Bra personalpolitik lönar sig i längden

Startat av bilomnibussen, 22 november 2013, 17:11:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Fyra års erfarenhet av den lokala situationen säger följande som borde vara självklart: Det stora företaget som gjorde entre som domptörer av personal och fortsatt på den linjen har sedan länge stora problem med personalbrist. Vid samtal med enskilda förare där finner man genomgående vantrivsel och leda vid arbetssituationen.

Det mindre företag där jag under tiden varit anställd är effektivt och mycket välfungerande. Vi håller mycket god standard genomgående och till det bidrar att vi respekteras som människor av ledningen som verkar för ett gott klimat på arbetsplatsen. Därmed är det i allas intresse att verka för företagets goda namn och rykte.

Vi alla har ju våra ibland problematiska arbetstider men skillnaden mellan de här båda företagen är som natt och dag. Det är obegripligt att somliga storföretag inte vill ta till sig de enklaste kunskaper om hur människan fungerar i en organisation.

Mvh Jan G


Lars-Håkan_E

Citat från: Dörrbroms skrivet 22 november 2013, 17:30:56 PM
Arriva?

Dem har väl ingen trafik i Örebro? vilket jag tror detta gäller.

Sedan finns det sällan en direkt koppling mellan litet företag små problem och stort företag stora problem utan ofta beror det på den lokala ledningens förmåga att hantera olika situationer och givetvis även personalgrupperna, det är ju sällan bara den enes fel att två träter.

Sedan är det lättare med mindre enheter där var o en har ett eget ansvar jmf med jätteenheter där chauffören i bästa fall enbart förutsätts kunna vrida på ratten

bilomnibussen

Det är inte Arriva. Dessutom är grundfelen högre upp, där hela upplägget skissats. Lågt anbud, låg standard, väldiga bötesbelopp för icke utförd trafik. Sannolikt hård press på den lokale chefen uppifrån. Det vore möjligt att få även ett större företag att fungera med en annan grundinställning till personalen.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 november 2013, 17:39:37 PM
Sedan finns det sällan en direkt koppling mellan litet företag små problem och stort företag stora problem utan ofta beror det på den lokala ledningens förmåga att hantera olika situationer och givetvis även personalgrupperna, det är ju sällan bara den enes fel att två träter.

Sedan är det lättare med mindre enheter där var o en har ett eget ansvar jmf med jätteenheter där chauffören i bästa fall enbart förutsätts kunna vrida på ratten

Visst är det så. Stora enheter är oftast trögstyrda och har en förmåga att bli en stor organisation med gott om mellanchefer, varav flera av dem kan vara direkt olämpliga och arbeta på ett sätt som kanske sparar några kronor "på papperet" och ger något bättre statistik i teorin, men som samtidigt rejält motverkar trivseln och arbetsglädjen vilket ger andra förluster.
Det som fascinerar mig mest är hur enormt olika det ser ut i olika trafikområden, beroende på lokal ledning. Samma företag kan ha totalt olikt rykte och arbetsmiljö i olika områden, vissa t.o.m. angränsande. Vilket ju syns i debatter i detta forum där alla skribenter har helt olika bilder av det storföretag på kör/kört på just deras ort.

Tråkigast är det att se hur de mest seriösa och ansvarsfulla tjänstemännen (respekterade chefer som man uppskattat att arbeta för) slutar eller rekryteras av andra företag, och därefter sakta märka hur när kvaliteten faller i vissa specifika områden. Detta har jag sett både i Göta- Svea- och Norrland samt på minst tre olika storkoncerner, så jag försöker inte peka åt ett enda specifikt håll här (som vissa gärna vill tro).