Strul med nytt biljettsystem

Startat av Bengt Jönsson, 12 januari 2011, 08:05:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Saxar...

"....Biljettstrul skapar oro på XYZ

Även busschaufförer börjar nu oroa sig för att XYZ:s nya biljettsystem ska gå ut över antalet linjer och i förlängningen jobben.

– Jag ser det som att XYZ håller på att slarva bort skattepengar, säger en busschaufför som väl känner till allt strul det nya systemet ger.
Han är också förvånad över att XYZ själva valt att utveckla ett eget biljettsystem.

De borde samarbetat med andra länstrafikbolag eller titta på storstäder. Nu känns det som de försökt uppfinna hjulet en gång till.
Eftersom chauffören arbetar åt en av XYZ:s entreprenörer vill han vara anonym. Han tycker grundproblemet i biljettsystemet är att XYZ vill för mycket på en gång med alla olika typer av biljetter och kort som ska in i systemet. .."


Pratar vi om Vä(r)sttrafiks nya Australiensiska kärnkraftverkssystem?

Nej, KLT:s nya biljettsystem...  :D ;D 8)

http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/biljettstrul-skapar-oro-pa-klt%282241401%29.gm

Man kan ju undra varför man aldrig verkar lära sig av andras misstag?

/B

yngrot

Underligt är ordet sa Bull osv... alla länsbolag verkar välja helt olika system när vi hade Scanpoint i södra Sverige utom Gbg + Kalmar  kunde man ha ett kort i alla lä'n ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2011, 19:59:35 PM
Underligt är ordet sa Bull osv... alla länsbolag verkar välja helt olika system när vi hade Scanpoint i södra Sverige utom Gbg + Kalmar  kunde man ha ett kort i alla lä'n ..

Visst, men den här gången finns det ändå möjligheter att bygga ihop systemen i efterhand eftersom det tekniskt sett ändå är samma kort i alla de här nya systemen som införs.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas1968

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 14 januari 2011, 18:54:52 PM
Visst, men den här gången finns det ändå möjligheter att bygga ihop systemen i efterhand eftersom det tekniskt sett ändå är samma kort i alla de här nya systemen som införs.
Fast det borde ju bli enklare att samordna övergången och bygga ihop systemen redan från börja kan man ju tycka. Nu kan man undra när resekortsföreningens visioner om gemensamma värdekort kan bli verklighet.

Lars

Även här är en konkurs inblandad!

Är det FARAs eget system som monterats eller gamla saker från konkursboet?

Kör själv en del med FARA i Norge och det äldre utstyret är lite segt men det nyare som finns i någon buss är hur snabbt som helst!

Läs sist i artikeln

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/snart-infors-nytt-biljettsystem-pa-klt%282158457%29.gm

The Boxer

Citat från: Lars skrivet 14 januari 2011, 22:25:14 PM

Kör själv en del med FARA i Norge och det äldre utstyret är lite segt men det nyare som finns i någon buss är hur snabbt som helst!
Precis som Lars skriver ...Har på snart 2 år haft något enstaka krångel. har alla gånger, utom knappt så många som ena handens fingrar hjälpt med att bryta huvudströmmen..

Klaverdörr

#6
Citat från: Jonas1968 skrivet 14 januari 2011, 22:08:24 PM
Fast det borde ju bli enklare att samordna övergången och bygga ihop systemen redan från börja kan man ju tycka. Nu kan man undra när resekortsföreningens visioner om gemensamma värdekort kan bli verklighet.

