Stadsbuss på landet...

Startat av Bussmicke, 10 januari 2009, 23:41:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Fina bilder BM och bra redigering.  8)

HB

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2009, 09:54:25 AM
Mitt inlägg skall Inte ses som kritik mot Swebus Märsta och jag ställde mig mer frågande om det var det mesta praktiska att köra på landet med.

Visst kan den lantliga omgivningen få en att tro att detta är ett område med långa resvägar, men faktum är att de flesta har inte längre resa än kanske 10-20 minuter. Detta i kombination med att hälften av trafiken i Vallentuna har krav på låggolv/lågentré. Inom några år så kommer alla linjer att trafikeras med bussar som har hög tillgänglighet för rörelsehindrade.

Sedan kan de vara så också att låggolvsbussar ofta är populära hos kunderna i landsbygdstrafik då hållplatserna där sällan har trottoar, varför det är mycket lättare att komma ombord om bussen har lågt placerat golv. Det är ju inte bara handikappade som föredrar lågt golv utan även kunder med barnvagn, bagage etc.

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 10:42:35 AM
Ljusår bättre! :)

MaxCi = optimalt: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4570.0
OmniCity = Obekvämt, hoppigt och övervarvning: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20002.0
OmniLink = Lika bekväm som MaxCin, men varvar liksom OmniCityn ihjäl sig i hastigheter över 70 km/t.

Va tråkiga Omnilink ni har :D, Våra Omnicity varvar 2250 rpm dvs varvstoppet vid 89 km/h, Medans Omnilinken varvar 1600 Rpm vid 100 km/h

Erol

jag fick åka med en av Veolia i Eskilstuna Man:ar som går på citybussen i somras på linje 215 från Eskilstuna till Hälleforsnäs, det gick rätt hyffsat tyckte jag ändå

Karsten

Citat från: Erol skrivet 11 januari 2009, 12:21:35 PM
jag fick åka med en av Veolia i Eskilstuna Man:ar som går på citybussen i somras på linje 215 från Eskilstuna till Hälleforsnäs, det gick rätt hyffsat tyckte jag ändå

Jag har fått en känsla att MAN:s stadsbussar har en mycket mjukare gång än Scanias (och till viss del Volvos) motsvarande stadsbussar. Som Verspieder skrev så går det nästan alltid bra med stadsbussar på landsväg om det är asfalterat och max 70 km/h, det som kan vara problem är att alla inte får sittplats (eller en lika bekväm sittplats som i landsortsbussar).


Erol

den gick väldigt bra på den vägen som är VÄLDIGT dålig..

IngemarJ

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 12:27:03 PM
Jag har fått en känsla att MAN:s stadsbussar har en mycket mjukare gång än Scanias (och till viss del Volvos) motsvarande stadsbussar. Som Verspieder skrev så går det nästan alltid bra med stadsbussar på landsväg om det är asfalterat och max 70 km/h, det som kan vara problem är att alla inte får sittplats (eller en lika bekväm sittplats som i landsortsbussar).



Hej!

Det mjukaste jag på senare tid har rest med buss var för nu någonstans 10 år sedan när VL var och hjälpte till med ersättningstrafiken för spårvagn vid ombyggnationen av Kapellplatsen, då medverkade de med en Scania 111 och en chaufför som startade och bromsade fullständigt "steglöst", man hade utan vidare kunnat ställa ett champagneglas på myntbordet med innehåll och det hade stått kvar.
Heder och Ära!!!

Hälsar

Ingemar

FET_BaugettE

hmms 0653 som det pratades om innan så vad jag vet så står den på bussmarket i Huddinge om den inte sålts

Nico


Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2009, 09:54:25 AM
Mitt inlägg skall Inte ses som kritik mot Swebus Märsta och jag ställde mig mer frågande om det var det mesta praktiska att köra på landet med.

Inga tankar åt det hållet Micke, tvärtom så uppskattade jag verkligen ditt motiv. Mitt inlägg var mera en passning till Simon B. när han sade att [motsatsen till] detta aldrig skulle hända i Skåne trots att han "siktat regionbussar i Eslövs stadstrafik". Grejen är att man som sagt ibland får göra lite avvägningar utifrån situationen och när man tursätter har man vissa grundkrav, men sen ibland så kan det ju komma saker i efterhand.

