Huvudmeny

Par i OmniExpress

Startat av Niclas Rosenius, 24 juli 2009, 17:26:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 00:00:13 AM
En nackdel med den bussen är att gången är väldigt trång och förarplatsen även den trång... enligt förare jag talat med så var de från början väldig sega dörrar och lite annat elektronikstrul

Vilka bussar har inte strul med dörrar och elektronik??
Våra ny MAN har dörrstrul nästan hela tiden. Swebus gamla nya volvosar 6739 - 6747 hade mycket dörrstrul i början.
Så fort man öppnar dörrarna på våra MAN så börjar det tjuta så in i hel****. Verkstads killarna kopplar bort ljudet för att dom vet väl inte vad som är felet.

yngrot

gamla bussar krånglar inte med dörrar.. ;D  men det hade ju inte heller dagen hel#### system som torterar föraren med massa tjut och andra problem
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2009, 07:25:26 AM
gamla bussar krånglar inte med dörrar.. ;D  men det hade ju inte heller dagen hel#### system som torterar föraren med massa tjut och andra problem

Tja jag har hellre lite tjut och problem med dörrarna än är tvungen att köra gamla bussar.  :P

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 08:09:48 AM
Tja jag har hellre lite tjut och problem med dörrarna än är tvungen att köra gamla bussar.  :P

Jag väljer istället den äldre problemfria vagnen hellre än den nya krånglande som inte kan lämna hållplatsen pga "systemfel".

yngrot

Klart vi tar en äldre om vi får välja men tyvärr godkänner inte länshuvudmannen dessa bussar  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2009, 10:48:45 AM
Klart vi tar en äldre om vi får välja men tyvärr godkänner inte länshuvudmannen dessa bussar  :P

"Vafalls? Kan du framföra bussen mjukt längs hela linjen utan ett enda datorproblem? Nej, det går inte! Det måste vara fel ålder på bussen. Eller kanske fel färg? Jaja, detta blir det vite på hur som helst!"

;)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 10:34:53 AM
Jag väljer istället den äldre problemfria vagnen hellre än den nya krånglande som inte kan lämna hållplatsen pga "systemfel".

Nu vet jag inte hur långt tillbaka i tiden ni pratar om. Men våra äldsta bussar som är i trafik blir man 3 cm kortare varje körning känns det som. Vid varenda gupp trycks ryggen ihop litegranna.

Gamla vagnar kan ha fel dom med. :P
Det är tur att alla inte tycker lika. Jag h*t*r gamla bussar. Dom ser så.. Gamla ut. :P

Slitna och rostiga och omoderna. Usch och fy. :P

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 15:15:17 PM

Det är tur att alla inte tycker lika. Jag h*t*r gamla bussar. Dom ser så.. Gamla ut. :P

Slitna och rostiga och omoderna. Usch och fy. :P

Du skulle nog inte gilla att köra veteranbussar då...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 juli 2009, 15:41:14 PM
Du skulle nog inte gilla att köra veteranbussar då...

Nej det kommer jag nog aldrig vilja göra. :D
Dom bussar som finns idag kommer nog aldrig bli veteranbussar. Dom alla har gått sönder innan dom hinner bli det. :P

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 15:15:17 PM
Nu vet jag inte hur långt tillbaka i tiden ni pratar om. Men våra äldsta bussar som är i trafik blir man 3 cm kortare varje körning känns det som. Vid varenda gupp trycks ryggen ihop litegranna.

Men det kanske inte är välskötta Säffle eller Scania som är era äldsta bussar? Umeås äldsta stadsbussar på Polarbuss och Veolias tid var starka behagliga "limousiner" med rikligt benutrymme och bra fjädring pga normalgolv. De "nya" bestod av datorstyrda lågentrésaker av plast som saknade fjädring och som man därför fick ont i ryggen av att köra.

På Swebus Express klagar de nu 8 år gamla Carrus Starvagnarna inte på något, utan kämpar på uppför E4:ans uppförsbackarna trots att de börjar bli svaga efter ett par hundra tusen mil på mätaren. De flera år yngre Neoplanarna däremot felvarnar lite då och då över nån skum diagnostik och hoppar fram som en stor kanin om man inte gasar jätteförsiktigt vid dragläge från stillastående.

Alla har vi olika erfarenheter. ;)

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 23:47:32 PM
Men det kanske inte är välskötta Säffle eller Scania som är era äldsta bussar? Umeås äldsta stadsbussar på Polarbuss och Veolias tid var starka behagliga "limousiner" med rikligt benutrymme och bra fjädring pga normalgolv. De "nya" bestod av datorstyrda lågentrésaker av plast som saknade fjädring och som man därför fick ont i ryggen av att köra.

På Swebus Express klagar de nu 8 år gamla Carrus Starvagnarna inte på något, utan kämpar på uppför E4:ans uppförsbackarna trots att de börjar bli svaga efter ett par hundra tusen mil på mätaren. De flera år yngre Neoplanarna däremot felvarnar lite då och då över nån skum diagnostik och hoppar fram som en stor kanin om man inte gasar jätteförsiktigt vid dragläge från stillastående.

Alla har vi olika erfarenheter. ;)

Ja precis. Man har ju inte kört allt som finns så allt vet man inte. :)

Våra biogas bussar är bedrövliga i backar. Kör man över 10km/h uppför en backe så har man tur.

Dom nyaste MAN är helt okej. Dom ökar farten i backar. Samma sak med Scaniorna.

Norrlanders

Jag har nu kört Skelleftebuss båda Omniexpress under ett års tid dom har nu rullat ca. 10500 mil var och jag trivs mycket bra med bussarna visst är dom lite trånga i mittgången men det skulle visst ökas ed ca. 6 cm på dom som kommer framöver enlige en försäljare angående förarplatsen så tycker jag den är mycket rymlig med mina 186 cm finns det inga problem men vi har tagit bort förargrinden på bussarna det var en bökig version så utan den är det mycket bra utrymme ,

yngrot

Utan förargrind blir väl kallt på vintern??  Grinden skyddar ju en del mot kalldrag och så är det ju en bra plats för biljettbord exvis..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Norrlanders

Det blir inte så kallt har kört bussarna i temp på -30 det som kan vara när det blir under -25 är att det skulle behövas lite varmare defroster enligt värmeanläggningen släpper den max igenom 75grader angående biljett hanteringen så sitter allt som tillhör biljettmaskinen på hyllan ovanför radion där hänger vi myntväxlaren också