Positionsljus på bussar kan vara brandfarliga

Startat av bisquit, 19 mars 2011, 07:22:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

http://na.se/nyheter/orebro/1.1141581-brandfarliga-bussar-tvingar-nobina-till-lagbrott

En förnedrande kommentar om bussbolaget har tagits bort av admin.

Christer K

Lagbrott visst, men de måste ändå stoppas av Polis som ger ut böter samt att fordonen ska ombesiktigas inom en månad. Det är inte säkert att föraren får böter för detta utan det bara blir ombesiktning.

Att sidoljus brinner har jag själv varit med om, varför kan man undra. Det räcker med att man tvättar med högtryck så sipprar vatten in och blir fukt. Detta leder sedan till kortslutning och senare brand i ljuset. Det märks inget på ljuset heller lyser som vanligt, lampan går inte heller sönder så man måste byte den utan helt plötsligt så poff så brinner det. Mitt ljus tog eld efter jag stängt av och stannat och stod still på en parkering efter cirka 5 min så brann det.

Så pajas företag eller inte så tycker jag att det är ett smart drag tills man löser problemen.

Och detta bör man nog föra vidare till andra bussföretag med Man bussar i trafik, Swebus hade en buss som brann upp helt utanför Västerås. Kanske samma fel vad vet jag.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

KG

Nog går detta att lösa snabbt och effektivt.
Igår skulle man handlat på sig en s***ns massa sidomarkeringar och idag och i morgon byta ut samtliga inför trafikstart måndag morgon.

Men detta kostar naturligtvis pengar, därför kör man hellre olagliga bussar.

MrRep

Citat från: KG skrivet 19 mars 2011, 11:29:20 AM
Nog går detta att lösa snabbt och effektivt.
Igår skulle man handlat på sig en s***ns massa sidomarkeringar och idag och i morgon byta ut samtliga inför trafikstart måndag morgon.

Men detta kostar naturligtvis pengar, därför kör man hellre olagliga bussar.

Du kanske har rätt men det beror helt på vart felet ligger. Frågor som man måste ställa sig ett sammanhanget är om den nya godkänd att användas på fordonet? Kan det garanteras att den inte ställer till ett liknande problem? Kan felet ligga någon annanstans som gör att ny sidomarkering inte löser problemet? Det är upp till fabrikantan att svara på dessa frågor och inte äventyra säkerheten genom att para produkter som inte kanske inte är kompatibla med varandra.

Bjarne-W

De gula positionsljusen på sidorna av vissa bussmodeller kan vara brandfarliga. Bussföretaget Nobina har nu tillfälligt kopplat ur ljusen på ca 350 MAN-bussar sedan man konstaterat att en bussbrand i höstas orsakades just av positionsljusen.

Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/03/19/positionsljus-pa-bussar-kan-vara-brandfarliga/

JDS

Det finns tydligen tre olika sätt att äventyra säkerheten på: genom att låta bussarna rulla i sitt levererade skick och riskera att de brinner upp, eller genom att koppla ur ljusen och riskera all världens trafikolyckor, eller genom att inte använda bussarna i trafik, varvid risken finns att turer får ställas in så att folk får ta andra risker i trafiken i stället.

Om det nu är en garanti på grejerna som man inte vill äventyra, borde man då inte kunna kräva att tillverkaren skaffar fram ersättningsvagnar medan reparation pågår? Annars kan det ju kännas lite som att den där garantin inte är värd så mycket...

Danne B.

Sådär fruktansvärt super-jätte-farligt är det väl ändå inte om sidomarkeringsljusen är släckta ett kortare tag för undvika att bussarna brinner(!) upp!?

Dom allra flesta bussar kör ju med innerbelysningen tänd och den som inte då ser att det är en buss hade nog inte gjort det även om sidomarkeringsljusen var tända! Och ja, jag vet att innerbelysningen oftast är släckt under tomkörning... Men ändå!

Dessutom undrar jag om dom bara kopplar bort dom eller plockar bort dom helt? Kopplar dom bara bort dom så är ju faktiskt fortfarande reflexen i dom "i funktion"...

//Danne

MrRep

Citat från: Danne B. skrivet 19 mars 2011, 16:09:25 PM
Sådär fruktansvärt super-jätte-farligt är det väl ändå inte om sidomarkeringsljusen är släckta ett kortare tag för undvika att bussarna brinner(!) upp!?

