Sandarna Transporter - ett avskräckande exempel

Startat av bilomnibussen, 19 september 2016, 09:31:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Jag undrar hur Sandarna Transporter beter sig i Göteborgsområdet? Här i Örebro län fick de via Buss i Väst trafiken i Askersund-Laxåområdena fr o m augusti 2015. Här ingår också körning in till Örebro med bussar som bara stannar vid vissa hållplatser. Direkt när Sandarna tillträtt blev det konflikter. De började med att dra in på framkörningstiden i Askersund, även andra händelser följde. Det hela accentuerades till dagsläget där de inte betalar för framkörnings- och avslutningstid, inte heller för den tid efter rast det tar att öppna bussen och sköta biljetteringen. Avgångstiden är den tid när rasten slutar. Det hela har resulterat i att nästan all personal som övertogs från Weidermans Buss har slutat och så långt möjligt ersatts med nyutbildade, ofta invandrare, vissa kan inte svenska, flera behärskar inte biljettmaskinerna. Det fattas personal och mängder av turer har fått ställas in. De har kört fel och bl a missat skolelever som skulle ha åkt med bussarna. Tydligen är det lagligt att avlöna på det här sättet även om det enligt min uppfattning strider mot alla grundläggande faktorer som reglerar förhållandet mellan arbetare och arbetsgivare. Allt sånt bygger ju på att arbetaren arbetar mot betalning som tillhandahålls av arbetsgivaren. Arbetsdomstolen tycks ha godkänt det vilket är alldeles ofattbart. Det här är ett skitföretag som förstör branschen. Törs de gå på så här även i Göteborg? Förmodligen inte.

homer

Är de inte precis så "drakarna" har bedrivit sin verksamhet de senaste 10-15 åren....

Lars-Håkan_E

Är framkörningstiden (alltså den tid innan avgången bussen ska finnas på plats)inte avtalad så kan man ju minska denna till 0 minuter om man så vill, det leder dock oftast till att bussen blir försenad om inte chauffören av självbevarelsedrift kör fram tidigare ändå.

Tomkörningstiden t/fr depå eller liknande kan man ju aldrig komma ifrån att den ska ingå i arbetstiden.

Avslutningstid (den tid som föraren har betalt efter att bussen har lämnats i depå, eller på linjen)kan ju vara allt från 0 till 10 minuter beroende på vad föraren ska utföra.

Sedan det här med att rasten slutar samtidigt när turen ska avgå hade vi ju på Sw X redan för typ 20 år sedan på flera håll, biljettering fick ingå i rasten, sedan att det inte är bra är en helt annan femma.


yngrot

Inte bra , klart man ska betald tid för framkörning från depå  och även till depå ..  Blir ju mycket gratisjobb annars ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: homer skrivet 19 september 2016, 15:49:06 PM
Är de inte precis så "drakarna" har bedrivit sin verksamhet de senaste 10-15 åren....

Jag har inte varit med om det på Busslink/Keolis eller Arriva. Eller jo, nu har vi ju så på lunchen kom jag på...

Christer K

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 september 2016, 17:34:23 PM
Är framkörningstiden (alltså den tid innan avgången bussen ska finnas på plats)inte avtalad så kan man ju minska denna till 0 minuter om man så vill, det leder dock oftast till att bussen blir försenad om inte chauffören av självbevarelsedrift kör fram tidigare ändå.

Tomkörningstiden t/fr depå eller liknande kan man ju aldrig komma ifrån att den ska ingå i arbetstiden.

Avslutningstid (den tid som föraren har betalt efter att bussen har lämnats i depå, eller på linjen)kan ju vara allt från 0 till 10 minuter beroende på vad föraren ska utföra.

Sedan det här med att rasten slutar samtidigt när turen ska avgå hade vi ju på Sw X redan för typ 20 år sedan på flera håll, biljettering fick ingå i rasten, sedan att det inte är bra är en helt annan femma.
Måste bero på vilken Swebus depå man tillhörde, jag körde i Örebro och vi hade betalt för framkörning, lastagods, biljetter med mera och även avslutningstid.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

1896

Citat från: homer skrivet 19 september 2016, 15:49:06 PM
Är de inte precis så "drakarna" har bedrivit sin verksamhet de senaste 10-15 åren....

Exakt, det tycks vara den nya tidens melodi, försämra villkoren så blir trafiken billigare, och byt ut personalen till folk som inte gnäller....

bilomnibussen

Christer K, du menar Swebus Express. Där räckte tiden till. Men Nobina i Örebro där har de troligen fortfarande tre minuter på sig att logga in i förardatorn inne i huset samt ta en ganska lång promenad ut till bussen och göra den klar. Därefter fem minuter fram till Busstationen. De som följer dessa tider exakt blir nog runt tio minuter sena direkt i starten. De flesta vill undvika resenärernas klagomål och sura miner och bjuder på en del av sin fritid och det är precis så företaget resonerar. Därmed gör man sig skyldig till illojal konkurrens mot dem som betalar för hela arbetstiden vilket bör vara självklart.