En Epok går i graven!

Startat av bisquit, 19 augusti 2014, 18:31:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 augusti 2014, 09:02:03 AM
Det var tre budgivare. Buss i Väst, Weidermans och Nettbuss. Det sistnämnda företaget var 9 miljoner dyrare än det vinnande vilket visar att det inte är alldeles lätt att räkna rätt. Sen tycks det florera en mängd rykten runt vem som ska köra och inte. Vad jag förstår är det Björks i Hallstahammar som ska köra i Kumla. De har ju kontrakt för ersättningstrafik på SJ vilket kan göra läget intressant även ur den aspekten. Det är ju verkligen ett vågspel att anta en budgivare i form av ett paraplybolag där man sedan inte vet vilket medlemsföretag som kommer att köra. Kvaliteten inom Sveriges bussföretag är minst sagt varierande. Vi kommer nog ihåg hur det var i Karlskoga med Vänersborgs Linjetrafik som slutligen gick i konkurs. Och dagligen ser man den risiga vagnparken Nobina trafikerar landsbygden i Örebro med. De har nu förstärkt stadsbussparken med gröna bussar från Malmö. Tidigare har det förekommit orange vagnar från Karlstad. Det är som ett tivoli. Weidermans har spelat minst två divisioner högre än de där.
Mvh Jan G

Visst men du jämför stadsbusstrafik (nobina)  med landsbygd (Weidermans). Jag tror inte du hittar någon stad i Sverige med lite större storlek där stadsbussarna ser lika bra och fräscha ut som landsbygdsbussarna. Förutsättningarna är väldigt annorlunda.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bisquit

Nobina har ganska mycket landsbygdstrafik. Å där är dem flesta bussar skrot. Medans dem på stan är okej. Vet förare som helst undviker landsbygden på grund av den dåliga servicen. Men det blir ju så. Lågt pris är lika med låg kvalitet. eller iaf så får något bli försämrat..

Lars-Håkan_E

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 augusti 2014, 09:02:03 AM
Det är ju verkligen ett vågspel att anta en budgivare i form av ett paraplybolag där man sedan inte vet vilket medlemsföretag som kommer att köra. Kvaliteten inom Sveriges bussföretag är minst sagt varierande. Mvh Jan G

Det är ju ett faktum över hela landet, Buss i Väst, Sambus, Centrala buss i Jämtland, dito i Norrbotten, GotlandsBuss, Busspoolen i Västerbotten.
Avtalet tecknas med samverkansbolaget som sedan anlitar ett eller flera delägare som underentreprenörer och ibland anlitar man utomstående åkare, som här i Örebro län och Björks.

Men även t.ex Nobina anlitar underentreprenörer för ganska stora områden, Fridströms i Norrtälje kommun, Ceris i Timrå kommun.