Nu pratar vi om offentliga upphandlingar som ofta verkar resultera i att Buff och Båg AB får affären utan att slutkunden tjänar på det, dvs inga som helst krav finns...
Jag har inte mycket till övers för länstrafikbolagen då dom ej kan sköta något på ett bra sätt utan det ska vara skandaler inblandade, se bara på X-trafik's inköp av hållplatsskyltar för över 4 år sedan, fortfarande fungerar inte dessa skyltar utan visar fel när dom väl fungerar men oftast är det bara "svarta" skyltar som enbart visar "Stannar" fast alla bussar redan har såna skyltar från fabrik.. Utrop har man ej ens vågat sig på att testa fast det reden finns lagar att det ska fungera med tanke på alla med synnedsättning och trafiken även är till för dessa...
Xtrafik köpte en massa elektronikskrot för enorma pengar och dessa har flyttats mellan Nobinas föregåedende bussar till Stadsbussarnas bussar utan att dom fortfarande fungerar...

Kostnaden för detta system lär ha varit enormt dyrt, och vem har fått betalat för denna dåliga upphandling?
Jo det är skattebetalarana och dom som reser..
Innan man gör en upphandling bör man kolla verkligen att företaget man köper av kan lova det man anger i anbudet, men så verkar det inte ha varit...
I det "privata" hade hela styrelsen och VD samt affärschefen fått avgå omgående efter en dålig affär... Men nu kan man leka med pengarna hur som helst och Kommunerna och Landstinget har ingen tåga alls att avsätta hela styrelsen + VD och Affärschefen.

Nu kan man även halka in på hur UL har skött sitt åtagande, även där borde styrelsen samt VD och Affärschefen omedelbart fått avgå då dom ej har koll på högt anställda tjänstemän sköter sitt arbete...  Nä vi sitter kvar då skattebetalarna, kommuner och Landsting betalar ändå genom högre skatt eller så får andra mindre pengar..
Länstrafikbolagen gör bort sig på löpande band men dom ansvariga sitter kvar och det är helt otroligt i det privata hade dom fått kicken innan media hade fått reda på det..
Svaret när media hade kontaktat dom hade bara varit att ansvariga har fått sparken och nu reder vi upp det så alla kunder bli nöjda, men nu kommer det stämningar ist på flera miljoner och trallgökarna i ledningen sitter kvar med horibla löner...

Med dagens teknik så sköter kommunerna detta själva istället på distans och detta gör att ha ett länstrafikbolag som blöder över 50milj per år med massa trallgökar som inte ens kan göra en upphandling på rätt sätt eller kolla bolaget som lägger anbudet är totalt onödigt...

Del av dessa pengar hade tex Älvkarleby kommun (skutskär) kunnat satsat på sina ungdommar istället... Nä låt en VD som ej sköter jobbet få pengarna ist... Hur sjukt får det bli ?

I Gävleborg hade kanske Edsbyn och Ockelbo haft möjlighet att anställa en på fritidsgården istället för att ha någon som ska upphandla trafikskyltar som inte fungerar ..

Det är så sjukt så man nästan vill flytta och betala skatt i ett annat län (kommun utanför Gävleborg eller Uppland) och pendla till jobbet med BIL...


Säkert att denna upphandling för XYZ:s nya biljettsystem är mygel. Citat ->Han är också förvånad över att XYZ själva valt att utveckla ett eget biljettsystem slut sitat <-  och som säkert är det någe dynga dom upphandlat och försöker fixa till själva ..
Skattebetalarna betalar hur det än går och vi har jobbet kvar..

Länstrafikbolagen står på kö för att bete sig illa och snatta pengar av skattebetalarna och dom resande utan att ägaren agerar, hoppas detta ofog snart försvinner...
Alla som har bank-kort dvs vuxna har redan ett resandekort genom bankkortet, ungdommar får ett kort av skolan, problemet löst och övriga får betala kontant direkt i en bössa/behållare eller ge f..n i att åka


Jag förstår att den borgliga regeringen vill ha bort detta ofog genom att det kommer bli helt fri trafik i framtiden och det är bra då det kommer att sanera bort detta skatteblödande ofog... Länstrafiksbolagen med sin tröga adrimistrativa org har för länge sedan spelat ut sin roll, nu är dom bara enormt tärande och försvårar och fördyrar trafiken och gör att skattebetalarna får betala för massa dynga och ofog i onödan..