Huvudmeny

Stoppknappar i B9S

Startat av Camilla, 26 maj 2008, 05:49:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Hur är stoppknapparna kopplade egentligen? Är det så att funkar inte en så funkar alla "framför" men inte bakom den, enligt bussnät-principen inom nätverk?

bastuper

Ja just dte, snöre och trcklist, det minns jag fanns i nån äldre buss som gick här men den är nog borta härifrån  :-\

Camilla

Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 augusti 2008, 00:05:23 AM
Jamenvisst! Det finns en knapp vid förarplatsen som ser ut som en ringklocka på B9S och vissa B10or.
Tack för det snabba svaret

yngrot

Citat från: Patrik skrivet 23 augusti 2008, 00:14:29 AM
Hur är stoppknapparna kopplade egentligen? Är det så att funkar inte en så funkar alla "framför" men inte bakom den, enligt bussnät-principen inom nätverk?


Om en är sönder  exvis som händer på våra Vegor att den är upptryckt och sitter fast så att säga då går plinget på hela tiden. Om en knapp är borttagen av en sabbare så funkar resten iaf tills nån sätter trådarna mot varann och kortsluter kretsen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina


Peter Erret

Ibland så ser det ut så här i B9S

eller så här

Fredde

Citat

+ på - och lite tur... ::)


Magnus_J

varför gnälla. man kan ju plinga  ;D

Kristian

Citat från: Peter Erret skrivet 23 augusti 2008, 11:10:29 AM

Den här varianten hamnar jag ofta vid på 176 och 177, så jag har satt fast en liten fyrkantig metallbit på nyckelknippan att kortsluta med innan avstigning. Jag har en portabel stoppknapp också, men den har jag tappat bort...

Patrik

Citat från: Kristian skrivet 23 augusti 2008, 19:19:21 PM
Den här varianten hamnar jag ofta vid på 176 och 177, så jag har satt fast en liten fyrkantig metallbit på nyckelknippan att kortsluta med innan avstigning. Jag har en portabel stoppknapp också, men den har jag tappat bort...

Portabel stoppknapp?

Kristian

Citat från: Patrik skrivet 23 augusti 2008, 19:20:23 PM
Portabel stoppknapp?
En lös stoppknapp med kablar och metallbleck. ;) Fungerar bra, men metallbrickan som jag har nu är enklare.

Patrik

Citat från: Kristian skrivet 23 augusti 2008, 19:23:25 PM
En lös stoppknapp med kablar och metallbleck. ;) Fungerar bra, men metallbrickan som jag har nu är enklare.

Aha, jag har alltid velat ha en trådlös som man kan trycka på när man är i bussen eller utanför en ankommande men drömma kan man ju  :P

Leif D

Förefaller ju som om detta är ett gansla stort problem, som man tydligen tar ytterst lätt på dels hos operatörerna, som uppenbarligen "sk--er" i att åtgärda skador, dels hos leverantörerna, som levererar något som är allt för enkelt att sabotera.
Att de knappar man nu levererar är enkla att sabotera, beror uteslutande på att man gått för långt i sin rationalisering för att kunna montera snabbt och billigt.
De äldre skruvade knapparna med det fyrkantiga trycket samt de ännu äldre, som innehöll en vanlig ringledningstryckknapp, de drabbades inte av tillnärmelsevis lika mycket sabotage, beroende på att de var av mycket bättre kvalitet.

Min personliga åsikt, är ju att man bör gå tillbaka till äldre modeller, alt. ta fram något som är lite dyrare men mycket bättre, än det man levererar idag. Borde inte vara helt omöjligt att hitta bland "standard elmateriel". Här borde nog bussoperatörerna gå samman och kräva en bättring faktiskt.
;-)

Cyklisten

Man kan gå ännu längre än så... folk borde börja fatta att det är meningslöst att förstöra något man betalar för. Men samhäller verkar bara bli dumare ovh dumare  ???
Och precis som du skriver, nu blir allting "kostnadseffektiv" dvs. plastig och lätt att förstöra.

Neopland

#29
Ja just det! De gamla pling-snörena! Dock fanns det två knappar där framme vid de främre sätena.  ;D

Är det förresten någon som vet varför dessa knappar blir förstörda? Min teori är att det är snorungar i mitten på tonåren som leker, de förstör knappar, sliter bort paneler, klo**rar och förstör sätena... Egentligen skulle man anmäla sånt.