Enligt NA. Är det för lätt att ta D-behörighet!

Startat av bisquit, 27 februari 2011, 18:36:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit


Ersa

EDIT: Fixade till länken till en kortare snabbare variant! :)

bisquit

Ingen fara.. Var lite för snabb att lägga upp länken.. 8)

mushkot

Ojdå.. var inte så uppmuntrande att läsa kommentarerna till artikeln! :o

Fikman

Är inte förvånad, dom får ju betalt för varje elev oavset hur lämpliga dom är, är ju rätt lätt att bli av med problemet genom att ge dom ett körkort.
Har skjälv sett/jobbat med många icke direkt lämpliga busförare inom Kolektivtrafiken, sånna som fått kk genom arbetsförnedringen.
Jag är lite förvånad att det inte händer mer olyckor inom linjetrafiken än vad det gör.


Danne B.


mushkot

Reagerade dock på en kommentar: "...knappt har man hunnit sätta sig så kör bussen iväg..."
Vadå knappt hunnit sätta sig? Ska man vänta 10 sekunder till efter att alla satt sig, bara för att?

Hagri

Systemet är inte så lyckat.
Om den som utbildar även har rätten att pröva kompetensen och "dela ut" körkortet kan andra saker spela in vid bedömningen än kunnandet i teori och praktik.
Vad jag har förstått kan man på en del ställen göra teoriprovet vid datorn så många gånger att man lär sig vad som är rätt svar, trotts att frågorna varierar, och till slut klara provet.
Sedan kan ju sådan saker som statistik och ekonomi spela och påverka att eleven skall vara klar inom en viss tid.

bisquit

Nu är det fler som är i blåsväder! http://na.se/nyheter/kumla/1.1118080-trafikcenters-chef-fick-busskort-utan-att-ha-betyg Snacka om problem för TC. Vill det sig riktigt illa. Så kan det hända så att Transportstyrelsen. Ogillar alla körkort ifrån den som utfärdat dem under de senaste åren.  :(

yngrot

Jag är mer rädd för alla tokiga bilister som inte kan köra bil..
men visst finns det bussförare som inte skulle få köra tyvärr slpps vissa genom som verkligen inte borde få köra. Minns hur det var i Borås när instruktörewr åkte ner till Göteborg och försökta sålla ut vilka som skulle få köra buss men de fick inget gehör så dessa mindre lämpliga fick börja köra. 
Sen var en som skrev om alla utlandsfödda som mer eller mindre tvingats köra buss och har stora problem med språket. Ser ju hur vissa av mina kolleger sägar att de förstått men i verkligheten inte fatta nått och de kan inte erkänna det heller..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Åkarns Kalle

Och för 25-30år sedan
skrev man på ett intyg för att få C-kort/lastbilsbehörighet

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.