Nya fordon mm. Transdev SL-trafikområde Norrtälje

Startat av eldani, 20 juli 2022, 00:57:21 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

eldani

Nu står några av dom nya dubbeldäckare som ska gå i Norrtälje vid Volvo i Norrtälje. Där står också en röd B8RLE 6x2. Om det är någon som vill ha en bild av dom.

Peter Rost

Transdevs nya dubbeldäckare har stått hos Volvo i Görla sedan någon månad tillbaka. Såg dom när jag passerade förbi på midsommardagen.

//Peter

buskörare

Till och från sen några månader tillbaka. Tidigt i våras kom de första bussarna dit, sen har de flyttats runt lite.
Det ska finnas en uppställningsplats runt Ledinge, har jag hört, där man samlat bussarna. Det kan ju även vara norrorts bussar som börjar komma nu, de flesta av Norrtäljes borde vara färdiga för trafik.

AO

Har de nya MAN-bussarna också setts? Väldigt nyfiken på de blå.

Ersa

Enbart blå Volvo dubbeldäckare, samt röda Volvo 8900 i olika längder har setts till i skrivande stund. Varav ett mindre antal har i nån månad varit ute på regelbundna provkörningar och utbildningsturer runtom Norrtälje, Hallstavik och Rimbo.

buskörare

Jag har sett bild på MAN, men vet inte om nån lämnat Lindvreten eller var dom kommer till än.

eldani

Jag har sett en del blåa och röda MAN-bussar vid lunda långtidsparkering. Vet ej om det är Transdevs bussar som står där som jag bara har åkt förbi där.

Ersa

Enligt uppgift lär inga av Norrorts framtida bussar vara uppställda på de olika uppställningsplatserna inom Norrtälje kommungräns, då hyreskontrakten för dessa platser kommer att tas över av Nobina från och med 22 augusti, för uppställning av alla äldre bussar inför den tidsödande flytten mot alla nya orter.

buskörare

#8
Och så såg jag nu att det blir blå Volvo boggi på 677. Eller om de också kommer gå på olika linjer.

Edit: Med tanke på att de är inregistrerade som röda, känns det som detta är nått man kommit på sent.

Ersa

Det stämmer att det återigen blir blå boggivagnar på 677, efter elva års uppehåll. Detta har varit känt bakom kulisserna ett tag nu, men då den första anlände till uppställningsplatsen först nu i dagarna, kan man nu tala om det mer öppet.
Transdev 5561 (HKG39G), en Volvo 8900, ser riktigt bra ut i blått, och kommer säkerligen att passa mycket bättre på den halvtomma linjen, än de bullriga, trötta och invändigt varma B9S:erna.

Det kan hända att man gjort en utvärdering och skiftat bussar under förberedelsernas gång, ja.

buskörare

Så det har alltså varit hemligt att det ska gå boggi på den linjen? Känns definitivt som det skett nån form av förhandling då, eftersom man varit öppen med alla andra busstyper och färger.

Jag tyckte tvärtom att den inte passade i blått.

eldani

Är det någon som vet om det blir några MAN-bussar i  Norrtälje och i sådant fall på vilka linjer som är trängt för dom?

Bussmicke

Vi slipper MAN i Norrtälje men inte i Norrort, dock passar det bättre mrd stadsbussar där.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Mmm, jag hoppas Transdevs MAN håller bättre kvalitet än de som rullar i norrort nu.

Ersa

#14
Citat från: buskörare skrivet 23 juli 2022, 19:46:01 PM
Så det har alltså varit hemligt att det ska gå boggi på den linjen? Känns definitivt som det skett nån form av förhandling då, eftersom man varit öppen med alla andra busstyper och färger.

Hemligt har det inte varit, men däremot har det varit oklart vad det sist och slutligen skulle bli, ända fram till för någon månad sen. Det var tal om MAN-ledvagnar först, därefter löst prat om Scania-ledvagnar. Antar att det var en hel del förhandlingar och ändrade planer som man arbetade med under alla månader av förberedelser.
Till slut löste det sig, genom att den inte speciellt hårt belastade linjen äntligen slipper alla ledvagnar, och får samma slags vagntyp som övriga linjer i området. Både på Norrtäljesidan och Uppsalasidan: 8900 boggi.

Citat från: buskörare skrivet 23 juli 2022, 19:46:01 PMJag tyckte tvärtom att den inte passade i blått.

Jag tycker dessa återknyter fint till de blå Carrus Vegor som rullade på 676 åren 2000-2011, samt de två-tre blå Volvo 8500 boggi som rullade på både 676 och 677 omkring 2009-2011.