Huvudmeny

Arriva 7128

Startat av Niclas Rosenius, 29 januari 2009, 10:42:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Vilken entreprenör som kör respektive buss, pendeltåg eller tunnelbana åt SL framgår tydligt på fordonets sidor:
SL i samarbete med ...... Tyvärr hittar jag ingen  bättre bild i hastigheten.

AO

Citat från: Cero skrivet 29 januari 2009, 22:31:05 PM
Har svårt att tro att fönstren bak är högre än de längre fram. På denna vagn (och vanligt på Aabenra) är fönstren definitivt lägre i bakdelen på bussen. Om det inte är lackerat svart ovanför fönstren har någon stripat där för det ser definitivt inte genomskinligt ut. Dessutom sitter ventilationsfönstret väldigt konstigt till om rutan skulle gå ändra upp i takkant. På säfflevagnarna är däremot alla fönster lika höga men sitter i olika höjd, mao fönstren i bussens bakre del går upp till takkant.

Fönstrens överkant är i samma höjd i fram som i bak dock är fönstrens underkant högre i bak. På Säffle modellen är även överkant på fönstren bak högre.

Ersa

Citat från: AO skrivet 30 januari 2009, 05:03:41 AM
Fönstrens överkant är i samma höjd i fram som i bak dock är fönstrens underkant högre i bak. På Säffle modellen är även överkant på fönstren bak högre.


Cero

Citat från: AO skrivet 30 januari 2009, 05:03:41 AM
Fönstrens överkant är i samma höjd i fram som i bak dock är fönstrens underkant högre i bak. På Säffle modellen är även överkant på fönstren bak högre.

Dvs exakt det jag skrev.

Fredrik Klint

Av någon anledning har Swebus 4920-21 Swebusmärkning ovanför framdörren. Detta sitter sedan 2005 när de flyttades till Stockholm.

bussgrabben

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 22:34:44 PM
Ska företagen fråntas all sin möjlighet att få marknadsföra sig?
Om en chaufför gör ett mycket bra jobb, och imponerar på sina kunder så ligger det ju givetvis i företagets intresse att få visa vem de är. Samma sak med fordonsmärket. Om Volvos bussar fungerar väldigt bra och gör bra intryck på passagerarna, så vill de ju få visa att det är de som byggt den.

För majoriteten av "lekmännen" är en buss en buss. Varken mer eller mindre. Här i Umeå säger man Ultra-bussar. Om det är en Scania, Volvo eller något annat märke spelar ingen roll. Vissa vet att de åkte "dragspelsbuss". Jag känner folk som inte alls gillar SL-bussar eftersom de är obekväma och det lever om inne i dem. Detta efter att vi haft några bussar i SL:s lack som vikarier. Om det var en Citaro eller B9S har de ingen aning om, det var en SL-buss. Den SL-lackade B9S som fortfarande rullar i stan är bland de bekvämaste bussar jag åkt så det kan ju knappast vara den som avses.

Skulle vi har fler entreprenörer i stadstrafiken i Umeå skulle det nog inte spela någon roll om de fick ha sina loggor eller ej på bussarna. Folk skulle ändå inte se det. När man läser kommentarerna till de artiklar som handlar om t.ex Swebus gnälls det fortfarande på Ultra.

Joachim Wansölin

Kan ju meddela att det verkar som man börjat märka om bussarna. Såg åtminstonde en buss idag som fått Arriva-loggan borttagen och "SL i samarbetete med Arriva" monterat.

markuz85

Det finns en punkt på "att göra"-listan (som sitter tejpad på rutan bakom ingångsdörren) som lyder: "Remove Arriva logo on left and right side", såg jag nyligen. Beror väl antagligen på desinformation att man satt dit dessa klistermärken i Danmark.

homer

Citat från: markuz85 skrivet 06 februari 2009, 19:53:26 PM
Det finns en punkt på "att göra"-listan (som sitter tejpad på rutan bakom ingångsdörren) som lyder: "Remove Arriva logo on left and right side", såg jag nyligen. Beror väl antagligen på desinformation att man satt dit dessa klistermärken i Danmark.

Kan de månne bero på diskutionen här? :D