Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats

Startat av Optimal, 16 maj 2008, 20:39:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Nja. För vissa gick det inte så bra. Föraren skulle backa bak, men hade vridit på ratten å leden vek sig och han höll på att backa in i fjollan. Men typ alla 4 bussar hängde sig på tutan, och han fick tvärbromsa. Det är viktigt att man kollar i backspegeln när man backar, så man vet vad som händer. Men det hade denna förare missat.
På bilden har föraren kört fram en bra bit. Han var ca 5 cm från att backa in i fjollan som närmast.


David S


Walter

Jag kanske inte förstår situationen men varför behöva backa överhuvudtaget? Ser ju gå bra ut att köra rakt fram?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Optimal

Jag stod å pratade med dom 2 värdarna där ute. Dom hade ingen aning om vad han sysslade med. Det var inte första gången han gjorde nått som inte var genomtänkt. Backa med ledvagn verkade inte vara det lättaste för han.

Magnus_J

man ska ju backa så lite som möjligt.
jag stannade och frågade några som var ute och kollade på en altan i Sätra var det fanns stort utrymme att vända runt med ledvagn. nemas problemas,.

Karsten

Citat från: Magnus_J skrivet 16 maj 2008, 22:44:56 PM
man ska ju backa så lite som möjligt.
jag stannade och frågade några som var ute och kollade på en altan i Sätra var det fanns stort utrymme att vända runt med ledvagn. nemas problemas,.

Nu hänger jag inte med. Vad gjorde du i Sätra? Hur hänger det ihop med den här tråden?

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:23:39 PM
Nu hänger jag inte med. Vad gjorde du i Sätra? Hur hänger det ihop med den här tråden?

*Gissar*
1. Bussersättning sträckan Sätra-Axelsberg
2. Man behöver vända i Sätra för att köra tillbaka till Axelsberg.  8)

Simon A

Leden ser ju ut att va väldigt böjda, finns det ingen ledvinkelvarning på dessa Volvos? Jag gissar att de är för gamla men jag är lite nyfiken bara.

//Simon

Nupski

Det där ser ut att vara väldigt snyggt jobbat  ;D  ;D.... backa ledbuss är ju hyffsat enkelt bara man håller tungan rätt i mun...

Nico


Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:23:39 PM
Nu hänger jag inte med. Vad gjorde du i Sätra? Hur hänger det ihop med den här tråden?

Magnus var mycket riktigt utjagad till Sätra för att köra ersättning ikväll. Den springande punkten här är att är ju att man gärna ska, ifall det går, undvika att backa. I synnerhet om det är gott om folk som springer lite som de vill. Då är det ju heller sällan fel att fråga någon i området (om man nu är obekant med det själv) om de har något bra tips på ifall det istället finns någonstans att sno runt. Kunde ju gossen i 6069 vid VH kanske ha funderat på även han, för hans manöver ser något ansträngd ut. Att backa är ju annars en konstig konst... någon gång hoppas jag att jag kan lära mig den konsten själv!  ;)  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

RoTe

Vad försöker han uppnå egentligen? Ska han vända eller? Känns inte som rätt ställe för det...

Svemicke

Kan ingen publicera en förklaring istället? Någon borde väl vara kollega med vederbörande?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Danne B.

När jag tog busskort fick jag lära mig att om man måste backa har man kört fel... ;)

//Danne

PS. Jag har dock lärt mig det iaf, både med och utan svans, kan ju vara bra lixom... ;)

Kvarne

Citat från: Simon A skrivet 16 maj 2008, 23:46:08 PM
Leden ser ju ut att va väldigt böjda, finns det ingen ledvinkelvarning på dessa Volvos? Jag gissar att de är för gamla men jag är lite nyfiken bara.

//Simon

Jorå, det finns på denna...

Fråga mig inte vad sjutton han sysslar med, men det är pinsamt för Gladö...hah
Kan det månne vara samma förare som en vinter vid ersättning för Tvärbananen fortsatte upp på spåren efter hpl Mårtensdal...?!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Optimal

Eftersom jag var där både före och efter föraren kom så kan jag förklara vad som hände.

Föraren på Gladö skulle köra 35an. Men av misstag körde han ca 1 meter förlångt mot 35X hållplats. Istället för att bara tänka, strunt samma, så skulle han backa bakot för att komma "exakt" på rätt hållplats stolpe. Först när han backade så råkade han vrida till på ratten, och medans bussen backade, så började han rota i sin ryggsäck, och höll ingen uppsikt i backspegeln. Det slutade med att leden började vika sig och den vek sig så mycket att det small till i leden, men han fortsatte, sen fortsatte han endå, med att pyssla i sin ryggsäck eller nått, Det slutade med att han var bara nån cm från att backa in i 55XX vagnen. Det slutade med att 3 volvo tutor och en Scania Starkhorn fick väsnas för att denna förare skulle förstå att nått har gått fel.