Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 11 januari 2017, 18:58:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Västerbottens-Kuriren skriver:

Snöovädret som härjade i Västerbotten under onsdagen fick SMHI att varna för störningar av samhällsfunktioner, vilket också inträffade.
Under natten mot onsdagen drog ett kraftigt snöoväder in över länet. Under gårdagen utökade SMHI varningen till klass 2.
Till följd av den hårda vinden blåste en buss av vägen och välte i diket i Flurkmark vid 10-tiden. Bussen var en dubbeldäckare som är extra känsliga för hård vind. Utöver föraren befanns sig tre personer i bussen varav två var under 18 år. Ingen av dem kom till skada.


Drabbad buss var Transdev 3045.

Artikeln i VK

Walter

Även i Skåne ska två av Transdevs dubbeldäckare gått av vägen. Dock utan personskador.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Det var då för väl att ingen kom till skada och väldigt ansvarslöst att sätta ut dubbeldäckare i det ovädret, brist på normalbussar?

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 20:54:30 PM
Det var då för väl att ingen kom till skada och väldigt ansvarslöst att sätta ut dubbeldäckare i det ovädret, brist på normalbussar?

Det finns väl knappast någon stor flotta med reservbussar stående, så för att få loss normalbussar måste man väl i så fall dra in avgångar på andra linjer, eller rentav hela linjer?

Jo

Även mellan Jämjö och Karlskrona hamnade en dubbeldäckare på sidan.

zjbus

Citat från: Jo skrivet 11 januari 2017, 22:08:17 PM
Även mellan Jämjö och Karlskrona hamnade en dubbeldäckare på sidan.
Minst fyra dubbeldäckare sammanlagt som har gått av vägen i dag alltså, det verkar ju vara ett synnerligen olämpligt fordon att ha ute på vägarna i hård blåst, vad finns det för argument som talar för en sådan fordonskonstruktion ute på vägarna?

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 22:32:49 PM
Minst fyra dubbeldäckare sammanlagt som har gått av vägen i dag alltså, det verkar ju vara ett synnerligen olämpligt fordon att ha ute på vägarna i hård blåst, vad finns det för argument som talar för en sådan fordonskonstruktion ute på vägarna?

Skillnaden mellan en normal turistbuss på 3,75-3,80 och en s.k dubbeldäckare på 4,00 är inte stor när det blåser upp emot 25 sekundmeter, detsamma gäller lastbilskombinationer på 4,20-4,50.

Alla är stora vindfång och i kombination med halt väglag eller modd kan det bli problem.

Harald Nordius

Dubbeldäckarna som används i linjetrafik är väl 4,2 m.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 22:32:49 PM
vad finns det för argument som talar för en sådan fordonskonstruktion ute på vägarna?

Huvudmannakrav på lågentré i kombination med många sittplatser, samt ibland även godsutrymme via bakgavellyft.

Lars-Håkan_E

Citat från: Harald Nordius skrivet 11 januari 2017, 22:54:39 PM
Dubbeldäckarna som används i linjetrafik är väl 4,2 m.

Det beror på var du är någonstans :-) Finns både 4,00 och 4,20

Intressant är ju att även ett antal lågentré boggibussar blåste av vägen på Skåneslätten, sådana som är typ 3,20 höga.

Det kom ju ett förslag att vägtrafiken ska ställas in i dåligt väder på samma sätt som tåg trafiken.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2017, 22:43:19 PM
Skillnaden mellan en normal turistbuss på 3,75-3,80 och en s.k dubbeldäckare på 4,00 är inte stor när det blåser upp emot 25 sekundmeter, detsamma gäller lastbilskombinationer på 4,20-4,50.

Alla är stora vindfång och i kombination med halt väglag eller modd kan det bli problem.
Det kan ju vara en avgörande skillnad om fordonet blir kvar på vägen eller inte.
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2017, 23:02:48 PM
Huvudmannakrav på lågentré i kombination med många sittplatser, samt ibland även godsutrymme via bakgavellyft.
Så det finns länstrafikbolag som tycker det är ok att åsidosätta trafiksäkerheten för att få med några fler passagerare på samma tur?

Lars-Håkan_E

Tyvärr finns ju inte möjligheten att förbjuda allt som eventuellt skulle kunna vara farligt i någon form.

Med tanke antalet körda km dagligen i både tåg och busstrafik så är andelen olyckor med personskador väldigt liten

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 23:24:03 PM
Så det finns länstrafikbolag som tycker det är ok att åsidosätta trafiksäkerheten för att få med några fler passagerare på samma tur?

Man kräver ju inte dubbeldäckare rakt av, men med alla krav sammanslagna blir det ofta väldigt svårt att hitta någon annan smidig lösning än just detta. En av de få som hittade ett alternativ var väl den västerbottniske åkaren som skaffade en lågentrébuss med draganordning, samt ett rejält godssläp med bakgavellyft som han drog efter bussen på vardagar.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 00:49:45 AM
Tyvärr finns ju inte möjligheten att förbjuda allt som eventuellt skulle kunna vara farligt i någon form.

Med tanke antalet körda km dagligen i både tåg och busstrafik så är andelen olyckor med personskador väldigt liten
Menade inte så men att det är att utmana ödet att sätta ut de högsta fordonen i det extrema oväder som var i går, hade nog blivit bättre i alla avseenden att ställa in någon tur och på så vis fått någon normalbuss över om det nu inte fanns några sådana att tillgå på annat vis.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 01:59:04 AM
Man kräver ju inte dubbeldäckare rakt av, men med alla krav sammanslagna blir det ofta väldigt svårt att hitta någon annan smidig lösning än just detta. En av de få som hittade ett alternativ var väl den västerbottniske åkaren som skaffade en lågentrébuss med draganordning, samt ett rejält godssläp med bakgavellyft som han drog efter bussen på vardagar.
Det är hög tid att säga i från mot alla orimliga upphandlingskrav, var ju en bra idé han fick den Västerbottniske åkaren, hoppas han fick ekonomi i det hela också.