Mindre Skador och bättre service!?

Startat av bisquit, 24 november 2011, 19:35:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Funderar på hur det är med de depåer eller bussföretag. Som har regelbunden service och få skador.
Hur ligger de till i kostnadsläge. Gentemot ett garage som har dålig service och mycket skador..
Visst en del småskador, såsom skrapmärken och en trasig ruta etc, får man räkna med på en buss som rullar 10000-15000mil om året med många olika förare. Men på en del företag depåer är det ju nästan lite extremt mycket sådant.. ???
Berätta gärna era erfarenheter..

För jag vet ju att bärgning och inställda turer m.m inte är billigt.

Ersa

Trafikhuvudmännen, kommunerna och deras gatukontor måste också komma med som part i målet. Det är ingen slump att trafikområden som Umeå (stadsbygd och landsbygd) har färre skrapskador än t.ex Uppsalas stads- och landsbygdstrafik. Mindre trafik javisst, men även hur man valt att utforma olika resecentrum, färdvägar samt snöröja dessa. Hur mycket plats det finns i sidled.

Att bussarna skadas på t.ex Uppsala "Resecentrum" är inte alls konstigt med tanke på alla fasta hinder man placerat ut, nästan till synes för att försvåra för bussförarna. Man ska inte behöva klättra upp på en trottoarkant för att kunna få sin buss helt rak vid hållplatskanten.

Robert T

Precis som Ersa säger ligger stor del av ansvaret på kommunerna.

I Uppsala har gatukontoret som "policy" att placera ut belysningsstolpar där bussar behöver utnyttja överhänget för att ta sig fram.
Detta betyder att man har noll marginal för fel och när halkan slår till åker dessa stolpar ner. Detta är påtalat via alla olika kanaler och jag själv har pratat med gatukontoret, men det är, för att citera skyddsombudet "som att prata med en vägg".

Sedan finns det någon form av "panik" hos vissa kollegor t.ex. när någon står i vägen. Man ska fram till varje pris. Vilket orsakar skador. Varför inte bara vänta ut hindret?
Vi gjorde så här om veckan när en bil parkerat illa bakom Cx hållplatserna, vi parkerade bussarna bakom och ringde polisen. De behagade dyka upp först 20 minuter senare så fyra avgångar blev 20 minuter sena. Samtidigt fick ju de flesta passagerare bevittna varför, alla var dock inte muntra... Det skreks visst något om att vi för fan hade ratt i bussj***ln...  ::)




Ersa

Citat från: Robert T skrivet 24 november 2011, 21:52:13 PM
Samtidigt fick ju de flesta passagerare bevittna varför, alla var dock inte muntra... Det skreks visst något om att vi för fan hade ratt i bussj***ln...  ::)

Berättade förarna för de sura resenärerna att bussar inte bara har ratt, men även ett utsvepande överhäng som trycker till hinder som denna bil? Jag har kört förbi en bil i ett liknande läge pga press från resenärerna, och trots försiktighet ledde det till att bussens höger bakre hörn tryckte in bilens vänster främre framskärm. Så det är mycket bättre att dra i handbromsen som på bilderna ovan!
Fast jag vet iofs även jag om att det oftast inte är lönt att försöka förklara saker om bussar för "vanligt folk". När inte ens andra yrkesförare som t.ex vana lastbilsåkare inte kan/vill förstå hur en ledvagn med sidmotor (B9S) eller en pusher-ledvagn (OmniCity) har sämre vinteregenskaper än deras egen lastbil... då är det som att tala till en vägg, även där. ::)

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2011, 22:09:41 PM
Berättade förarna för de sura resenärerna att bussar inte bara har ratt, men även ett utsvepande överhäng som trycker till hinder som denna bil? Jag har kört förbi en bil i ett liknande läge pga press från resenärerna, och trots försiktighet ledde det till att bussens höger bakre hörn tryckte in bilens vänster främre framskärm. Så det är mycket bättre att dra i handbromsen som på bilderna ovan!
Fast jag vet iofs även jag om att det oftast inte är lönt att försöka förklara saker om bussar för "vanligt folk". När inte ens andra yrkesförare som t.ex vana lastbilsåkare inte kan/vill förstå hur en ledvagn med sidmotor (B9S) eller en pusher-ledvagn (OmniCity) har sämre vinteregenskaper än deras egen lastbil... då är det som att tala till en vägg, även där. ::)

Jag försökte förklara, det gick inge bra, då kom tre förare från GUB gående på väg till sin rast så de "tog över" diskussionen så jag kunde smita undan.  ;D ;D ;D

Niclas Rosenius


  Detta fenomen ser man tyvärr dagligen, folk förstår inte vad dom snedställda linjerna i backen betyder.

  Men det blir snart bättring när snön kommer för då syns ju inte linjerna  ::)

  Sedan folks förklaring, "jag skall bara" och ställer bilen mitt iväg.

  //Niclas

groenis

Är trafikmoralen sämre i Uppsala?

Blir lika fundersam varje gång när jag måste åka dit för tågersättning eller annan trafik

/Lennart

lil-sis

Citat från: groenis skrivet 25 november 2011, 04:59:59 AM
Är trafikmoralen sämre i Uppsala?

Blir lika fundersam varje gång när jag måste åka dit för tågersättning eller annan trafik

/Lennart

Uppsala är fullt av egoister.

lil-sis

CitatSedan finns det någon form av "panik" hos vissa kollegor t.ex. när någon står i vägen. Man ska fram till varje pris. Vilket orsakar skador. Varför inte bara vänta ut hindret?
Vi gjorde så här om veckan när en bil parkerat illa bakom Cx hållplatserna, vi parkerade bussarna bakom och ringde polisen. De behagade dyka upp först 20 minuter senare så fyra avgångar blev 20 minuter sena. Samtidigt fick ju de flesta passagerare bevittna varför, alla var dock inte muntra... Det skreks visst något om att vi för fan hade ratt i bussj***ln...  Rullande ögon (ironi)

Haha, underbar lösning!