T.ex. ett nödvändigt vagnbyte kan ibland leda till att en mindre passande vagn hamnar på ett visst omlopp osv. T.ex. rött som hamnat på blått, normalvagn på ledvagnsomlopp, normalgolv på låggolv mm. Är det inte sedan ett akut måste att snabbt byta ut vagnen igen (beroende på lag- eller kundkrav som just låggolv eller miljöregler) så får den ibland rulla vidare. Likadant händer det ibland att förare kommer och gärna vill ha en viss vagntyp etc. och finns möjlighet så kan man göra dem till viljes och liknande även om det kanske finns bättre vagnar för en viss linje.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

I fallet Märsta/Vallentuna och då i synnerhet Vallentuna finns det heller inte så mycket att spela med, höggolvarna tycker jag mig företrädesvis se på 661, 665 samt skolturerna till och från skogen.
Detta i kombination med lågentrékrav(?) på 660 och 524 som körs av Vallentuna innebär antagligen att det rullar en del lågentrébussar på skogslinjerna när det är ont om bussar eftersom ev. reservvagn i Vallentuna rimligen borde vara lågentré/låggolv med tanke på linjerna man huvudsakligen kör...
//Fredrik

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 10:42:35 AM
Ljusår bättre! :)

MaxCi = optimalt: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4570.0
OmniCity = Obekvämt, hoppigt och övervarvning: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20002.0
OmniLink = Lika bekväm som MaxCin, men varvar liksom OmniCityn ihjäl sig i hastigheter över 70 km/t.

Det är alltså skillnad på Omnilink och Omnilink. Arriva använder ju dessa på Pendellinjerna Malmö - Trelleborg/Falsterbo/Vellinge.

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 januari 2009, 15:01:58 PM
I fallet Märsta/Vallentuna och då i synnerhet Vallentuna finns det heller inte så mycket att spela med, höggolvarna tycker jag mig företrädesvis se på 661, 665 samt skolturerna till och från skogen.
Detta i kombination med lågentrékrav(?) på 660 och 524 som körs av Vallentuna innebär antagligen att det rullar en del lågentrébussar på skogslinjerna när det är ont om bussar eftersom ev. reservvagn i Vallentuna rimligen borde vara lågentré/låggolv med tanke på linjerna man huvudsakligen kör...
//Fredrik

Jag vet inte riktigt vad som trissade igång tankarna om att något var kritik mot Swebus Märsta, jag var i alla fall inte ute efter att kritisera någon. Faktum är att jag länge varit imponerad av hur skickligt de (2) olika vagntyperna hålls till rätt linjer i Vallentuna. Det är mycket sällan det rullar in en stadsbuss på 661 eller 665 när man vänder tåget i Kårsta, och jag kan knappt minnas när jag senast såg höggolvare på 524. Det är skickligt i ett område med bara 10-15 bussar. Fortsätt så! :)

Fredrik Gelin

Jag instämmer, förarna i det relativt lilla "Vallentunagaraget" verkar vara ett väl sammansvetsat gäng som ser till att trafiken fungerar i möjligaste mån.
Det skall bli intressant att se hur övergången till Arriva fungerar, Swebus har ju försökt förhala övertagandet så länge som möjligt känns det som...
//Fredrik

markuz85

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 januari 2009, 15:25:47 PM
Jag instämmer, förarna i det relativt lilla "Vallentunagaraget" verkar vara ett väl sammansvetsat gäng som ser till att trafiken fungerar i möjligaste mån.
Det skall bli intressant att se hur övergången till Arriva fungerar, Swebus har ju försökt förhala övertagandet så länge som möjligt känns det som...
//Fredrik

Det är ju inte förarna i Vallentuna som ser till detta utan trafikledningen i Märsta ska ha en jätteeloge för att man alltid lyckas få dit rätt vagnar på rätt linje.
(Även verkstaden som sliter nåt så kopiöst för att hålla 5669-72 i trafik ;) )

Karsten

Citat från: markuz85 skrivet 11 januari 2009, 16:08:47 PM
Det är ju inte förarna i Vallentuna som ser till detta utan trafikledningen i Märsta ska ha en jätteeloge för att man alltid lyckas få dit rätt vagnar på rätt linje.
(Även verkstaden som sliter nåt så kopiöst för att hålla 5669-72 i trafik ;) )

Är det mycket problem med de vagnarna? De tidiga 8500 verkar överlag lite väl verkstadssugna jämfört med sina äldre Säfflesyskon. Elaka rykten låter påskina att det bl.a. var därför som B12-lederna 5790-5792 inte flyttades från N/V till Tyresö. Hur väl det stämmer överrens med verkligheten vet jag inget om..