Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats

Startat av Optimal, 16 maj 2008, 20:39:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: Tomas skrivet 17 maj 2008, 21:16:23 PM
Då skall jag inte köra in på Nils Ericsson Terminalen eller Eketrägatan här i Göteborg  :D.

På Nisse kan man ibland se manövrar arta sig till väldigt spännade situationer. Att det ska vara så svårt för vissa att annamma att man endast ska (får) backa rakt bakåt. Eketrägatan, gäller samma regler där?

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 16 maj 2008, 23:46:08 PM
Leden ser ju ut att va väldigt böjda, finns det ingen ledvinkelvarning på dessa Volvos? Jag gissar att de är för gamla men jag är lite nyfiken bara.

Ledvinkelvarning hade funnits i många år när denna buss byggdes. Även Kvarnes 83:a har varningssummer/lampa.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 maj 2008, 11:26:30 AM
Ursäkta en okunnig, men vad står VH för?  8)

Han menar VHE  ;)

Citat från: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 17:11:24 PM
Okej! Tyckte att hjulet ser ut att svänga "höger" medans det väl borde vilja svänga vänster med leden vikt sådär...?! *nyvaken som sagt*

Hjulet är vridet åt helt rätt håll. När bussen kör framåt hjälper hjulen till att motverka att "släpet" genar i kurvorna.

Johan Hansson

tyvärr släpper vägverket igenom många som borde haft fler körlektioner.
Sedan har väl trafikbolagen knapt tid när de tar in nya nörare att lära de linjerna och allt vad det innebär med körväg,biljettmaskin,komradio m.m
Nya förare släpps oftas förtidigt till att köra själva.
Jag råkat för att chaffhören vänder förtidigt på en industritur i halmstad.
föraren vände mellan två hållplatser antagligen för att föraren såg att det stod en  resenär på den hållplatsen som bussen just kört förbi.
Vändningen gjordes i en 90 grades sväng ( vägen är mycket lite trafikerad så det gick ju bra men eftersom föraren inte körde ända ner till ändhållsplatsen och vände så bommade han mig och 5 till som missade anslutningsbussar.
Dock löste det sig snabbt eftersom jag ringde länstrafikbolaget som som i sin tur ringde swebus vars mycket trevliga och snälla trafikledare skickade genast enm ny buss.

Vill rikta ett stort tack till swebus trafikledare i Halmstad. 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Nupski

Citat från: Johan B skrivet 18 maj 2008, 09:26:32 AM
På Nisse kan man ibland se manövrar arta sig till väldigt spännade situationer. Att det ska vara så svårt för vissa att annamma att man endast ska (får) backa rakt bakåt. Eketrägatan, gäller samma regler där?

Eketrägatan skall man försöka backa rakt bak.... men kör jag linje 20 så har man fickan längst in då backar jag så släpet svänger ut mot Hjalmar Brantingsgatan för då hamnar man hyffsat bra för att kunna köra snabbt ut om det står ledbussar på de andra fickorna...

JDS

Citat från: Kvarne skrivet 17 maj 2008, 15:20:01 PM
Herregud! Vad gör en sån här förare bakom ratten?! Om man mot all förmodan skall backa buss så bör man be någon om backhjälp. Finns ingen att tillgå skall manövern utföras med största säkerhetstänk. Oavsett om man får hjälp eller ej så skall man självklart ha 100% fokus på backningen och inte något annat...
Pinsamt!  :( :o

Det hjälper ju inte om man inte ens uppfattar att bussen är i rörelse!

Dan Henriksson

Vi kanske skulle starta en ny tråd, där man får berätta om den galnaste eller jobbigaste backningsmanövern man sett eller gjort!

Själv har jag tråkigt nog inte så mycket att komma med. Gjorde ett liknande misstag som föraren i den här tråden då jag var ny, jag körde fram till fel hållplats vid Odenplan när jag skulle köra 691:an. Försökte först backa men insåg snabbt att det inte var lämpligt. Jag fick snällt gå ut och ropa in folk till min buss. Backningen på den tiden komplicerades också av de gamla Volvo-ledvagnarnas större hjulutslag bak, vilket gjorde att leden började vika av mycket lättare än de gör hos dagens bussar.

Annars har jag hört "skräckhistorier" om dem som kört fel med ledvagn på småvägar uppe i Roslagen och haft ett helsike att komma tillbaka. Ibland har det t.o.m. behövts bärgare. Med otåliga (?) passagerare i bussen och en klocka som raskt tickar på kan jag tänka mig att det känns en aaaning stressigt och svetten börjar lacka, med ännu större risk att backa fel ...

Hälsningar Danne

Andy

Förhoppningsvis har vederbörande lärt sig något av misstaget, och då har det väl kommit något positivt ur incidenten.

Förövrigt verkar det som många tycker att förare som gör de enklaste misstag är olämpliga som förare. Alla gör misstag, en del större än andra, men ingen är perfekt. När Vägverket utfärdar ett körkort betyder det ingalunda att man är fullärd eller "garanterat felfri" utan att man gjort den bedömningen att föraren har kunskapen, färdigheten och skickligheten att framföra fordonet acceptabelt bra. I detta fallet borde arbetsgivaren fundera på var deras tolerans för fel ligger och om föraren ligger inom den, i annat fall om han har potential att komma inom den.