Regler runt bruket av färdskrivare

Startat av bilomnibussen, 12 oktober 2016, 15:11:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! I dag hörde jag till min förvåning talas om ett bussföretag som inte använder sig av färdskrivarna. Dessa är plomberade sägs det. Trafiken består av en linje som är strax under 5 mil lång samt stadstrafik. Tidigare har man alltid sagt på kurser jag gått på att om det finns färdskrivare skall den användas. Är det här nåt nytt eller finns det en lucka i reglementet som tillåter den beskrivna användningen?
Mvh Jan G

Björn Ax

Ja är linjen under 5 mil från utkörningsplatsen så behövs ej färdskrivare användas.

Har för mig dock att finns det en sådan i bussen så ska denna sättas i OUT läge för annars tror jag man riskerar böter även fast linjen faller inom dom 5 milen.

Ersa

Definiera gärna "inte används". Är det utan färdskrivarkort och inmatat OUT-läge, eller isatt färdskrivarkort och inmatat OUT-läge som avses?

Lars-Håkan_E

Ja....kör man aldrig nånsin något som kräver användning av färdskrivaren finns det som jag ser det ingen anledning att inneha digitalt färdskrivarkort eller att använda det kort man eventuellt har.

Däremot om man kör både ock så ska ju tiden för undantagen körning registreras som "Annat arbete" på kortet och det finns det ju olika sätt att göra och där väljer man det som är enklast men avsett vilket val man gör kommer det att uppstå problem, inte alltid vid vägen utan vid en företagskontroll.

buskörare

Vi har bara en EU-linje, så 20 bussar av typ 200 har färdskrivare kvar, resten är ersatta med en "dummy".

Ulf Berlin

Citat från: buskörare skrivet 12 oktober 2016, 17:07:23 PM
Vi har bara en EU-linje, så 20 bussar av typ 200 har färdskrivare kvar, resten är ersatta med en "dummy".
621an?/Ulf

homer

Citat från: buskörare skrivet 12 oktober 2016, 17:07:23 PM
Vi har bara en EU-linje, så 20 bussar av typ 200 har färdskrivare kvar, resten är ersatta med en "dummy".

har hört rykten att det är på gång på fler ställen, men hur gör man om man t ex måste köra bussen till extern verkstad

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 oktober 2016, 19:32:52 PM
621an?/Ulf

Snarare är det 626 Danderyds sjukhus–Åkersberga–Ljusterö som avses.
620 och 621 körs enbart av Nobina Norrtälje och har inget med Arriva i Norrort att göra.

Antenna

Enligt EU´s lagstiftning är huvudsyftet med färdskrivare tydligt:
"-Alla fordon som omfattas av reglerna för kör- och vilotider inom EU ska vara utrustade med färdskrivare enligt Rådets förordning (EEG) nr 3821/85"

Gemensamma undantag inom EU finns då kör- och vilotidsregler inte gäller utan istället ersätts med den generella arbetstidslagen. Ett av dessa undantag (kallas: Undantagen körning) tillämpas på: "-Fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer".  Körsträckan räknas mellan linjens första och sista hållplats.

Men kruxet är för digitala färdskrivare:
Om man tillämpar undantagen körning (OUT) måste detta dokumenteras genom tydliga körschemor, tidbok eller loggbok eftersom bevisbördan kommer ligga på bussbolaget vid en företagskontroll.
Det är viktigt att komma ihåg att det gäller hela arbetsperioden.  Om man under perioden har en körning som faller inom kör- och vilotidsreglerna så ska hela perioden följa kör- och vilotidsreglerna, dvs tiden i OUT-läge blir att betrakta som annat arbete. Har dessutom inte förarkortet suttit i färdskrivaren i OUT-läge måste manuell inmantning ske för alla händelser man haft som förare - körtider, uppehåll, mm

Jag vet inte om undantagen körning (OUT) även gäller skolskjutstrafik.
Kan någon ?

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 12 oktober 2016, 19:52:57 PM
har hört rykten att det är på gång på fler ställen, men hur gör man om man t ex måste köra bussen till extern verkstad

Det går väl bra, det är ju på samma sätt som en citybuss utan färdskrivare.

