Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats

Startat av Optimal, 16 maj 2008, 20:39:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat från: Optimal skrivet 17 maj 2008, 09:19:50 AM
Först när han backade så råkade han vrida till på ratten, och medans bussen backade, så började han rota i sin ryggsäck, och höll ingen uppsikt i backspegeln. Det slutade med att leden började vika sig och den vek sig så mycket att det small till i leden, men han fortsatte, sen fortsatte han endå, med att pyssla i sin ryggsäck eller nått, Det slutade med att han var bara nån cm från att backa in i 55XX vagnen.

Verkar vara en totalt livsfarlig förare. Är det sådan brist på förare i Stockholm. Vad hade hänt om leden gått åt andra sidan i stället?
Huuuu  :o :o :o

Optimal

Om den hade gått åt andra hållet, hade dagisbarnen och fröknarna fått passa sig

Hagri

#17
Citat från: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 07:13:41 AM
När jag tog busskort fick jag lära mig att om man måste backa har man kört fel... ;)

//Danne

PS. Jag har dock lärt mig det iaf, både med och utan svans, kan ju vara bra lixom... ;)

Jo man skall ju undvika att backa om det är möjligt. Men att backa är ibland enda sättet när en linje vänder eller till och med under vissa linjer ...... tyvärr. Men det gäller att ha koll i speglar och även runt om kring bussen. Det är inte alltid som privatbilister har tid att vänta tills man backat fördigt utan skall runt bussen, fast det inte finns plats, för att tjäna några sekunder. Där det finns slingor att vända står det inte sällan bilar parkerade så det kan blir till att backa ändå.

Nico


Citat från: Svemicke skrivet 17 maj 2008, 04:07:33 AM
Kan ingen publicera en förklaring istället? Någon borde väl vara kollega med vederbörande?

Nja, vissa saker är nog oförklarliga!  ;D

Som det framgår av tidigare inlägg så verkar denne förare ha haft en del udda manövrer för sig tidigare så... tja. Inget säger ju heller att han umgås med sina kollegor alternativt att de känner varandra så bra att någon kanske känner för att ifrågasätta eventuella fadäser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

#19
Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:23:39 PM
Nu hänger jag inte med. Vad gjorde du i Sätra? Hur hänger det ihop med den här tråden?

som sagt ja jag körde ersättning.
det har med tråden att göra att man ska inte backa mer än nödvändigt och dessutom minimum på terminaler.
visst ibland har man kört för nära för att komma loss. men då får man skylla sig själv.
ersättningar är ju smått kaosartade och då är det fullt upp med att kolla framåt.
än mindre backa utan uppsikt.

i övrigt kan man ju säga att det är inte en bra reklam för gladö buss eller bussförare för gemene svensson bryr sig väl inte om vilket bolag det är.

Yujin Zhang

CitatKunde ju gossen i 6069 vid VH kanske ha funderat på även han, för hans manöver ser något ansträngd ut.

Ursäkta en okunnig, men vad står VH för?  8)

Nico

Citat från: Magnus_J skrivet 17 maj 2008, 10:37:35 AMi övrigt kan man ju säga att det är inte en bra reklam för gladö buss eller bussförare för gemene svensson bryr sig väl inte om vilket bolag det är.

Touché! För vanligt folk så är en bussförare bara en bussförare, oavsett vad eller vem han/hon kör åt. För de flesta vanliga människor i denna del av landet så är det fortfarande SL som gäller (liksom att de tror att SJ kör all tågtrafik) som utförare. En kollegas taffliga beteende återfaller därför på förarkollektivet som helhet och därför är det lite trist att se något sådant här, i synnerhet som det hade gått att undvika.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 maj 2008, 11:26:30 AM
Ursäkta en okunnig, men vad står VH för?  8)

Rätt ska vara rätt, rappa mig på fingrarna bara då det mycket riktigt inte är en allmänt vedertagen förkortning.  :D  ;)

