Busslink 3728 + 3724

Startat av Magnus_J, 02 oktober 2008, 21:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus_J

nya Råstavagnarna,





Intriör't i 3728
börjar framifrån


Dörrpanel


skärm till backkamera


extra mick












Möllers

Fina bilder på en fin buss vad har den för dörrar har den 1.2.1 ?
Vad jag har märkt med omnilinkar dom som kör i Arriva i malmö dom har inte samma motor ljud alls typ jag åke med den nya omnilinken ditt den var mycket pigare att köra sen åkte jag hem med en gammal omnilink den hade ett annat motorljud märke jag.
Är det samma i stockholm med denna nya o dom gammal omnilinkarna samma motorsljud  ???

Magnus_J

ang dörrställningen jo det var väl 1.2.1.

det lät inte så mycket alls om den vad jag hörde. Det är etanol motor. å andra sidan ligger motorn bak och man sitter fram.
De är inte i Trafik ännu.

Möllers

okey första 1-2-1 då i den nya omnilinken då tror jag.
Fast jag satt långst bak då dom hör man mer.

Johan Hansson

Citat från: Magnus_J skrivet 02 oktober 2008, 21:57:18 PM

skärm till backkamera


extra mick


ovanligt ställe att sätta skärmen på men i och för sig inte helt fel för det tvingar föraren att titta i innespeglen samtidigt för att se ut.
Extramikrofonen lär tas bort innan den sätts i trafik.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

homer

Trist att man skaffar den tyska dörrstandarden >:(

men trevligt med höga stolar, vad ska den gå på för linjer? det är väl ingen ren regionalvagn, den saknar ju läslampor och extraljus

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2008, 22:48:26 PM
Trist att man skaffar den tyska dörrstandarden >:(

Vad 17 surrar du om?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2008, 22:56:24 PM
Vad 17 surrar du om?

Antar att det är detta med att ha dörrknapparna till höger om ratten som åsyftas av Homer. Gillar inte det jag heller. När man svänger stolen så hade man förr vänsterhanden fri att sköta dörrarna, men nu får man (i alla fall i mitt tycke) en sämre ergonomisk lösning när man så att säga måste sköta mera saker med högerhanden.


Citat från: homer skrivet 02 oktober 2008, 22:48:26 PMmen trevligt med höga stolar, vad ska den gå på för linjer? det är väl ingen ren regionalvagn, den saknar ju läslampor och extraljus

Tja, i med att det är Råsta som är slutdestination så ska den gå på Råstas linjer... vilket innebär, mer eller mindre, ett mellanting mellan stadstrafik och trafik i närförort. Troligen kommer det t.ex. att bli en hel del på 515, 516 och 526, men även troligen 506, 509, 514, 517, 540 samt 196, 197, 592, 595 samt 598.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Tack för de intressanta bilderna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Magnus_J skrivet 02 oktober 2008, 21:57:18 PM


Bakre dörrknappar i SL-land? Det blir ett spännande experiment. Är resenärer i Solna/Sundbyberg vana med sådana?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 08:14:21 AM
Den ska möjligtvis kunna efterutrustas med bälten, det går normalt inte på bussar med cityinredning utan att byta stolar

Vagnarna ska väl användas i sådär 14-15 år framöver, så det är ju bra att man kan inreda den med bälten om så krävs i något helt annat trafikområde där den kan tänkas gå år 2020. Bra att man är förberedd på att de närmaste 15 åren kan innebära vissa förändringar.

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:03:45 AMBakre dörrknappar i SL-land? Det blir ett spännande experiment. Är resenärer i Solna/Sundbyberg vana med sådana?

Jo, det har ju funnits ett tag nu i Råsta (och på Norrort har man väl haft det ett bra tag). Vill minnas att det kom några dylikt utrustade vagnar från Sundsvall redan på Veoliatididen och sedan har det funnits i de 66-vagnar som kom från Täby istället för ett par av de 38-vagnar som byttes ut. Sedan finns det dörrknappar även i 46- och 63-vagnarna. De som verkar ha störst problem med dessa dörrknappar är inte så mycket passagerarna som vissa förare som fortfarande envisas med att det är fel på dörrarna och sitter och öppnar/stänger manuellt!  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#12
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2008, 10:13:28 AM
Jo, det har ju funnits ett tag nu i Råsta (och på Norrort har man väl haft det ett bra tag). Vill minnas att det kom några dylikt utrustade vagnar från Sundsvall redan på Veoliatididen och sedan har det funnits i de 66-vagnar som kom från Täby istället för ett par av de 38-vagnar som byttes ut. Sedan finns det dörrknappar även i 46- och 63-vagnarna. De som verkar ha störst problem med dessa dörrknappar är inte så mycket passagerarna som vissa förare som fortfarande envisas med att det är fel på dörrarna och sitter och öppnar/stänger manuellt!  :-\

Hur var det nu med internutbildningen? Här i Umeå körde Polarbuss stenhårt på dörrknappslinjen de sista åren, och till slut var det bara de nyinflyttade resenärerna som skrek "öppna dörren" åt förarna.

Jag hoppas verkligen att alla de nya B9S har fått sådana knappar redan i fabrik, samt att det går att eftermontera dem i Jönköpingsvagnarna vars bakdörrar inte öppnas automatiskt när stoppknappen tryckts in och enbart framdörren öppnas. Visst finns det fotoceller 2-3 cm från dörren, men inga normalt funtade resenärer trycker ju mot näsan mot dörren för att bryta dessa...

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:21:15 AMHur var det nu med internutbildningen?

Tja, internutbildningarna fungerar nog ganska bra skulle jag tro. Det generella problemet med alla sådana utbildningar är att alla inte tar till sig informationen (i de fall där den är obligatorisk) och sedan finns det de som anser att de kan saker och ting i alla fall och struntar i att gå på de internutbildningar (i de fall där den är frivillig) som anordnas.


Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:21:15 AMJag hoppas verkligen att alla de nya B9S har fått sådana knappar redan i fabrik, samt att det går att eftermontera dem i Jönköpingsvagnarna vars bakdörrar inte öppnas automatiskt när stoppknappen tryckts in och enbart framdörren öppnas. Visst finns det fotoceller 2-3 cm från dörren, men inga normalt funtade resenärer trycker ju mot näsan mot dörren för att bryta dessa...

Alla våra nyare B9S har haft det som standard. Vad gäller eftermontering vet jag däremot inte då problemet du beskriver ovan (med näsan mot dörren) är känt även från SL-land... på Råsta gäller det t.ex. alla 38-vagnar och troligen återfinns fenomenet även på andra SL-depåer. Mest troligt är det väl en kostnadsfråga, men då många av vagnarna är s.k. trängselvagnar så borde det väl vara SL själva som ska slanta och de kör ju inte någon egen trafik så...?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2008, 10:35:11 AM
Alla våra nyare B9S har haft det som standard. Vad gäller eftermontering vet jag däremot inte då problemet du beskriver ovan (med näsan mot dörren) är känt även från SL-land... på Råsta gäller det t.ex. alla 38-vagnar och troligen återfinns fenomenet även på andra SL-depåer. Mest troligt är det väl en kostnadsfråga, men då många av vagnarna är s.k. trängselvagnar så borde det väl vara SL själva som ska slanta och de kör ju inte någon egen trafik så...?

Ett annat alternativ vore att montera fler fotoceller längre ut i gången, så de känner av folks fötter. Annars borde dörrknappar vara enkla att eftermontera i gamla vagnar. Det är ju bara att skruva dit enkla strömbrytare som bryter strömkretsen i den redan existerande fotocellen.