Problemet kommer den dag bussen behöver användas på en beställning

Lars-Håkan_E

Citat från: Antenna skrivet 12 oktober 2016, 20:43:20 PM
Enligt EU´s lagstiftning är huvudsyftet med färdskrivare tydligt:
"-Alla fordon som omfattas av reglerna för kör- och vilotider inom EU ska vara utrustade med färdskrivare enligt Rådets förordning (EEG) nr 3821/85"

Gemensamma undantag inom EU finns då kör- och vilotidsregler inte gäller utan istället ersätts med den generella arbetstidslagen. Ett av dessa undantag (kallas: Undantagen körning) tillämpas på: "-Fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer".  Körsträckan räknas mellan linjens första och sista hållplats.

Men kruxet är för digitala färdskrivare:
Om man tillämpar undantagen körning (OUT) måste detta dokumenteras genom tydliga körschemor, tidbok eller loggbok eftersom bevisbördan kommer ligga på bussbolaget vid en företagskontroll.
Det är viktigt att komma ihåg att det gäller hela arbetsperioden.  Om man under perioden har en körning som faller inom kör- och vilotidsreglerna så ska hela perioden följa kör- och vilotidsreglerna, dvs tiden i OUT-läge blir att betrakta som annat arbete. Har dessutom inte förarkortet suttit i färdskrivaren i OUT-läge måste manuell inmantning ske för alla händelser man haft som förare - körtider, uppehåll, mm

Jag vet inte om undantagen körning (OUT) även gäller skolskjutstrafik.
Kan någon ?

Nedanstående är inget juridiskt bindande svar :-)

Ja i teorin kan detta användas även på "Tidtabellslagd skoltrafik" kortare än 50 km, dock finns det inget rättsfall och inga tillämpningsföreskrifter för Bilinspektör och liknande som behandlar detta.

Det gör man alltså på egen risk s a s eftersom det inte är linjetrafik i lagens mening, skoltrafik som är annonserad för allmänheten lär dock vara att anse som linjetrafik.

Om det sedan är någon vinst att använda 50 km regeln är väl tveksamt

buskörare

Citat från: homer skrivet 12 oktober 2016, 19:52:57 PM
har hört rykten att det är på gång på fler ställen, men hur gör man om man t ex måste köra bussen till extern verkstad

En buss med dummy är ju som en buss utan färdskrivare, så det är ingen skillnad på så sätt.

homer

Citat från: buskörare skrivet 12 oktober 2016, 21:21:42 PM
En buss med dummy är ju som en buss utan färdskrivare, så det är ingen skillnad på så sätt.

Jag förstår, menar bara att den dagliga körningen som man har planerad är de ju inga problem då behöver man inte färdskivare, inte heller om bussen används för t ex linjeutbildning eller när tvätthallspersonal kör runt på depåerna, vad jag menar är väl dom gångerna som bussen (som helt saknar färdskrivare) måste lämna trafikområdets geografiska läge, t ex om bussen hör hemma i Täbygaraget men sen en dag händer något med bussen som gör att den inte kan lagas på den egna verkstaden utan måste köras till till exempel Volvos egen verkstad i Huddinge. Är de bara att ringa bärgarn då eller?

buskörare

Citat från: homer skrivet 12 oktober 2016, 21:47:50 PM
Jag förstår, menar bara att den dagliga körningen som man har planerad är de ju inga problem då behöver man inte färdskivare, inte heller om bussen används för t ex linjeutbildning eller när tvätthallspersonal kör runt på depåerna, vad jag menar är väl dom gångerna som bussen (som helt saknar färdskrivare) måste lämna trafikområdets geografiska läge, t ex om bussen hör hemma i Täbygaraget men sen en dag händer något med bussen som gör att den inte kan lagas på den egna verkstaden utan måste köras till till exempel Volvos egen verkstad i Huddinge. Är de bara att ringa bärgarn då eller?

Som sagt så räknas den nog som att den inte har färdskrivare. En stadsbuss utan färdskrivare bärgar man väl inte till verkstad?

homer

Citat från: buskörare skrivet 13 oktober 2016, 09:55:39 AM
Som sagt så räknas den nog som att den inte har färdskrivare. En stadsbuss utan färdskrivare bärgar man väl inte till verkstad?

Men även stadsbussar har väl alltid haft färdskrivare i bussen även om föraren aldrig har behövt använda den