Första OmniExpress 3xl levererad - liksom demobussen Scania haft

Startat av Omni, 04 augusti 2007, 09:54:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omni

#30
Citat från: Esbjörn skrivet 05 augusti 2007, 02:15:45 AM
Hur är det egentligen...kommer den här karossen enbart att byggas under namnet OmniExpress eller kommer det varianter med Lahtis egna beteckningar (Falcon & Eagle)?

Nej, Scania har varit väldigt noga i sin presentation o ange att det är en Scania och inte en Scania/Lahti.
Karossen kommer som du skriver att byggas enbart under OmniExpress-namnet. Ingenstans på bussen finns det något Lahti-märke eller beteckning utom på ett ställe. I dörrbrunnen på vänster sida finns en skylt med ett Lahti-chassinummer...17 tecken som ser ut som ett "chassinummer" verkar vara någon ny EU-standard.
Omni-bussar som levereras till England har fått ett engelskt chassinummer på sistone på en extra skylt, så även de bussar som tillverkas i Ryssland. Okänt varför.

Men försäljningsmässigt skall bussen fungera som en komplett uppbyggd buss, utan någon inblandning att den är byggd på Lahden, precis som att OmniLine inte byggs av Scania utan av Baltcoach i Tartu, Estland, men säljs som en komplett uppbyggd Scania Omni.

Mvh Uffe

Johan B

Trevliga bilder Ulf. Får faktiskt backa lite i min kritik om designen. Tycker den ser betydligt bättre ut som boggi. Som några redan sagt gör den sig dessutom ruggigt bra i Gustavssons lack, Scanias demolack gör i min mening inga bussar rättvisa är det bara att konstatera efter att ha studerat några Irizarer i Scanias bildbank. Håller den den höga kvalitet som finnarna kan leverera så är det succé på gång.

Mikael T Nilsson

Hej,

Kul! Tack för de intressanta bilderna. Modellen ser inte ut som jag föreställt mig.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Är skillnaden i dörrar mellan de två olika individer du visat på bild att VLbussen har lift i bakdörren? Tänker på att den ser delad ut med en liten extra del till höger.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Omni

Citat från: Walter skrivet 06 augusti 2007, 07:29:46 AM
Är skillnaden i dörrar mellan de två olika individer du visat på bild att VLbussen har lift i bakdörren? Tänker på att den ser delad ut med en liten extra del till höger.

Det stämmer precis det!
VLbussen är mer linjeanpassad, och Gustavssons är mer turistanpassad

S Svensson

Ny buss på linje 300.
De turer som tillkommer är turer Hyssna-Sätila-Göteborg med spetsvändning kring kl 7.50 på morgonen och en tur avg kl 17 från G till Hyssna. Viss tanke finns att 211 skall gå i dessa turer och den nya 219 gå i ordinarie turer. Bussägaren Uno vill dock sälja 16 och 210-212. 16 flyttades tillbaka till Vänersborg och ersattes med TRX 343 i jan 07.Den var då reservvagn i Landvetter. Ordinarie där är 212. Några förare vill inte köra sådan buss utan tar ibland 243 (Scania) eller en ur serien 230-237. Det saknas dock biljettmaskin  för värdekort i dessa bussar. (Scanpoint)
Enl uppgift i Vänersborg så var nr 50020 WSP661 påtänkt att flyttas till linje 300 också. VL har ju numera även SFO 142 och troligen även SFO397 i trafik.Med bilbälten (säkerhetsbälten) kan nog dessa bussar gå i skolturer.
Bussarna 213-215 har gått ca 55000 mil redan. De börjar erfordra underhåll. Någon reserv för underhåll finns inte dock.
Vi får se vad som händer längre fram!


Brollan


David S

Jag måste säga att jag tycker att den bussen gör sig bra i Västrafikfärger.