Huvudmeny

Par i OmniExpress

Startat av Niclas Rosenius, 24 juli 2009, 17:26:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



   

   

     //Niclas

   

Ersa

OmniExpressen verkar vara en bra buss om t.o.m. finländarna köper sådana före egenproducerat!

M

Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2009, 20:43:44 PM
OmniExpressen verkar vara en bra buss om t.o.m. finländarna köper sådana före egenproducerat!
Och var byggs den då? Finland kanske.

bjalle

Lahden Autokori Oy i Lathi bygger OmniExpress

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2009, 20:43:44 PM
OmniExpressen verkar vara en bra buss om t.o.m. finländarna köper sådana före egenproducerat!

Den är egenproducerad för finländarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius


   Om jag har förtstått det hela rätt så har Scania i samarbete med Lahti tagit fram denna modell.

   //Niclas

Ersa

Citat från: M skrivet 24 juli 2009, 21:22:11 PM
Och var byggs den då? Finland kanske.

Det var kanske kul! :P

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 juli 2009, 00:51:09 AM
Om jag har förtstått det hela rätt så har Scania i samarbete med Lahti tagit fram denna modell.

Aha, så Scalan var ingen engångsgrej. Där ser man. :) Jag trodde att OmniExpressen byggdes i Sverige eller Polen.

Niclas Rosenius

Citat från: Verspieder skrivet 25 juli 2009, 00:56:30 AM
Det var kanske kul! :P

Aha, så Scalan var ingen engångsgrej. Där ser man. :) Jag trodde att OmniExpressen byggdes i Sverige eller Polen.

    Om det vore så kul att Scania byggde bussar i Sverige. Men det har dom inte gjort på flera år. Busschassina byggs ihop i Södertälje i alla fall.

    //Niclas

Jens

Vad är egentligen åsikterna om OmniExpress - jag åkte för första gången med en från Buss i väst från Västervik för någon vecka sedan. Jag fick uppfattningen att den var en ganska knarrande och småskramlande historia även om den var ganska bekväm i övrigt. Inte riktigt i klass med hur liknande långfärdsbetonade bussar typ Volvo 9700 och Setra GT-HD kan fås att fungera med lite tanke. Har man bara misslyckats med enstaka exemplar eller någon form av installationer i den - eller finns det en märkbar skillnad?

Ersa

Citat från: Jens skrivet 25 juli 2009, 13:52:47 PM
Vad är egentligen åsikterna om OmniExpress - jag åkte för första gången med en från Buss i väst från Västervik för någon vecka sedan. Jag fick uppfattningen att den var en ganska knarrande och småskramlande historia även om den var ganska bekväm i övrigt. Inte riktigt i klass med hur liknande långfärdsbetonade bussar typ Volvo 9700 och Setra GT-HD kan fås att fungera med lite tanke. Har man bara misslyckats med enstaka exemplar eller någon form av installationer i den - eller finns det en märkbar skillnad?

Även jag är nyfiken. Ni som kört den får gärna berätta. Jag har bara hört någon enstaka förare säga att den är helt i klass med en Irizar, men då kunde han inte jämföra med Volvo då han sällan körde sådana.

Staffan Sävenfjord

När Buss i Väst just börjat köra OmniExpress (alltså i augusti förra året) pratade jag med en förare och han var mycket nöjd med bussen. Han jämförde då med de Scania Vest Contrast som han tidigare körde på den linjen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

En nackdel med den bussen är att gången är väldigt trång och förarplatsen även den trång... enligt förare jag talat med så var de från början väldig sega dörrar och lite annat elektronikstrul
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 00:00:13 AM
En nackdel med den bussen är att gången är väldigt trång och förarplatsen även den trång... enligt förare jag talat med så var de från början väldig sega dörrar och lite annat elektronikstrul

jag är 193 och sitter bra både vi förarplats och vid passagerar stolarna. ( kanske var en rymligare variant)

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 26 juli 2009, 00:08:07 AM
jag är 193 och sitter bra både vi förarplats och vid passagerar stolarna. ( kanske var en rymligare variant)

Alla bussar byggda i norden brukar ha väl tilltagna förarplatser jämfört med bussar byggda söder om Östersjön, och har de inte "automatiskt" gott om utrymme brukar det vara oerhört enkelt att speca lite extra svängrum vid beställningen.

yngrot

Den Ommniexpress till V-L som visades i Gbg på mässan var oerhört trång på förarplatsen där fick knappt jag plats som är ca 178cm..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina