Mindre Skador och bättre service!?

Startat av bisquit, 24 november 2011, 19:35:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Hur mycket skador som FINNS på bussar i trafik är inte alltid ett bra mått på hur många skador som INTRÄFFAR. Vi kan tänka oss två likadana städer, där det uppstår lika många plåtskador per år. Men i den ena staden reparerar man bara plåtskador på sommaren, för resten av året är bussarna alltid ute och kör när det finns personal i plåtverkstaden. I den andra staden har man lite annan organisation, så där tar man alltid in bussen för reparation så snart den kört klart för dagen. Då kommer en besökare i den ena staden att uppleva att alla bussar är hela, medan den som besöker den andra staden, speciellt på våren, ser en väldig massa trasiga bussar. Men det betyder ju inte att förarna kör sämre i den förstnämnda staden (även om de i och för sig riskerar att göra det, eftersom deras bussar alltid är så risiga att jobbet inte är så kul!).

Niclas Rosenius

Citat från: Andy skrivet 25 november 2011, 13:20:21 PM
Aha, så bussen måste långt fram för att komma rakt in i spåren, och långt till höger för att komma runt hela svängen. Rundar man bilen måste man alltså gå väldigt nära den och samtidigt styra hårt vänster för att komma in i spåret, varvid bakre överhänget kommer att krocka med bilen på högra sidan. Är det korrekt? Det framgick inte så tydligt tidigare, jag trodde det var frågan om en vanlig vänstersväng. Nu förstår jag varför man hellre väntar 20 min än att man vill göra en sån riskabel manöver.

  Japp. Det är korrekt. Man har tyvärr inte tänkt från arkitektenssida att en buss behöver mer plats än vad det är där. Och dessa "C-lägen" var inte med på den ursprungliga planeringen av ombyggnaden av Resecentrumet.

 

Niclas Rosenius

Citat från: JDS skrivet 25 november 2011, 13:21:50 PM
Hur mycket skador som FINNS på bussar i trafik är inte alltid ett bra mått på hur många skador som INTRÄFFAR. Vi kan tänka oss två likadana städer, där det uppstår lika många plåtskador per år. Men i den ena staden reparerar man bara plåtskador på sommaren, för resten av året är bussarna alltid ute och kör när det finns personal i plåtverkstaden. I den andra staden har man lite annan organisation, så där tar man alltid in bussen för reparation så snart den kört klart för dagen. Då kommer en besökare i den ena staden att uppleva att alla bussar är hela, medan den som besöker den andra staden, speciellt på våren, ser en väldig massa trasiga bussar. Men det betyder ju inte att förarna kör sämre i den förstnämnda staden (även om de i och för sig riskerar att göra det, eftersom deras bussar alltid är så risiga att jobbet inte är så kul!).

  Jag förstår poängen i ditt inälgg. Men som tex Amsterdam där det är flera olika operatörer som utför trafiken men ändå är alla bussar mycket fräschare i helhet.

  //Niclas

Robert T

Jag tycker det är stor skillnad på stadstrafiken och regiontrafiken i Uppsala. Stadstrafikens bussar är mycket finare i plåten än regionbussarna. Håller ni med? Frågan är varför.

Niclas Rosenius

Citat från: Robert T skrivet 25 november 2011, 13:49:28 PM
Jag tycker det är stor skillnad på stadstrafiken och regiontrafiken i Uppsala. Stadstrafikens bussar är mycket finare i plåten än regionbussarna. Håller ni med? Frågan är varför.

  Det kan bero på 2 saker. Dels att våra förare är mer vana med den trånga miljön i trafiken och sedan att man tar in bussarna snabbare vid stkrre plåtskador.

  Sedan har ni på länstrafiken större fordon som typ boggiebussarna med stel boggie.

  Men det i alla fall en förare bakom ratten och som förare måste man ha känsla för sitt fordon. Och man har som förare ansvar hur man framför sitt fordon.

  //Niclas

lil-sis

Som sagt, vi som kör grönt är ju inne och trixar bland all skit dagarna i ända, så man lär sig ganska fort exakt hur det ska vridas ratt för att undvika påkörningar. Det kan man se på de flesta betongsuggor som står där det är trångt (avstängningar etc), det är mest gula skrapmärken.

Man vänjer sig ju vid den miljö man kör i!

Jo

Citat från: Robert T skrivet 24 november 2011, 21:52:13 PM


Samtidigt fick ju de flesta passagerare bevittna varför, alla var dock inte muntra... Det skreks visst något om att vi för fan hade ratt i bussj***ln...  ::)


Ingen som sprang ut och försökte knuffa undan bilen då?

Björn Ax

Citat från: Robert T





Ja detta är normalt beteende för uppsalas bilister.
Ändå sitter det påbudsskyltar att man måste svänga åt andra hållet så man får inte svänga åt det håll så man kommer in på detta område.

Har sett många buckliga bilar pga detta. Just pga förare som inte stannar bakom och tutar utan försöker köra förbi.

Vet inte hur f-bolagen dömmer detta men har man otur blir det 50-50 även fast bilen inte får vara där.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Robert T

Man får aldrig köra på ett stillastående objekt, oavsett hur fel det än står...

Jocke Selling

Citat från: Robert T skrivet 25 november 2011, 22:50:05 PM
Man får aldrig köra på ett stillastående objekt, oavsett hur fel det än står...

Försäkringsbolaget skulle heller aldrig drömma om att lägga 50-50 i vållande på det. Den påkörde får alltid ersättning i dessa situationer.

Bättre att hänge sig åt hederlig pennalism i dessa lägen kanske - tänk vad två griniga bussgubbar kan hitta på  ;D:

Ersa

Citat från: Jocke Selling skrivet 25 november 2011, 23:20:00 PM
Bättre att hänge sig åt hederlig pennalism i dessa lägen kanske - tänk vad två griniga bussgubbar kan hitta på  ;D:

Smidigt med backkamera. ;D

lil-sis

Citat från: Jocke Selling skrivet 25 november 2011, 23:20:00 PM
Bättre att hänge sig åt hederlig pennalism i dessa lägen kanske - tänk vad två griniga bussgubbar kan hitta på  ;D:


De hade några timmars rast också eller? :D

Jocke Selling

Citat från: lil-sis skrivet 26 november 2011, 13:39:34 PM
De hade några timmars rast också eller? :D
Jo dom brukar ju kunna stå en rejäl stund. Gissar att det blev något drygt att "skulle bara" för bilisten den dagen  ;D