Nya linjer i Örebro stad!

Startat av bisquit, 05 december 2012, 17:30:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

http://na.se/nyheter/orebro/1.1905725-busslinjenatet-andras-igen-i-orebro
Nu har Länstrafiken Örebro vaknat och insett att det nuvarande busslinjenätet inte var helt optimalt! Därför sjösätter man ett helt nytt linjenät! Med början vintern 2013/2014.  8) //Birger.

en_dalmas

det enda felet tycker jag är att det inte finns nån linje från almbyplan och vidare mot centrum som går till resecentrum.
plus då att bussarna går för sällan till/från stan

Omnilasse

Äntligen...

Ja, det var ju märligt det busslinjenät som man införde - idén med två olika linjer från varje förort hade förstås varit väl tänkt om det varit en storstad och en betydligt tätare trafik som stomme. Men när man vissa tider till och med haft timmestrafik på respektive linje, så fungerar ju inte tanken riktigt och tidsvinsten blev väl även den rätt begränsad att det knappast ger någon större skillnad. 

Räknade ut också att i jämförelse med det nya linjesystemet så skulle det på sin höjd behövt kostat ett par, tre omlopp till att låta alla (eller i princip alla) linjer passera båda delarna av centrum.

Ett problem med förra lösningen var nog också att man förlitade sig för mycket på en extern konsult i frågan - tror mer på en modell där länstrafiken försöker diskutera fram en bra lösning tillsammans med den som kör trafiken (vilket förvisso inte var möjigt sist då upphandlingen genomfördes i och med att nya linjenätet planerades).

A och O är förstås att linjerna inte går för många "kringelkrokar". Att man däremot kan nå båda delarna av stan, hör dock inte riktigt till den problematiken. Det andra väsentliga är att man har hög turtäthet - här upplevdes den ju snarare som en försämring i och med att det ändå inte var lönt att ta "fel" linje och gå till sitt slutmål.

Jonas1968

Citat från: Omnilasse skrivet 06 december 2012, 11:30:03 AM
Äntligen...

Ja, det var ju märligt det busslinjenät som man införde - idén med två olika linjer från varje förort hade förstås varit väl tänkt om det varit en storstad och en betydligt tätare trafik som stomme. Men när man vissa tider till och med haft timmestrafik på respektive linje, så fungerar ju inte tanken riktigt och tidsvinsten blev väl även den rätt begränsad att det knappast ger någon större skillnad. 

Räknade ut också att i jämförelse med det nya linjesystemet så skulle det på sin höjd behövt kostat ett par, tre omlopp till att låta alla (eller i princip alla) linjer passera båda delarna av centrum.

Ett problem med förra lösningen var nog också att man förlitade sig för mycket på en extern konsult i frågan - tror mer på en modell där länstrafiken försöker diskutera fram en bra lösning tillsammans med den som kör trafiken (vilket förvisso inte var möjigt sist då upphandlingen genomfördes i och med att nya linjenätet planerades).

A och O är förstås att linjerna inte går för många "kringelkrokar". Att man däremot kan nå båda delarna av stan, hör dock inte riktigt till den problematiken. Det andra väsentliga är att man har hög turtäthet - här upplevdes den ju snarare som en försämring i och med att det ändå inte var lönt att ta "fel" linje och gå till sitt slutmål.
Vissa linjer fick tom. timmestrafik på sträckor det det bara går en linje t ex linje 26. Den bussen kör samma sträcka och hållplatser som innan omläggningen 2010, det enda som vi som åker den bussen har fått är sämre turtäthet. Före omläggning var det aldrig längre än 40 minuter mellan bussarna under sommarturlistan och aldrig längre än 30 minuter mellan bussarna under vinterturlistan. Idag är det 60-minuterstrafik vissa tider tom. under vinterturlistan. Dessutom har samtrafiken tagits bort och nu riskerar man att åka på en ganska lång väntetid på stan om man skall byta buss. I det gamla systemet så möttes alla bussar vid järntorget och det var lätt att bara kliva över mellan bussarna.