Cityfesten 2008 Del 3

Startat av jocke, 06 augusti 2008, 17:39:44 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

jocke

Så kommer lite mer bilder på bussarnas äventyr under cityfesten.

Först ut har vi swebus 5252 som passerar Gävle Central.


Swebus 4903 på Murénbron vid centralen.


Ruddamsgatan är de nya centrumet nu när Rådhustorget är avstängt, här är de sällan fler än 5 människor vanligtvis. Nu är de full fart. Swebus 5720, 5741 mfl står o inväntar avgång.


Och sist en bild på en busskur som får agera både förråd och klädhängare under cityfesten.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

Ngn som sett Jönköpingsbussarna i trafik ännu? De har tidigare i veckan stått inne på depån uppmärkta med vikariebuss dekaler.

Fredde

#2
2 st såg jag i trafik nu under kvällen när jag kom med bilen fr Karlstad, en svängde ut mot valbo den var skyltad " 1 Centrum"   vikariebuss dekal i framrutan..  Sedan kom en vid Sörby Urfjäll, denna var skyltad "2 Sätra"  även denna med vikariebuss dekal i framrutan..

Dock var det omöjligt å se inv nr..

Tack Jocke för fina bilder med..

Roligt att 5252 åter är itrafik med..

Snart startar ju "vinter tidtabellen" med (18 aug) Det lär behövas bussar då.. Skulle inte förvåna mig om Scania MaxCi bussarna lär ut i trafik igen, dom finns iaf kvar på depån...


//Fredde

Ersa

Citat från: AO skrivet 06 augusti 2008, 19:25:51 PM
Ngn som sett Jönköpingsbussarna i trafik ännu? De har tidigare i veckan stått inne på depån uppmärkta med vikariebuss dekaler.

Åhå! Ingen omlackering, utan bara vikarier i Gävle? Betyder detta att de ska ännu längre norrut framöver?  :)

jocke

Citat från: Fredde skrivet 06 augusti 2008, 20:17:32 PM
2 st såg jag i trafik nu under kvällen när jag kom med bilen fr Karlstad, en svängde ut mot valbo den var skyltad " 1 Centrum"   vikariebuss dekal i framrutan..  Sedan kom en vid Sörby Urfjäll, denna var skyltad "2 Sätra"  även denna med vikariebuss dekal i framrutan..

Dock var det omöjligt å se inv nr..


//Fredde

Jaså, Då ska jag gå ut i afton och hoppas på ett klipp :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

2:an gick kl. 19:50 mot Sätra iaf... Förmodar att den andra enbart hjälpmatar linje 1 Valbo-City tomtur tillbaka till Valbo..


Peter Öden

Hej !

Jag såg under min yrkesutöving här i Sätra på förmidda´n en
JLT-lackad MB ledbuss kom körande på Nyöstersvägen. Syntes inga
passagerare i den, kanske man var uite och rekade bara.
Kanske man satt in en av dem redan i trafik nu under cityfesten.
Jocke eller Fredde kanske sett något ??

Mvh Peter Ö

Fredde

Citat från: Verspieder skrivet 06 augusti 2008, 20:17:56 PM
Åhå! Ingen omlackering, utan bara vikarier i Gävle? Betyder detta att de ska ännu längre norrut framöver?  :)


Givet ser man ju helst nya bussar ist för dessa som har riktigt hemska stenhårda säten bla samt saknar AC.. Vill ni ha dom i Umeå får ni gärna ta dom för mig iaf, men jag tror iaf X-lacken Gul/Röd passar bra på dessa...

Kommunen filar ju nu på kommande krav för upphandlingen under 2009 för trafikstart sommaren 2010 .. Det blir säkert inga av nuvarnade bussar kvar i Gävle även om Swebus vinner det anbudet, för som det verkar kommer det säkert bli krav på Biogas el liknande då miljöpartiet har en del makt här i kommunen & säkert blir ju avtalet långt (i antal år) & då vill man säkert ha hårda krav med med tanke på miljön, dock är det problem i regionen just nu då någon Biogas en finns för bilar att tanka än.. men kommer det beslut brukar saker ske fort när det gäller miljö...


//Fredde

Fredde

Givet var det 2 st MB ledvagnar jag såg...  Glömde ju skriva det i ovan inlägg  ???


//Fredde

jocke

Gick ner på gården för avgången 20:40 som utlovat, och första bussen som rullar in är så klart Swebus 4993 på Linje 2 :)
Första bilden på dem i trafik?

Jag förändrar era liv med detta inlägg

jocks74

ni fått våra fina bussar vi hade här i jkpg:( nu åker det bara en massa nerslitna scanior här :)

Fredde

Tack för den bilden!!!

Roligt att se den på bild med :-)

Tänkte ef jag skrev inlägget med tiden att nu byter dom ut den i Sätra mot en annan buss ist så den ej kommer in fr Sätra till avgången mot södra Bomhus kl. 20:50.  Men nu vart det ju en fullträff för dig!!!


Mvh Fredde

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 06 augusti 2008, 20:27:15 PM
Givet ser man ju helst nya bussar ist för dessa som har riktigt hemska stenhårda säten bla samt saknar AC.. Vill ni ha dom i Umeå får ni gärna ta dom för mig iaf, men jag tror iaf X-lacken Gul/Röd passar bra på dessa...

Då tänkte jag på fel bussar. Jag trodde det rörde sig om de bekväma AC-försedda Volvokortvagnarna 5358 & 5359, vilka vi gärna tar i Umeå om vi får. Vi har ju redan 5352-5357.  :)

Fredde

Nä du dom är det AC i så dessa lägger vi gärna vantarna på  8), de stog iaf på depån innan jag åkte till Karlstad men det var ju någon vecka sedan, dom kommer säkert först i trafik här ef omlack då det finns gott om 12-metersvagnar i Gävle just nu iaf... Men det ska komma totalt 4 st "nya/nyare totalt enl X-trafik under hösten.. undrar bara vilka dom 2 övriga blir !!!??


Mvh Fredde

jocke

Se om vi får se dom andra något senare i veckan då :)
Bäst att ha kameran i högsta hugg
Jag förändrar era liv med detta inlägg