Klart. Nobina ny entreprenör i Söderort, Huddinge-Botkyrka-Nacka-Värmdö

Startat av homer, 07 september 2023, 21:59:40 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Måste allt finnas nerskrivet av någon annan? Vissa saker kan  man ju veta ändå...

Dessutom är det väl ganska självklart när man läser att det är "regionbussar klass 2" har söderort behov av 50 klass 2 boggibussar? Svar nej...

virtual1

Huddinge/Botkyrka har garanterat det...  Eriksberg har 44 stycken bara i dag

homer


Fredrik Gelin

Citat från: homer skrivet 17 oktober 2023, 16:37:55 PMVem har pratat om att särbehandlas? Problemet är ju att dom inte har nån modell att presentera överhuvudtaget i norra Europa.
Jag är benägen att hålla med Walter.
Den Nordiska marknaden är inte större än många andra marknader.
För Scania och Volvo handlar det antagligen om vo⁰lymer.
Skall man ha en egen kaross behöver man även en organisation för att hantera detta.
Tittar man sedan utanför Norden spretar det väldigt i önskemålen från kunder, man vill ofta ha en lokal kaross.
Det går redan idag utmärkt att beställa exempelvis ett Scaniachassi med kaross från Van Hool eller Irizar exempelvis.
Det kan nog öppna för andra påbyggare också.
Volvo verkar däremot inte lika sugna på att vara med på bussmarknaden framgent då de inte erbjuder samma lösning som Scania lika uppenbart.
Även här handlar det nog om volymer, säljer man en buss på 100 lastbilar eller något sådant och många kunder dessutom vill ha egna anpassade lösningar förstår jag om det är svårt att tjäna pengar på bussarna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Walter

För att inte tala om kostnad för erftermarknad för att hålla med reservdelar och en allt mer avancerad konstruktion. Då blir marginalerna i deras mått (för) små.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Citat från: virtual1 skrivet 18 oktober 2023, 10:29:47 AMHuddinge/Botkyrka har garanterat det...  Eriksberg har 44 stycken bara i dag
I Huddinge/Botkyrka/Söderort finns det från 11/12 ingen linje kvar som kräver klass 2 bussar eftersom 743 och 745 läggs ned, därav är det ju logiskt att dra slutsatsen att det är osannolikt att det beställs klass 2 dit då det blir dyrare för Nobina.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 19 oktober 2023, 20:46:37 PMDu glömde linje 151.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Sant, den läggs ju också ned.
Resultatet blir ändå att HBS inte har något behov av klass 2 bussar från 11/12.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


virtual1

Nej, men varesig 151, 743 eller 745 körs idag med boggi ändå, det är ledbussar uteslutande.

Erling.L

309 Man tydligen

[url="https://www.bussmagasinet.se/2023/10/rekordorder-for-svenska-neoplan-309-bussar-till-nobina/
]
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

homer

https://www.bussmagasinet.se/2023/10/rekordorder-for-svenska-neoplan-309-bussar-till-nobina/

110 12-meters klass 1 elbussar
30 18-meters fyrhjulsdrivna elbussar, i både klass 1 och 2
101 MAN Lion´s City biodiesel, i både klass 1- och 2-utförande, i längderna 12,2 meter samt 18,7m
68 Lion´s Intercity LE biodiesel (MAN´s nya lågentrébuss), i både klass 1- och 2-utförande samt i längderna 12,4m, 13,1 samt 14,5m.

Samt sedan tidigare 55 Solaris el-boggi blir totalt 364 nya bussar, saknas väl runt 200 bussar till då...



Citywidemannen i Finland

Citat från: homer skrivet 20 oktober 2023, 12:18:10 PMhttps://www.bussmagasinet.se/2023/10/rekordorder-for-svenska-neoplan-309-bussar-till-nobina/

110 12-meters klass 1 elbussar
30 18-meters fyrhjulsdrivna elbussar, i både klass 1 och 2
101 MAN Lion´s City biodiesel, i både klass 1- och 2-utförande, i längderna 12,2 meter samt 18,7m
68 Lion´s Intercity LE biodiesel (MAN´s nya lågentrébuss), i både klass 1- och 2-utförande samt i längderna 12,4m, 13,1 samt 14,5m.

Samt sedan tidigare 55 Solaris el-boggi blir totalt 364 nya bussar, saknas väl runt 200 bussar till då...




Ojdå, nu måste du nog vara lycklig om du är en MAN-fanatiker. Nu får Nobina på riktigt massor med "tyska lejon", mera än någonsin tidigare! undrar blir månne MAN fr.o.m. 2025 det mest allmänna bussmärket i Sverige, när tiotals (eller kanske t.o.m. hundratals) Keolis gamla Volvon och Scanior försvinner.

Citywidemannen i Finland

Var det så att alla omkring 600 bussar till detta nya avtal skall vara splitternya, så Nobina kommer inte att använda alls äldre bussar utom i nödsituationer?