Dom allra flesta bussar kör ju med innerbelysningen tänd och den som inte då ser att det är en buss hade nog inte gjort det även om sidomarkeringsljusen var tända! Och ja, jag vet att innerbelysningen oftast är släckt under tomkörning... Men ändå!

Dessutom undrar jag om dom bara kopplar bort dom eller plockar bort dom helt? Kopplar dom bara bort dom så är ju faktiskt fortfarande reflexen i dom "i funktion"...

//Danne


Dom kopplas endast ur just för ovanstående anledning, reflexen fyller fortfarande sin funktion

Ersa

Citat från: Bjarne-W skrivet 19 mars 2011, 14:24:17 PM
De gula positionsljusen på sidorna av vissa bussmodeller kan vara brandfarliga. Bussföretaget Nobina har nu tillfälligt kopplat ur ljusen på ca 350 MAN-bussar sedan man konstaterat att en bussbrand i höstas orsakades just av positionsljusen.

Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/03/19/positionsljus-pa-bussar-kan-vara-brandfarliga/

Observera att i artikeln ovan nämns c:a 350 st MAN-bussar som Nobina äger i hela Sverige. Hoppas att leverantören åtgärdar detta problem snabbt. Har även GUB, Keolis och andra MAN-ägare uppmärksammat detta?

mushkot

Lyktor till 350 bussar ligger väl knappast och skräpar någonstans? Att lagerhålla sådana mängder kan ju knappast vara ekonomiskt...

1896

Har jag förstått detta rätt, nya M.A.N bussars sidopositionsljus tål inte väta ?  ???

Det måste ju vara ett tydligt exempel på att kvaliten sjunker på grejorna när man köper billigast möjligt. Om nu M.A.N är det billigaste på marknaden, är ju iaf en populär buss hos bussföretagen.

Johan B

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 mars 2011, 20:26:49 PM
Har jag förstått detta rätt, nya M.A.N bussars sidopositionsljus tål inte väta ?  ???

Det måste ju vara ett tydligt exempel på att kvaliten sjunker på grejorna när man köper billigast möjligt. Om nu M.A.N är det billigaste på marknaden, är ju iaf en populär buss hos bussföretagen.

Sidopositionsljusen görs knappast av MAN utan är säkert en produkt från Hella eller någon annan underleverantör. Billigast vet jag inte om de är och MAN hade knappast varit bland de populäraste citybussarna i Europa om det var skit. Däremot har ju Svenska Neoplan varit duktiga på att sätta ihop förmånliga finansieringslösningar vilket antagligen varit största faktorn till att många bussbolag köpt stora mängder MAN.

BadTab

Jag tror inte problemen ligger ute i själva ljusen, utan i kabelmattan. Har skarvat om en del kabel till just sidomarkeringsljus på MAN-bussar pga att det inte var gjort för att klara vårat klimat.

DaViD^^

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 mars 2011, 20:26:49 PM
Har jag förstått detta rätt, nya M.A.N bussars sidopositionsljus tål inte väta ?  ???

Det måste ju vara ett tydligt exempel på att kvaliten sjunker på grejorna när man köper billigast möjligt. Om nu M.A.N är det billigaste på marknaden, är ju iaf en populär buss hos bussföretagen.
det gör det inte på någon buss
har sätt ganska eldhärjade kontakter lite varstans i bussar
dom tvättas dagligen så fukten finns där hela tiden och rätt vad det är så börjar det brinna
oftast är det väldigt liten brand men vill det sig illa och felljus börja brinna så brinner det ordenkligt

att koppla ur dessa kan inte ses som det minsta trafikfarligt

det trafikfarliga är idioterna som inte ser en buss utan sidoljusen på

Hagri

Rör det sig om 350 bussar innom företaget med detta fel och denna brandrisk är valet inte så stort. Att koppla bort ljusen är det enda som funkar i detta läge. Brandfarliga bussar eller inställd trafik är betydligt värre alternativ.

Just nu är det MAN som har ett förödande problem. Men de andra leverantörerna är inte heller felfria och råkar ut för problem eller tekniska lösningar som inte funkar. Inte sällan är det underleverantören som är ansvarig för det blir problem.
Jag mins en 25 mm lång fjäderpinne där en underleverantör valt en billigare kvalitet i stålet som gjorde att den efter kort tid slutade fjädra och såg ut som en bumerang. Det orsakade en massa missnöje hos kunderna och extraarbete för servicefolk. Att reservelen kostade under en krona och att kunden fick det på garanti var en klen tröst.
Produkten fjäderpinnen satt i var inte ett fordon.