frågan kan jag bara svara nja. En trasig glödlampa är visserligen inget stort fel, det är litet enkelt åtgärdat fel. Men det genererar fortfarande en felrapport som måste avhjälpas på något sätt och arbetet hopar sig. Av 96 vagnar får sju vara avställda på verkstad men efter storhelger kan den siffran var närmare 15 eftersom verkstadens resurser inte räcker.

Då ska alltså 45 vagnar vara trasiga för att man ska åka till Statoil och hyra bil!
Hur kan 45 vagnar vara trasiga? Endera är man så pass petig att man måste ha en totalt felfri buss, eller så är något allvarligt fel, och då pratar jag inte om bussarna.

MrX

Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 13:25:49 PM
Då ska alltså 45 vagnar vara trasiga för att man ska åka till Statoil och hyra bil!
Hur kan 45 vagnar vara trasiga? Endera är man så pass petig att man måste ha en totalt felfri buss, eller så är något allvarligt fel, och då pratar jag inte om bussarna.

Så vitt jag vet så har vi aldrig kommit till ett sådant läge att vi saknat bussar för den dagliga utsättningen och tvingats hyra in andra fordon. Att vi inte klarat den dagliga utsättningen händer ofta men hyra in ett annat fordon är ju direkt pinsamt.

Det du kallar för petig kallar jag för att tänka på säkerheten. Ett litet fel kan mycket väl bli något större efter någon timmas körning. Arbetsmiljön ska vara dräglig och trafiksäkerheten ska alltid gå först. Att en buss har något fel som kan påverka andra trafikanter är allvarligt, jag tycker det är självklart att ett fordon som kan påverka den övriga trafiken negativt inte ska ut i trafik överhuvudtaget. Jag kan mycket väl ta ut en icke felfri buss i trafik, dock vill jag veta att felen som påträffas också åtgärdas. Det är då en felrapport skapas och bussen tas ur drift tills felrapporten är åtgärdad. Vagnbrist uppstår ju vid sådana tillfällen så det har inte nödvändigtvis med petiga förare att göra.. Eller missförstod jag dig?

RoTe

Citat från: MrX skrivet 02 januari 2010, 13:57:03 PM
Så vitt jag vet så har vi aldrig kommit till ett sådant läge att vi saknat bussar för den dagliga utsättningen och tvingats hyra in andra fordon. Att vi inte klarat den dagliga utsättningen händer ofta men hyra in ett annat fordon är ju direkt pinsamt.

Det du kallar för petig kallar jag för att tänka på säkerheten. Ett litet fel kan mycket väl bli något större efter någon timmas körning. Arbetsmiljön ska vara dräglig och trafiksäkerheten ska alltid gå först. Att en buss har något fel som kan påverka andra trafikanter är allvarligt, jag tycker det är självklart att ett fordon som kan påverka den övriga trafiken negativt inte ska ut i trafik överhuvudtaget. Jag kan mycket väl ta ut en icke felfri buss i trafik, dock vill jag veta att felen som påträffas också åtgärdas. Det är då en felrapport skapas och bussen tas ur drift tills felrapporten är åtgärdad. Vagnbrist uppstår ju vid sådana tillfällen så det har inte nödvändigtvis med petiga förare att göra.. Eller missförstod jag dig?

Jag kan konstatera att det råder ett helt annat klimat i Stockholm mot här i "glesbygden"... Har själv fått tipset av TL att ljuga för polisen om jag blir stoppad pga att min buss varit olaglig. Så kör vi här "uppe" vid vagnbrist!

MrX

Citat från: RoTe skrivet 02 januari 2010, 13:59:26 PM
Jag kan konstatera att det råder ett helt annat klimat i Stockholm mot här i "glesbygden"... Har själv fått tipset av TL att ljuga för polisen om jag blir stoppad pga att min buss varit olaglig. Så kör vi här "uppe" vid vagnbrist!

Den historien har jag hört ett par gånger, smått fantastiskt hur klimatet skiljer sig på olika platser i landet. Men sen tror jag era vagnar håller högre standard rent generellt också i jämförelse med de i SL, men av anledningar som inte hör denna diskussion till.


lil-sis

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2010, 12:24:29 PM
Det är väl så att bussarna är felrapporterade och att man börjar med att ta hand om dessa nu i helgen, 85% kan säkert gå i trafik efter att felrapporten registrerats.

Här rapporterar vi via radion och allt som inte är trafikfarligt/potentiellt trafikfarligt får rulla tills det finns tid att fixa.

Om de skulle ställa alla bussar jag rapporterar fel på så skulle det vara gleeeeest med bussar i Uppsala  8)

"För låg kylvätskenivå" - det vanligaste "felet" på våra bussar, törs jag svära på. Iaf om man ska tro bussarna.