JP: "Bussresenärer utsattes för livsfara" [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 01 oktober 2014, 22:26:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jönköpings-Posten skrev den 29 september:

Järnvägsbommarna på Grästorpsvägen i Hovslätt fastnade i torsdags i nedfällt läge.
Efter en kvart tröttnade en busschaufför, klev ur bussen och lyfte upp bommen med egen kraft.

Det var en buss i varje riktning som stått och väntat vid bommarna i 15 minuter. Till slut gick en av chaufförerna ut ur bussen och lyfte upp bommen. Då slutade lampan att blinka. När bommen väl var upplyft igen körde båda bussarna över järnvägen.

En av de boende i området bevittnade händelsen och ifrågasätter säkerheten hos Länstrafiken.

– Jag reagerade på att det kändes olustigt när det hände, säger den boende som vill vara anonym.

Han ringde till Trafikverket direkt när det hade hänt och den som tog emot hans samtal där blev "helt vansinnig".



Hela artikeln, inkl. bild, återfinns här.

Ted Selander

Järnvägsbommar ska man ha respekt för. Nu hade tåget passerat och ena bommen lyfts. Den andra ville inte hela vägen, och när den fått hjälp blev det vitt sken. Tveksamt ändå att ta saken i egna händer utan ok från TRV.

1896

Tycker närmast att det verkar vara en grinig gubbe som ringt Trafikverket, är man bussförare så besitter man oftast också sunt förnuft, och hade bussarna några passagerare överhuvudtaget ?  ???

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 oktober 2014, 13:58:17 PM
Tycker närmast att det verkar vara en grinig gubbe som ringt Trafikverket, är man bussförare så besitter man oftast också sunt förnuft, och hade bussarna några passagerare överhuvudtaget ?  ???

Håller inte alls med dig i ditt tänk här. Om det nu var fel på anläggningen i sig, vad är det då som säger att det inte även fanns andra följdfel som kunde ha inneburit att det faktiskt kom ytterligare ett tåg? T.ex. då att den bommen som gick upp var den som var felaktig och inte den som låg kvar nere.

Själv skulle jag resonera som så att är det rött så är det rött. Det är inte upp till förarna att avgöra i det fallet utan man kontaktar då sin trafikledning alternativt 112 och meddelar det hela. Sedan inväntar man assistans på något vis istället för att ta saken i egna händer. Blir man sen så blir man sen, men det får trafikledningen i så fall lösa.

Sedan spelar det väl ingen roll om det fanns folk ombord på bussarna eller inte. Säg att det ändå hade kommit ett tåg som i sin tur kanske då spårat ur. Om det hade folk ombord alternativt att det kunde varit ett godståg med farligt gods så kunde följderna blivit allvarliga. Det är bra att se mera övergripligt på vad som kan ske.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Förvisso ska man ta det säkra före det osäkra, vad jag menar är att folk numera har väldigt lätt för att slita upp kameror och att kasta sig på telefon för minsta småsak, man kanske ska ha lite tillit till yrkesfolket samtidigt.  ::)

Bernt Talbrant

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 oktober 2014, 13:58:17 PM
Tycker närmast att det verkar vara en grinig gubbe som ringt Trafikverket, är man bussförare så besitter man oftast också sunt förnuft, och hade bussarna några passagerare överhuvudtaget ?  ???

Bussarna gick i varje fall i linjetrafik så sannolikheten är nog stor att de hade passagerare ombord. Har man sunt förnuft lyfter man väl inte upp en nedfälld bom... Om det gått en stund sedan förra tåget passerade kan det mycket väl dyka upp ett nytt då det tidvis går ganska många tåg på sträckan Jönköping-Månsarp - både Krösatåg och godståg.

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 oktober 2014, 18:43:50 PM
Förvisso ska man ta det säkra före det osäkra, vad jag menar är att folk numera har väldigt lätt för att slita upp kameror och att kasta sig på telefon för minsta småsak, man kanske ska ha lite tillit till yrkesfolket samtidigt.  ::)

Visserligen, men yrkesfolket i detta sammanhang är inte bussförarna utan den banpersonal från Trafikverket som ska avhjälpa felet. Förarnas uppgift är att på ett säkert vis ta hand om sina resenärer och sina fordon. I detta fall då alltså att stå kvar och invänta tills det är klart istället för att ta ett eget initiativ som inte ligger inom deras ansvarsområde (och högst sannolikt inte heller inom deras kompetensområde) bara för att förhindra en försening för egen del.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2014, 09:47:06 AM
Visserligen, men yrkesfolket i detta sammanhang är inte bussförarna utan den banpersonal från Trafikverket som ska avhjälpa felet. Förarnas uppgift är att på ett säkert vis ta hand om sina resenärer och sina fordon. I detta fall då alltså att stå kvar och invänta tills det är klart istället för att ta ett eget initiativ som inte ligger inom deras ansvarsområde (och högst sannolikt inte heller inom deras kompetensområde) bara för att förhindra en försening för egen del.