;D


Tobbe tvärnit

Bättre att passagerarna ringer och klagar på att man kör för sakta än att de klagar på idioten som bulade till bilen eller körde ner stolpen. Sådana är dom våra underbara resenärer det är alltid chaffisen som har fel och borde sitta i en källare och skala potatis istället för att vara bland folk.

Ersa

Stadens trafikmiljö skapar sina trafikanter. Uppsala är fyllt av felinställda trafikljus som gärna slår om till rött utan anledning. All form av "grön våg" saknas och skapar irritation för alla trafikanter samt leder till rejäla avgasutsläpp. Jag gillar verkligen Uppsala som stad, men saknar absolut inte att framföra buss inne i stadens centrala delar flera gånger i veckan. Så nog förstår jag att folk blir egoister med tiden.

Andy

Citat från: Robert T skrivet 24 november 2011, 21:52:13 PM
Sedan finns det någon form av "panik" hos vissa kollegor t.ex. när någon står i vägen. Man ska fram till varje pris. Vilket orsakar skador. Varför inte bara vänta ut hindret?
Vi gjorde så här om veckan när en bil parkerat illa bakom Cx hållplatserna, vi parkerade bussarna bakom och ringde polisen. De behagade dyka upp först 20 minuter senare så fyra avgångar blev 20 minuter sena. Samtidigt fick ju de flesta passagerare bevittna varför, alla var dock inte muntra... Det skreks visst något om att vi för fan hade ratt i bussj***ln...  ::)

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2011, 22:09:41 PM
Berättade förarna för de sura resenärerna att bussar inte bara har ratt, men även ett utsvepande överhäng som trycker till hinder som denna bil? Jag har kört förbi en bil i ett liknande läge pga press från resenärerna, och trots försiktighet ledde det till att bussens höger bakre hörn tryckte in bilens vänster främre framskärm. Så det är mycket bättre att dra i handbromsen som på bilderna ovan!

Jag förstår inte alls problemet. Ska bussen in framför bilen?  Var riskerar bussen att krocka? Står bussen nära staketet med höger bakhörn? Jag tycker det ser ut att finnas gott om plats att köra runt den/förbi den. Jag vet inte riktigt hur det ser ut där dock. Av bilderna kan det ju snarare tolkas som att busschauffören bara vill maximera de negativa konsekvenserna av att bilen är felparkerad, för att "pinka revir". Fast jag har nog missuppfattat det hela.

Niclas Rosenius

Citat från: Andy skrivet 25 november 2011, 10:42:14 AM
Jag förstår inte alls problemet. Ska bussen in framför bilen?  Var riskerar bussen att krocka? Står bussen nära staketet med höger bakhörn? Jag tycker det ser ut att finnas gott om plats att köra runt den/förbi den. Jag vet inte riktigt hur det ser ut där dock. Av bilderna kan det ju snarare tolkas som att busschauffören bara vill maximera de negativa konsekvenserna av att bilen är felparkerad, för att "pinka revir". Fast jag har nog missuppfattat det hela.

   Man kan nog säga att du har missuppfattat det hela.

   Bussarna skall göra en 90 graderssväng för att komma in på trånga buss-spår för att ta upp sina passagerare. När man blir tvungen att runda bilen så kanske man antingen tar i bilen eller plockar en stolpe eller ett staket. Eller måste man hålla på att backa och trixa för att få in bussen på rätt spår. Många av bussarn som trafikerar stället är boggiebussar och ledbussar och då blir det genast mycket trängre än med Integron som syns på bilden.

  //Niclas

Niclas Rosenius



  Det tråkiga med alla skador på bussarna är att det är oftas en liten klick av kollegorna som gör 80-90 % av alla skadorna på bussarna. Och många av skadorna uppstår på garageplan.

  Det som slär mig är att bussarna i tex Holland inte har så mycket skador på sidorna som vi har på våra bussar trots att gatorna och bussfilerna är mycket trängre och en tätare trafik. även när man varit i Tyskland, Belgien o Österrike är fräschare trots ganska hög ålder på fordonen.

  Men som Ersa skrev så är i alla fall Uppsala ett typ exempel på hur man inte skall bygga för att det skall vara smidigt att kunna komma fram med stora fordon med alla rondeller, refuger och stolpar överallt där man måste dra fram överhänget på en buss.

  //Niclas
 

Andy

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 november 2011, 10:57:27 AM
   Man kan nog säga att du har missuppfattat det hela.

   Bussarna skall göra en 90 graderssväng för att komma in på trånga buss-spår för att ta upp sina passagerare. När man blir tvungen att runda bilen så kanske man antingen tar i bilen eller plockar en stolpe eller ett staket. Eller måste man hålla på att backa och trixa för att få in bussen på rätt spår. Många av bussarn som trafikerar stället är boggiebussar och ledbussar och då blir det genast mycket trängre än med Integron som syns på bilden.

  //Niclas
Aha, så bussen måste långt fram för att komma rakt in i spåren, och långt till höger för att komma runt hela svängen. Rundar man bilen måste man alltså gå väldigt nära den och samtidigt styra hårt vänster för att komma in i spåret, varvid bakre överhänget kommer att krocka med bilen på högra sidan. Är det korrekt? Det framgick inte så tydligt tidigare, jag trodde det var frågan om en vanlig vänstersväng. Nu förstår jag varför man hellre väntar 20 min än att man vill göra en sån riskabel manöver.