Et dusin nyere enn nye til Swebus Express

Startat av Bergenga, 16 september 2009, 19:55:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Om jeg har forstått svenske bussfotograftradisjoner rett så kan jeg erklære "skåpmat" når dere andre får tatt bilde av disse bussene. ;D
Dessverre stod bussene #0035, #0036 og #0044 inne i en garasje, så de får dere kjempe om å være først med bilde av.
Bildene er altså tatt utenfor fabrikken Carrus Delta Oy i Lieto, Finland, og bussene skal vel være på vei til Sverige ganske snart.







































Mvh.
Øyvind Berg

Ulf Rådeström

Första omgången bussar i "börja-om-på-nytt-serien" som går i en rad utan uppehåll  :)

Niclas Rosenius



   Strålande Øyvind  ;D

   Kunde inte ha blivit bättre än så här.

   //Niclas

Bergenga

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 16 september 2009, 20:05:56 PM
   Kunde inte ha blivit bättre än så här.

Jo, jeg kunne ha fått bilde av de tre siste også. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Walter

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 september 2009, 20:01:00 PM
Första omgången bussar i "börja-om-på-nytt-serien" som går i en rad utan uppehåll  :)

Aja B9S till Botkyrka och Tyresö var väl i obrutna serier, även  0092 och 0093 till Dalarna men den sista räknas väl inte ;)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CS

0035 och 0037 stod hos Volvo i Huddinge igår så det har redan börjat hitta till Sverige.

Johan B

Tack för fina bilder. Tyvärr ser dessa lite torftiga ut för att vara expressbussar då de varken har dimljus eller navkapslar. Du tog ingen bild på interiören?

Bergenga

Citat från: Johan B skrivet 16 september 2009, 20:46:25 PM
Du tog ingen bild på interiören?

Det var det ganske enkelt ikke tid til, om jeg i det hele tatt hadde fått dem til å åpne en av bussene for å vise. Dessuten så ser det ut som det er plast på alle setene når man ser utenfra.
Vi var på omvisning i fabrikken, der nesten hele produksjonen for tiden var til norske kunder, så før vi skulle reise videre måtte jeg nærmest løpe rundt for å få fotografert alle bussene ute.
Interiørbilder kan andre ta når de kommer i trafikk. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Johan B

Citat från: Øyvind Berg skrivet 16 september 2009, 20:54:37 PM
Det var det ganske enkelt ikke tid til, om jeg i det hele tatt hadde fått dem til å åpne en av bussene for å vise. Dessuten så ser det ut som det er plast på alle setene når man ser utenfra.
Vi var på omvisning i fabrikken, der nesten hele produksjonen for tiden var til norske kunder, så før vi skulle reise videre måtte jeg nærmest løpe rundt for å få fotografert alle bussene ute.
Interiørbilder kan andre ta når de kommer i trafikk. ;)

Jo det kommer nog i så småningom. Tack igen för det du visat.

RoTe


Bussmicke

øyvind, ska vi kalla våra bilder när de kommer för Norsk skåpmat? ;):)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 16 september 2009, 20:46:25 PM
Tack för fina bilder. Tyvärr ser dessa lite torftiga ut för att vara expressbussar då de varken har dimljus eller navkapslar.

Dimstrålkastare behövs egentligen inte på en 9700, då de redan har diodljus fram som helt ersätter halvljuset på dagtid i strömbrytarens 0-läge (ytterst i strålkastarna). Först när skymningen kommer behöver man slita på halvljusets xenonlampor (mitten i strålkastarna). Dimstrålkastare i dimma hjälper ju ändå aldrig, och till 95% använder man ju ändå bara dimstrålkastarna som varselljus eller "day running lights" på engelska.
Men där nere på dimstrålkastarnas plats kunde man gott ha placerat två extra helljuslampor, som hjälper det ordinarie helljuset.

Navkapslar känns väl lite onödigt på långfärdsbussar i linjetrafik? När det gäller bussar som mestadels går i beställningstrafik (hos Interbus m.fl) är det en sak, men på Expressens bussar som nästan aldrig står på samma ställe två nätter i rad och som rullar så många mil/dygn blir nog bara navkapslarna i vägen.

Höger främre bagagelucka ser ut att vara manuell. Då håller den bättre än en lufttryckstyrd i 8 år framöver, men nog hade det varit bekvämt och tidsbesparande om vi fått automatiska luckor... så länge de fungerar. :)

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 16 september 2009, 22:14:25 PM
Ingen mer stripe än så? Bara vitt?

Påminner väldigt mycket om vissa av de delvis avstipade 49xx-vagnar som dessa nu ska ersätta. Lyser lite extrainsatt inhyrd "vikariebuss" om denna vita design. :-\ Den röda och blå randen är ju Swebus (och SwEx) kännetecken utåt sedan många år.

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2009, 00:39:39 AM
Påminner väldigt mycket om vissa av de delvis avstipade 49xx-vagnar som dessa nu ska ersätta. Lyser lite extrainsatt inhyrd "vikariebuss" om denna vita design. :-\ Den röda och blå randen är ju Swebus (och SwEx) kännetecken utåt sedan många år.
De blå och röda ränderna målade på danskt vis och Swebus Express lackering skulle av mig få en topplacering. :) :)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 september 2009, 09:41:38 AM
De blå och röda ränderna målade på danskt vis och Swebus Express lackering skulle av mig få en topplacering. :) :)

Danskt vis? Har du någon bild på något liknande?