Första OmniExpress 3xl levererad - liksom demobussen Scania haft

Startat av Omni, 04 augusti 2007, 09:54:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omni

#15
Tack tack!
Jo, jag hoppas att det blir en lyckad buss.

1. Alla förståsigpåare som jämför bussen med Omnis kvalitet...vi vet ju inte ett dugg om hur bussen uppför sig efter ett antal år i trafik någon av oss.

2. Den är byggd hos Lahden i Finland som är kända för att ha en mycket hög kvalitet, och har bland annat stor vana av värmesystem för nordiska klimatet

3. Vad gäller designen om den är ful eller inte - smaken är ju som baken = delad, heter det ju. Om vi tycker den är ful eller inte kan man ju tycka mycket om. Men är det inte konstruktivare att tycka till om detaljlösningar på bussen så att den kanske kan bli bättre?

4. (Punkten raderad av moderator då den syftar på nu kvastade inlägg i tråden och därmed blivit obegriplig.) 

5. Skall jag återigen lägga ut bilder från det jag tagit undanber jag mig syrliga kommentarer, eller urspårning av ämnet på det här sättet.

Med vänliga hälsningar
Uffe


bjalle

Underbara bilder på en enligt mig underbar bussmodell. Tyckte från början att den inte såg så snygg ut men destom er man kollat på den så desto snyggare är den. Och ännu mer i Boggieutförande

Omni

Jo, måste erkänna att i den treaxliga versionen blev den riktigt bra.
Notera att Gustavssons är 360cm hög och VLs 340cm.
Skillnaden kan man se på luckorna ovanför boggien som Gustavssons får bra.

Uffe

Bussmicke

Nu är det välk bara en tidsfråga innan nån av dem kommer upp till Stockholm och slottet..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Mitt intryck av Omniexpress när de första bilderna visades kändes lite "sådär", men när den nu visas i trafikbolags kläder tycker jag den ser riktigt bra ut. De många släta partierna ger möjlighet för trafikbolagens färger att framträda ordentligt.

När det gäller Omni som helhet finns väl en del att ha synpunkter på och de första årsmodellerna var inte vad som kan förväntas av en tillverkare som Scania. De senaste åren tycker jag dock att kvaliteten blivit betydligt bättre och jämfört med övriga tillverkare tycker jag Scania idag har ett relativt attraktivt program. Det känns som att produkterna åtminstone ur trafikantsynpunkt är ganska genomtänkta och att kompromisserna är förhållandevis få. Nu är jag ju varken åkare eller förare själv så det finns säkert både den ena och andra synpunkten ur dessa synvinklar, men jag skriver detta som betraktare och intresserad av bussbranschen samt ibland även trafikant, vad det nu är värt.

Och till Ulf skulle jag vilja säga att du gör ett fantastiskt jobb med din bussdatabas och vi bör vara tacksamma att det finns någon som är villig att lägga sin själ och tid i ett sådant projekt. Att dessutom ha en bra relation med en tillverkare, i det här fallet Scania, torde också vara något vi intresserade ska vara tacksamma över. Tänk om vi hade samma källor även hos andra tillverkare. Att vissa inte gillar Scania får man leva med, det finns säkert de som inte gillar Volvo också, även om de inte förefaller lika högljudda.

För min del får gärna Ulf och andra lägga upp med bilder och info om Omni. Det är bara trevligt.

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 21:33:15 PM
Nu är det välk bara en tidsfråga innan nån av dem kommer upp till Stockholm och slottet..

Vänersborgs Linjetrafik har dock gett sin buss ett nummer som tyder på att den skall användas i linjetrafik på linje 300 mellan Tranemo och Göteborg (samt de varianter som finns på denna linje). Så den blir nog inte så vanlig gäst i Stockholm.
Gustavssons kör däremot mycket på Stockholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omni

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2007, 21:41:30 PM
Vänersborgs Linjetrafik har dock gett sin buss ett nummer som tyder på att den skall användas i linjetrafik på linje 300 mellan Tranemo och Göteborg (samt de varianter som finns på denna linje). Så den blir nog inte så vanlig gäst i Stockholm.
Gustavssons kör däremot mycket på Stockholm.

Det stämmer bra det. Bussen skall vara placerad i Skene, så det ligger nära till hands. Osäker om den blir västtrafikblå eller inte..men jag tyckte jag fattade det som att den skulle lackeras i veckan...eller bara flyttas till Skene från Vänersborg där den står just nu.

Omni

Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 21:33:15 PM
Nu är det välk bara en tidsfråga innan nån av dem kommer upp till Stockholm och slottet..

Gustavssons buss lär du heller inte se i Stockholm något, mer än i undantagsfall på anslutningar till båtarna etc.
Maxlängden är ju 13,99 i Stockholm och bussen är 14,7...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2007, 22:25:21 PM
Det stämmer bra det. Bussen skall vara placerad i Skene, så det ligger nära till hands. Osäker om den blir västtrafikblå eller inte..men jag tyckte jag fattade det som att den skulle lackeras i veckan...eller bara flyttas till Skene från Vänersborg där den står just nu.


I nödfall kan den väl bara förses med "klo**ret". Färgen är ju inte exakt som Västtrafik men ganska lik. Inventarienumret 219 tyder på att den skall vara kvar i Skene, även om inget är heligt när det gäller dessa nummer. Men det skulle ju vara läckert att se den i VL:s orange färgsättning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2007, 22:28:22 PM
Gustavssons buss lär du heller inte se i Stockholm något, mer än i undantagsfall på anslutningar till båtarna etc.
Maxlängden är ju 13,99 i Stockholm och bussen är 14,7...