VH är vad många invånare i denna del av Stockholm kallar Västerhaninge för. Det är alltså inte yrskesjargong utan en lokal förkortning, lite i stil med 'Sumpan' (Sundbyberg), 'Kransen' (Midsommarkransen), 'Åsen' (Hägerstensåsen) osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Citat från: Nico skrivet 17 maj 2008, 11:26:51 AM
Touché! För vanligt folk så är en bussförare bara en bussförare, oavsett vad eller vem han/hon kör åt. För de flesta vanliga människor i denna del av landet så är det fortfarande SL som gäller (liksom att de tror att SJ kör all tågtrafik) som utförare. En kollegas taffliga beteende återfaller därför på förarkollektivet som helhet och därför är det lite trist att se något sådant här, i synnerhet som det hade gått att undvika.


Säger bara suck.... varför backa överhuvudtaget i ett sånt läge?? och sen inte ha koll överhuvudtaget :P... det jobbigaste när man måste backvända är ju bilister som inte kan vänta 5 sekunder så man hinner backa klart
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kvarne

Citat från: Optimal skrivet 17 maj 2008, 09:19:50 AM
Eftersom jag var där både före och efter föraren kom så kan jag förklara vad som hände.

Föraren på Gladö skulle köra 35an. Men av misstag körde han ca 1 meter förlångt mot 35X hållplats. Istället för att bara tänka, strunt samma, så skulle han backa bakot för att komma "exakt" på rätt hållplats stolpe. Först när han backade så råkade han vrida till på ratten, och medans bussen backade, så började han rota i sin ryggsäck, och höll ingen uppsikt i backspegeln. Det slutade med att leden började vika sig och den vek sig så mycket att det small till i leden, men han fortsatte, sen fortsatte han endå, med att pyssla i sin ryggsäck eller nått, Det slutade med att han var bara nån cm från att backa in i 55XX vagnen. Det slutade med att 3 volvo tutor och en Scania Starkhorn fick väsnas för att denna förare skulle förstå att nått har gått fel.

Herregud! Vad gör en sån här förare bakom ratten?! Om man mot all förmodan skall backa buss så bör man be någon om backhjälp. Finns ingen att tillgå skall manövern utföras med största säkerhetstänk. Oavsett om man får hjälp eller ej så skall man självklart ha 100% fokus på backningen och inte något annat...
Pinsamt!  :( :o
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

RoTe

Hur kan man få släpet att stå nästan 90 grader vinkelrätt mot bussen om man endast ska backa en meter bakåt?  ;D

Förövrigt... Sjukt tragiskt, denna människa kan inte vara lämplig som chaufför!?

Optimal

Citat från: RoTe skrivet 17 maj 2008, 15:36:35 PM
Hur kan man få släpet att stå nästan 90 grader vinkelrätt mot bussen om man endast ska backa en meter bakåt?  ;D

Förövrigt... Sjukt tragiskt, denna människa kan inte vara lämplig som chaufför!?

Han backade ett antal meter bakåt, eller ja åt nått håll  ;D. Bussen stod i 90 gradersvinkel, om inte lite mer som mäst

Danne B.

Är det förresten bara jag som tycker att hjulen (hjulet?) på leden ser ut att vara svängt åt "fel" håll...? Eller tänker jag fel nu? *nyvaken* ;D

//Danne

Optimal

Citat från: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 16:44:27 PM
Är det förresten bara jag som tycker att hjulen (hjulet?) på leden ser ut att vara svängt åt "fel" håll...? Eller tänker jag fel nu? *nyvaken* ;D

//Danne

Jag tycker att hjulet ser rätt ut  :P

Danne B.

Citat från: Optimal skrivet 17 maj 2008, 17:08:48 PM
Jag tycker att hjulet ser rätt ut  :P

Okej! Tyckte att hjulet ser ut att svänga "höger" medans det väl borde vilja svänga vänster med leden vikt sådär...?! *nyvaken som sagt*

//Danne