Jag är som bekant för att man tar egna initiativ men det måste ju ske med måtta, sedan skulle man mycket väl tänka sig ett scenario där föraren tar kontakt med aktuell trafikledningscentral, antingen direkt eller via egen trafikledning och då blir ombedd att kontrollera om något fysiskt hindrar den ena bommen från att gå upp, det har jag egen erfarenhet av från -80 talet när man själv ringde "fjärren" vid en del notoriskt problemföljda övergångar med klena bomdriv. Det viktigaste är att man inte själv utan kontakt med banverket eller annan förvaltare av banan tar egna initiativ som kan orsaka både materiell och personskada.

Buss-busen

Har själv gjort så vid några tillfällen. Ena bommen gick upp helt, den andra stannade halvvägs. Gick ut och lyfte lite på bommen, som du gick upp helt och signalen slocknade. Jag körde över. Om jag körde bil, buss eller cykel tänker jag inte berätta. :)

Niklas Bygdestam

I sådana situationer brukar man som förare ringa till driftledningen och tala om vad som hänt. I det här fallet verkar det mycket troligt att den föraren kan ha gjort så och fått order av driftledningen att lyfta bommen.

Detta är givetvis inte bra. Kommer polisen och tar tag i den här saken så är det föraren som skulle åka fast för detta, dvs de skulle motivera med att föraren borde vägrat lyda driftledningen. Men det är ändå troligt att många förare alltså skulle göra som driftledningen säger åt dem att göra, som då i det här fallet att lyfta upp bommen.

Man får heller inte glömma att pressen mot föraren att gå ut och lyfta bommen kan ha kommit från flera håll. Stressade passagerare kan redan ha piskat upp stressen hos en förare. Och sedan också driftledningen säger åt föraren att lyfta bommen är nog risken stor att fler förare än man tror gör detta.

Det är lätt att vara förnuftig när man sitter bekvämt hemma och tänker på saken. En annan sak är när man sitter mitt ute i själva problemet med all tänkbar form av stress omkring sig.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Vilken driftledning syftar du på? Privata bussföretags driftledningar har ingen juridisk rätt att beordra åverkan på Trafikverkets egendom.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2014, 19:46:51 PM
Vilken driftledning syftar du på? Privata bussföretags driftledningar har ingen juridisk rätt att beordra åverkan på Trafikverkets egendom.


Nej, de har verkligen ingen rätt att beordra detta. Men risken finns att en enskild driftledare skulle kunna komma på en sådan idé trots allt. Det är inget som man kan bortse ifrån trots att denne skulle bryta mot alla tänkbara regler.

Risken är då att om denne beordrar en förare till detta att föraren då lyder, trots att det alltså är väldigt fel av båda parterna.

Men vi vet ju inte hur det gick till i just det här enskilda fallet.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ted Selander

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 22:22:03 PM

Nej, de har verkligen ingen rätt att beordra detta. Men risken finns att en enskild driftledare skulle kunna komma på en sådan idé trots allt. Det är inget som man kan bortse ifrån trots att denne skulle bryta mot alla tänkbara regler.

Risken är då att om denne beordrar en förare till detta att föraren då lyder, trots att det alltså är väldigt fel av båda parterna.

Men vi vet ju inte hur det gick till i just det här enskilda fallet.

I det här enskilda fallet var ordern från trafikledningen att inte röra bommarna.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ted S skrivet 04 oktober 2014, 23:29:49 PM
I det här enskilda fallet var ordern från trafikledningen att inte röra bommarna.


Ja då är det desto svårare att förstå varför föraren rörde bommarna då. Föraren borde bara ha väntat till något hände.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 22:22:03 PM
Nej, de har verkligen ingen rätt att beordra detta. Men risken finns att en enskild driftledare skulle kunna komma på en sådan idé trots allt. Det är inget som man kan bortse ifrån trots att denne skulle bryta mot alla tänkbara regler.

Jag kan inte tänka mig att någon trafikledare på något svenskt bussföretag, stort som litet, ens skulle få för sig tanken på något sådant. Då har man inget i den stolen att göra.