Huvudmeny

Stoppknappar i B9S

Startat av Camilla, 26 maj 2008, 05:49:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Hej!
Ibland när ja åker B9S så för jag leta igenom halva bussen innan jag hittar en stoppknapp som fungerar när jag ska plinga så jag undrar om det är lika dant på alla nya bussar att många stoppknapparna inte fungerar eller om man har fått ordning på det nu.

Ersa

Det beror kanske på vilka B9S i vilken del av Sverige du talar om. Jag upplever det som tvärtom med de flesta nya bussar. Stoppknapparna är stora, tydliga och lätta att trycka på av misstag när man snuddar vid dem vid gång i mittgång. Det är ibland ett evinnerligt plingande trots att ingen ska av, ibland upp till 5 ggr medan bussen är avstängd i 5 min i "Centrum" och bakdörrarna på vid gavel.

Karsten

I B9S är det de knappar som sitter i "läslampkonsolen" som är av undermålig kvalitet. Jag känner mycket väl igen problemet, ibland får man leta igenom halva bussen för att kunna plinga. Hur det är i de B9S som inte är regionalutrustade vet jag inte.

Ersa

Dags att komplettera med snöre och/eller trycklist?  ;)

Knut

Opplever det samme med de 8700 B12BLE som Norgesbuss kjører mellom Drøbak og Oslo. Mange knapper i nedre del som ikke virker. Og buss hvor stoppsignalet kommer på selv uten folk i bussen. Generelt er jeg IKKE imponert over Volvo kvaliteten for tiden
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Camilla

Citat från: Verspieder skrivet 26 maj 2008, 08:11:04 AM
Det beror kanske på vilka B9S i vilken del av Sverige du talar om. Jag upplever det som tvärtom med de flesta nya bussar. Stoppknapparna är stora, tydliga och lätta att trycka på av misstag när man snuddar vid dem vid gång i mittgång. Det är ibland ett evinnerligt plingande trots att ingen ska av, ibland upp till 5 ggr medan bussen är avstängd i 5 min i "Centrum" och bakdörrarna på vid gavel.
Jag pratar om bussarna på Nacka Värmdö i Stockholms län för det är där jag åker mest buss.

Karsten

Citat från: Milla skrivet 26 maj 2008, 20:48:52 PM
Jag pratar om bussarna på Nacka Värmdö i Stockholms län för det är där jag åker mest buss.


Ja, här är det inge vidare bra funktionsduglighet på B9S stoppknappar. Kan vara underhållsrelaterat till viss del också.

Fredde

CitatKan vara underhållsrelaterat till viss del också.

Eller trafikant-pill-relaterat ::)


Cyklisten

Samma gäller de flesta Volvo B10LA och B10BLE i Malmö. Men alla bussar har en hel del knappar som är totaltskadade, utan den röda tryckdelen. Detta gäller de flesta bussar, men framför allt de nyare MAN 6663-6667 och 6300-6309 med stora, avrundade knappar.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 26 maj 2008, 22:10:30 PM
Eller trafikant-pill-relaterat ::)



Nja, det har faktiskt inget samband med om de yttre röda knapparna är kvar. Snarare tvärtom, det känns som om de knappar där yttre delen är bortpillad är säkrare ur "pling"-hänseende. Detta samband är dock ej helt vetenskapligt bevisat.

Cero

Citat från: Karsten skrivet 27 maj 2008, 09:53:34 AM
Nja, det har faktiskt inget samband med om de yttre röda knapparna är kvar. Snarare tvärtom, det känns som om de knappar där yttre delen är bortpillad är säkrare ur "pling"-hänseende. Detta samband är dock ej helt vetenskapligt bevisat.

Jag har noterat att den röda knappen sticker ut från "knapphuset" i nyare bussar. Antagligen som en följd av något EU-direktiv som ska göra att synskadade och andra ska ha lättare att hitta själva knappen. Personligen tror jag att en utstickande knapp är mycket mer frestande för en klåfingrig (och det är många) att pilla bort än de som sitter i fas med knapphuset. Dessutom torde andelen okynnespling öka eftersom knappen blir oskyddad.

Johan B

Volvo körde ett tag med stoppknappar med lite avrunade hörn innan man återgick till ge gamla hederliga, dock denna gång med utskjutande knapp. Dessa rundare var väderlösa, lätta att pilla loss och konstant glappande. De som sitter integrerat i serviceseten har jag sällan upplevt problem med men Stockholms bussar utsätts kanske för oönskat klientel i större omfattning än motsvarande bussmodeller i Göteborg.

Camilla

Nu tar jag upp den här tråden igen.
Är det så att man kan stänga av stoppknapparna i en B9S för i dag var det inte en stoppknapp som fungerade i en B9S som jag åkte med samma sak hände i går med en 51XX buss här på värmdö.

Yujin Zhang

Citat från: Camilla skrivet 23 augusti 2008, 00:01:42 AM
Nu tar jag upp den här tråden igen.
Är det så att man kan stänga av stoppknapparna i en B9S för i dag var det inte en stoppknapp som fungerade i en B9S som jag åkte med samma sak hände i går med en 51XX buss här på värmdö.

Jamenvisst! Det finns en knapp vid förarplatsen som ser ut som en ringklocka på B9S och vissa B10or.

yngrot

Men vad är det för fel på det hederliga snöret??? Alla ser det och lättare att laga än alla knappar som sabbas..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina