Korsnäs VD vädjar för morgonturen

Startat av Anders Noren, 10 december 2010, 10:55:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: jocke skrivet 14 december 2010, 13:57:59 PM
Dock förstår jag att dom drar in den. Förut brukade jag jobba i city så att jag ibland gick hem vid 05:00 tiden på morgonen på helgerna. Då såg man alltid tomma bussar åka runt. Detta var på swebus tid.

Vi kan ta ett exempel, i Uppsala, på en söndag.

Första stomlinje 5 mot stenhagen från centrum på en söndag avgår
2010-12-19   06:16 

Varsågod att gå ut till Korsnäs på Nyårsaftonsmorgonen med 2st resväskor, jag gör det inte! Stadsbussarna är till för pendlarna, inte för turister som kommer på besök, men det drabbar bara dom själva då jag inte tänkter slösa pengar hos dom! Har fått ett bra pris hos Veoliaägda Stor & Liten som beklagar att busstrafiken i Gävle blir sämre!

Jonas1968

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 december 2010, 15:19:06 PM
Rena nettoavtal hade Swebus i Karlskrona och Helsingborg, idag finns det i Östersund och Gävle (bägge Stadsbussarna AB), sedan finns det ytterligare någon tätort med nettoavtal men kommer inte på vart just nu.

Nettoavtal är ju ekonomiskt lönande för bägge parter och även miljön mår bättre när man kör när det gör mest nytta, inte bara för körandets skull.
Problemet är nog kanske att behovet och vad som är bäst för miljön kanske inte alltid stämmer med vad som är bäst för operatörens plånbok. Även beställaren måste ju ställa krav på att vissa turer som är viktiga för pendlare körs.

lil-sis

Korsnäs VD får väl betala taxi för de som ska åka.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 december 2010, 15:19:06 PM
Rena nettoavtal hade Swebus i Karlskrona och Helsingborg, idag finns det i Östersund och Gävle (bägge Stadsbussarna AB), sedan finns det ytterligare någon tätort med nettoavtal men kommer inte på vart just nu.

Visst är det nettoavtal i Sundsvall, där Keolis kör?

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 december 2010, 16:02:19 PM
Dom turer som är viktiga för kunderna är oftast dem som folk åker med och är därför med automatik intressanta för operatören, däremot glest eller helt obesatta turer som körts av gammal hävd drar man in.

Om beställaren ska rota i turutbudet och ställa krav på att turer som ingen eller få åker med ändå ska köras så har man inte något nettoavtal längre, man kan inte ha både ock

Helt entreprenörsstyrd kan inte trafiken vara, då skulle det ju vara omöjligt att starta en ny linje utan att upphandla den separat eller att hoppas på entreprenörens goda vilja. Rimligtvis är det så att entreprenören har möjlighet att inom vissa ramar bestämma över trafiken, alternativt att kommunen har möjlighet att inom vissa ramar bestämma över trafiken. Åtminstone så länge man ser kollektivtrafiken som en verksamhet som fyller en funktion i stadens trafiksystem och är en service till invånarna. Eller är det kanske så att kommunen faktiskt har avsagt sig allt inflytande över stadsbusstrafiken och att det är därför man har lyft ut linje 95 ur stadsbusspaketet? Den utökning av busstrafiken på Norrlandet som är en förutsättning för den planerade bostadsutbyggnaden skulle annars riskera att gå om intet om entreprenören inte har lust.

I vilket fall som helst så finns det väl inget som hindrar att Korsnäsbolaget eller Papperstrean lägger några tusenlappar emellan så att Stadsbussarna kan fortsätta att köra den önskade turen?

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 december 2010, 16:02:19 PM
Dom turer som är viktiga för kunderna är oftast dem som folk åker med och är därför med automatik intressanta för operatören, däremot glest eller helt obesatta turer som körts av gammal hävd drar man in.

