Busslink 7428 (bild!)

Startat av virtual1, 03 oktober 2009, 14:44:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Och äääääntligen lysdioder i SL-land :-D


Tommy E

Ser helt ok ut, snyggare än MAN måste jag säga. Lite märklig form på framrutan, undrar varför man valde att göra så.
Vet någon om lysdioderna är i flera färger? Om nej, vilken färg är det?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

virtual1

Citat från: Tommy E skrivet 03 oktober 2009, 15:04:47 PM
Ser helt ok ut, snyggare än MAN måste jag säga. Lite märklig form på framrutan, undrar varför man valde att göra så.
Vet någon om lysdioderna är i flera färger? Om nej, vilken färg är det?

Framrutan är väl en del av Solaris signum!

Tommy E

Citat från: virtual1 skrivet 03 oktober 2009, 15:12:03 PM
Framrutan är väl en del av Solaris signum!

Jo det har du rätt i. Jag har nu studerat lite andra Solarisbussar och funnit att rutorna ser ut så.
Vanligen brukar jag störa mig på asymmetriska detaljer, men denna buss var som sagt helt ok.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Sundås

Dessa är riktigt snygga. Trevligt med lite nya märken! :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

M224

Mumma, äntligen något nytt och fräscht!

Och hör och häpna! Inget fult vitt tjafs runt framrutan!!!  :D

latmasken

Den passar faktiskt riktigt bra i SL färgsättning. Såg harmoniskt ut.

Bussmicke

Citat från: M224 skrivet 03 oktober 2009, 18:51:48 PM
Och hör och häpna! Inget fult vitt tjafs runt framrutan!!!  :D

Så oväntat att få höra.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius



   Det mest intressanta är att se hur bra kvalitén på dessa kommer att vara med tanke på att det är en uppstickare på marknaden.

   //Niclas

Ulf Rådeström

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 oktober 2009, 21:20:15 PM

   Det mest intressanta är att se hur bra kvalitén på dessa kommer att vara med tanke på att det är en uppstickare på marknaden.

   //Niclas

Egentligen kan man säga att bussen är en polsk MAN. Förarplats och grundprincip bygger ju på Neoplan/MAN-bussarna.
Visserligen är den ny i Sverige...eller inte helt ny heller eftersom den finns både i Luleå, Umeå och Skellefteå i ett flertal exemplar sedan innan.
Men utomlands har man ju byggt ganska många nu - så speciellt ny och outprovad är inte bussmodellen precis...

Angående vitt runt skyltskåpet - bussarna på bilden är ju knappast färdiginsatta i trafik ännu på bilden - så vi kan ju inte veta slutresultatet ännu  :D

Fredrik Gelin

Jag tror inte att det blir något vitt runt frontrutan på dessa bussar, men kvaliteten är som sagt högst intressant att få studera...
Enligt den information jag fått ta del av hittills finns det en del positivt lika väl som en del negativt att säga om bla förarplatsen i dessa bussar.
//Fredrik

Ronni Bjørn Svensson

Hej
Hvilke intern-nr har den anden Solaris man kan ane på billede?
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 oktober 2009, 14:43:31 PM
Egentligen kan man säga att bussen är en polsk MAN. Förarplats och grundprincip bygger ju på Neoplan/MAN-bussarna.

Bra sammanställt. En polsk MAN/Neoplan med typisk "tysk förarplats" som även upplevs väldigt lik Mercedes Citaro. Ur förarens perspektiv är dock Solaris komfortmässigt mycket bättre än sina tyska kusiner. Väldigt bra fjädring för en lågentré/låggolvsvagn, och de är lätta att gasa/bromsa mjukt med. Liten lättstyrd ratt passar bra på alla vägar, men särskilt bra i tätortstrafik.

Det ska bli intressant när förare vana med MAN, Neoplan och Mercedes börjar skriva av sig om vad de tycker om min favoritmodell! :)

virtual1

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 12 oktober 2009, 13:06:28 PM
Hej
Hvilke intern-nr har den anden Solaris man kan ane på billede?


7426, vilket man också kan ana på bilden =)

Ersa

Luckan i fronten var intressant. SL-spec? Gissar att det finns rampkopplingar och huvudströmbrytare där innanför. Ett mycket bättre alternativ än att ha allt detta innanför strålkastarluckan framför framdörren. :)