Fast den får väl gå till och från Cityterminalen. Men det mesta Gustavssons kör i Stockholm är teaterresor och utflyktsresor där sightseeing ingår, så där lär den väl då inte dyka upp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omni

#26
Citat från: Cero skrivet 04 augusti 2007, 21:34:18 PM
Mitt intryck av Omniexpress när de första bilderna visades kändes lite "sådär", men när den nu visas i trafikbolags kläder tycker jag den ser riktigt bra ut. De många släta partierna ger möjlighet för trafikbolagens färger att framträda ordentligt.

När det gäller Omni som helhet finns väl en del att ha synpunkter på och de första årsmodellerna var inte vad som kan förväntas av en tillverkare som Scania. De senaste åren tycker jag dock att kvaliteten blivit betydligt bättre och jämfört med övriga tillverkare tycker jag Scania idag har ett relativt attraktivt program. Det känns som att produkterna åtminstone ur trafikantsynpunkt är ganska genomtänkta och att kompromisserna är förhållandevis få. Nu är jag ju varken åkare eller förare själv så det finns säkert både den ena och andra synpunkten ur dessa synvinklar, men jag skriver detta som betraktare och intresserad av bussbranschen samt ibland även trafikant, vad det nu är värt.

Och till Ulf skulle jag vilja säga att du gör ett fantastiskt jobb med din bussdatabas och vi bör vara tacksamma att det finns någon som är villig att lägga sin själ och tid i ett sådant projekt. Att dessutom ha en bra relation med en tillverkare, i det här fallet Scania, torde också vara något vi intresserade ska vara tacksamma över. Tänk om vi hade samma källor även hos andra tillverkare. Att vissa inte gillar Scania får man leva med, det finns säkert de som inte gillar Volvo också, även om de inte förefaller lika högljudda.

För min del får gärna Ulf och andra lägga upp med bilder och info om Omni. Det är bara trevligt.

/Cero

Min kontakt med Scania sträcker sig ända till tiden när man byggde CN113 i Katrineholm. Första gången jag kontaktade dom och visade mitt intresse var 1989....sedan dess blev jag en väl igenkänd inventarie i korridorerna och i produktionen där.
När sedan produktionen flyttades till Södertälje har jag fortsatt mitt rännande och är mestadels i arkivet till o från...mest från nu på sommaren dock...

Tror min kärlek för Omni började när jag blev inbjuden till den stora pres. av OmniCity i Södertälje..med show, middag o hela baletten :-)

Hela bussproduktionen från chassimonteringen i Sverige är fullständigt kartlagd ända sedan första bussen fram till pågående produktion.

Mitt Scania-intresse har gett mig ovärderliga kontakter både inom och utanför Sverige med entusiaster, karosstillverkarre, importörer etc, vilket jag varit mycket rädd om och naturligtvis oerhört glad för.

Det är med hjälp av dessa kontakter jag kunnat bygga upp min databas. Kanske du ser att jag ofta har karossnummer etc på bussarna och hänger med ganska väl i nyleveranserna av bussar till Sverige. Detta hade jag aldrig kunnat göra utan de kontakter jag har på olika ställen.

Tack för komplimangerna..men ärligt...det är lite för er skull jag har databasen och sidan ju, så att det kan dokumenteras för framtiden också.
Och även för mig att samla alla mina mail, papper, anteckningar på kvitton o gud vet allt jag har i uppgifter.

Just nu håller jag på med en stor genomgång av hela databasen som vissa säkert märkt. Det är ett jättejobb som tagit mig från september 2006 o fram till nu, då jag är på bokstaven L i regnrbokstäver...så jag har en bit kvar o tröska mig igenom.
När denna är klar skall jag börja lägga in de tusentals bussar jag har uppgifter om från tiden innan 1972.

Så är det någon som skall tackas förutom jag med mitt arbete som du skriver, är det du och alla andra som kommer med kompletteringar och uppdateringar. Fortsätt så - och databasen blir ännu större och ännu bättre

Mvh Uffe

Omni

#27
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2007, 22:33:05 PM
Fast den får väl gå till och från Cityterminalen. Men det mesta Gustavssons kör i Stockholm är teaterresor och utflyktsresor där sightseeing ingår, så där lär den väl då inte dyka upp.

Jo, man ser dom ofta vid Cirkus på Djurgården till teater och musikaler...
Cityterminalen borde den få komma till ja. men där har jag aldrig sett nån Gustavssons-buss vad jag kan påminna mig om.

Angående VL-bussen...joo...den orange/röd lackeringen är urläcker...säkert på denna också!

Esbjörn

Hur är det egentligen...kommer den här karossen enbart att byggas under namnet OmniExpress eller kommer det varianter med Lahtis egna beteckningar (Falcon & Eagle)?

Patrik Henriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2007, 22:30:22 PM
I nödfall kan den väl bara förses med "klo**ret". Färgen är ju inte exakt som Västtrafik men ganska lik. Inventarienumret 219 tyder på att den skall vara kvar i Skene, även om inget är heligt när det gäller dessa nummer. Men det skulle ju vara läckert att se den i VL:s orange färgsättning.


219 är anskaffad p g a utökning på linje 300. Installation av div utrustning sker i nästa vecka, och sedan ska den på lack, och det blir nog inte orange...