Huvudmeny

Arriva 7128

Startat av Niclas Rosenius, 29 januari 2009, 10:42:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Är fönstren i bakre delen så låga på alla BLE/Säffle (Aabenra)?

virtual1

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 20:59:27 PM
För gemene man så är det en SL buss

Det skulle det inte (bara) vara om företagen fick ha sina loggor mer framträdande!

Martin Maltkvist

Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2009, 20:56:31 PM
Jo, men tror du 'gemene man' tänker på det????
Nej men du, jag och alla andra någorlunda initierade.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

virtual1

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 januari 2009, 21:24:14 PM
Nej men du, jag och alla andra någorlunda initierade.

Fast det var ju inte dem jag tänkte på...

AO

Citat från: Fredrik Klint skrivet 29 januari 2009, 21:01:03 PM
Är fönstren i bakre delen så låga på alla BLE/Säffle (Aabenra)?

Fönstren längst bak är högre än fönsten längst fram. Dock är det lackat svart under fönstren i bak för att det ska se ut som att alla fönstren är i jämnd höjd. Väldigt snyggt enligt mig.

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 20:59:27 PM
För gemene man så är det en SL buss

Gemene man tror ofta att det fortfarande är SL som bedriver trafiken i egen regi.

Yujin Zhang

Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2009, 20:44:11 PM
Rent idiotiskt! - om en busschaffis skulle bete sig illa, eller om man glömmer kvar något på bussen skulle IAF jag vilja vända mig
direkt till respektive bolag, ska jag vända mig till SL lär det ju ta minst en extra vända innan något kan hända!

Snacka om att ge entreprenören extra jobb... ???

Varför tror du vi har någonting som heter SL Kundtjänst och SL Hittegods?

Cero

Citat från: AO skrivet 29 januari 2009, 21:48:06 PM
Fönstren längst bak är högre än fönsten längst fram. Dock är det lackat svart under fönstren i bak för att det ska se ut som att alla fönstren är i jämnd höjd. Väldigt snyggt enligt mig.

Har svårt att tro att fönstren bak är högre än de längre fram. På denna vagn (och vanligt på Aabenra) är fönstren definitivt lägre i bakdelen på bussen. Om det inte är lackerat svart ovanför fönstren har någon stripat där för det ser definitivt inte genomskinligt ut. Dessutom sitter ventilationsfönstret väldigt konstigt till om rutan skulle gå ändra upp i takkant. På säfflevagnarna är däremot alla fönster lika höga men sitter i olika höjd, mao fönstren i bussens bakre del går upp till takkant.

Sundås

Citat från: Cero skrivet 29 januari 2009, 22:31:05 PM
Har svårt att tro att fönstren bak är högre än de längre fram. På denna vagn (och vanligt på Aabenra) är fönstren definitivt lägre i bakdelen på bussen. Om det inte är lackerat svart ovanför fönstren har någon stripat där för det ser definitivt inte genomskinligt ut. Dessutom sitter ventilationsfönstret väldigt konstigt till om rutan skulle gå ändra upp i takkant. På säfflevagnarna är däremot alla fönster lika höga men sitter i olika höjd, mao fönstren i bussens bakre del går upp till takkant.

Jämför här:

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Simon Bertilsson

Citat från: homer skrivet 29 januari 2009, 20:24:51 PM
Slutkunden har ingen nytta av att veta vilken entreprenör som styr bussen, Sl vill ju t o m ha gemensam uniform

Ska företagen fråntas all sin möjlighet att få marknadsföra sig?
Om en chaufför gör ett mycket bra jobb, och imponerar på sina kunder så ligger det ju givetvis i företagets intresse att få visa vem de är. Samma sak med fordonsmärket. Om Volvos bussar fungerar väldigt bra och gör bra intryck på passagerarna, så vill de ju få visa att det är de som byggt den.

Det är betydligt svårare att motivera att ta bort vartenda spår av bolaget på bussen. SL har hela bussen i sitt designprogram. Ska då inte företaget som både kör och äger den kunna få en liten hörna?

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 januari 2009, 22:24:16 PM
Snacka om att ge entreprenören extra jobb... ???

Varför tror du vi har någonting som heter SL Kundtjänst och SL Hittegods?

Därför att folk inte kan hitta firmamärket på bussen o inte vet var de ska vända sig annars? ;-) - för övrigt skulle väl knappast någon oavsett ringa Swebus för att ta reda på när nästa buss går???? SL:s kundtjänst finns nog där av andra anledningar än att man ska kunna klaga enbart, o det fattar nog vem helst!

Bussmicke

Har ni inget annat att göra än att tjafsa om ett firmamärkes vra eller icke vara? ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2009, 23:03:21 PM
Har ni inget annat att göra än att tjafsa om ett firmamärkes vra eller icke vara? ;)

Har du inget annat att göra än att gnälla över vad folk vill diskutera? ::)

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2009, 22:50:50 PM
Därför att folk inte kan hitta firmamärket på bussen o inte vet var de ska vända sig annars? ;-) - för övrigt skulle väl knappast någon oavsett ringa Swebus för att ta reda på när nästa buss går???? SL:s kundtjänst finns nog där av andra anledningar än att man ska kunna klaga enbart, o det fattar nog vem helst!

Det är ju faktiskt SL som valt att stå för all kontakt med slutkund (resenärerna), och det är faktiskt ganska praktiskt. Sedan är det ju upp till varje trafikföretag att göra sig tillgängligt för allmänheten om så önskas. T.ex. kan ett speciellt telefonnummer användas för samtal från allmänheten, som bara besvaras vissa tider.

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 januari 2009, 23:20:02 PM
Jag kan ju bara "gissa" men när jag kikade i förfrågningsunderlagets handlingar över design etc så såg jag att man tagit en gammal utgåva från tiden då operatörens namn tilläts på karossen, det tänkte jag aldrig på när upphandlingen pågick vilket sannolikt beror på att JAG visste hur det skulle vara, en helt ny operatör (den första på 16 år) vet ju inte detta.

Då borde de ju rimligen vara Sl som får stå för omstripning mao skattebetalarna...

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 22:34:44 PM
Ska företagen fråntas all sin möjlighet att få marknadsföra sig?
Om en chaufför gör ett mycket bra jobb, och imponerar på sina kunder så ligger det ju givetvis i företagets intresse att få visa vem de är. Samma sak med fordonsmärket. Om Volvos bussar fungerar väldigt bra och gör bra intryck på passagerarna, så vill de ju få visa att det är de som byggt den.

Det är betydligt svårare att motivera att ta bort vartenda spår av bolaget på bussen. SL har hela bussen i sitt designprogram. Ska då inte företaget som både kör och äger den kunna få en liten hörna?

Jag vet inte om jag tycker så här egenligen men för debatten skull... varför ska entreprenaden marknadsföra sig?  Det är SL som är ansiktet utåt. man upphandlar inte kollektivtrafik för att privata företag ska få visa upp sig utan för att man har en politisk ide om att man ska kunna sänka kostanden när de blir konkurens

varken Swebus eller Busslink eller Arriva har någon större (om någon överhuvud taget) verksamhet i Stockholm som behöver marknadsföras, företagens huvudsakliga affärside är att vara just förvaltare åt länshuvudmannen