Om beställaren ska rota i turutbudet och ställa krav på att turer som ingen eller få åker med ändå ska köras så har man inte något nettoavtal längre, man kan inte ha både ock

Däremot kan det ibland vara nödvändigt att köra även turer med låg belastning för att behålla kunder på de högbelastade turerna. Om de som åker buss tvingas köpa bil för att kunna köra till jobbet på lördagsmorgonen är risken/chansen stor att de väljer att köra själv även de andra veckodagarna, så även om turen inte i sig är lönsam kanske den hjälper till att fylla upp även andra avgångar. Hur som helst kan jag hålla med dig att 4 pers är väl dåligt underlag för att köra, särskilt ifall det inte finns trafikuppdrag för bussen omedelbart efter och före turen.

jocke

Om de 4 personerna som faktiskt ska till korsnäs varje helg nu bara tog en Direkttaxi istället så skulle nog det bli billigare i längden, vad kan de kosta / skalle. 50:- max. Det får väl korsnäs bekosta isf om de är så måna om att deras arbetare inte ska åka bil?

Alltså okej att bussar och kollektivtrafik ska finnas till för de som vill använda den. Men före 5-6 på en helgmorgon är underlaget så fånigt lågt så det blir lustigt. Och då kan dom ju inte bara dra in 1an heller? Eller bor även alla dessa arbetare i stan så att dom inte behöver byta buss?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

1896

Kan man inte köra turen med personbil....?  ;D ;D ;D

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 december 2010, 10:04:15 AM
Kan man inte köra turen med personbil....?  ;D ;D ;D

Scania kör ju sina anställda med 2-3 st vanliga Volkswagen Caravelle mellan de utspridda fabrikerna i Södertälje. De har små diodskyltar innanför vindrutan och verkar gå efter en tidtabell. Så en enda vända på morgonen med en personbilsregistrerad minibuss har väl Korsnäs råd med?

Klaverdörr

Gävle Kommun betalar 40milj per år för underskottet i trafiken. Men bolaget drar in trafik och ser det som vinst i stället. Uruselt avtal anser jag.

Klaverdörr

Trafiken ska vara till för resande till/från skola/arb då kommunen avsätter 40milj per år för trafiken. Sedan kan bolaget öka resandet för att ge vinst. Som idag köra nästan
tomma bussar mellan kl.10-13 i 10min trafik verkar kvitta, när det räcker med 15min trafik. Idioter och miljöbovar anser jag. Företaget måste ha en jubeli.... till planerare.

Klaverdörr

#26
Dra bort 4 omlopp omg på  linje1 kl.10-13 och kör  15min trafik samt ta bort 3 omlopp på linje2 och kör 15min trafik, mer behövs ej denna tid kl.10-13....  men att folk ska ta sig till jobbet på helgen funkar inte?

jocke

Noterade idag att linje 2 blivit av med sin 20minuters trafik efter klockan 19. Märkte det idag när jag skulle hem från jobbet och bussen inte längre gick 27 utan 37. Lite surt. Gillade 27 avgången. Att kalla de stomlinje med 30 minuterstrafik är lite klent. Men jag kan väl iunte säga att de krävs mer. Men stomlinje är ju lite fel faktiskt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

Citat från: jocke skrivet 16 december 2010, 02:50:02 AM
Noterade idag att linje 2 blivit av med sin 20minuters trafik efter klockan 19. Märkte det idag när jag skulle hem från jobbet och bussen inte längre gick 27 utan 37. Lite surt. Gillade 27 avgången. Att kalla de stomlinje med 30 minuterstrafik är lite klent. Men jag kan väl iunte säga att de krävs mer. Men stomlinje är ju lite fel faktiskt.

Om jag inte minns fel hade avtalet ett visst antal vagnkilometer per år men det kanske kvittar numera?  Vinst går ju före.  Dax kanske för X-trafik som "dålig" avtalstecknare och Gävle Kommun som betalare att kolla att dom verkligen kör det dom har fått pengar för. Det börjar lukta mygel...

Klaverdörr

#29
Behövs inte räknas, det kan man göra via GPS som alla bussarna i Gävle har, man hittar det om man letar rätt på nätet.
Åter igen det går många i princip "tomma" bussar i 10min trafik kl.10-13 men det kanske kvittar?
skulle man inte köra när "folk" reser? fördelen att köra vardagar med tomma bussar är ju slippa OB men när köra helg till folks arb går inte, just ja högre kostnad. Kollektivtrafikens nytta är att man ska ta sig till skola/arb inte suga ut skattepengar. Åter igen Gävle Kommun bidrar med 40milj per år för det och inte till vinst för bolaget som kör.