Ny bussförarutbildning införs på 25 gymnasier

Startat av Bjarne-W, 05 januari 2011, 12:23:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: Veronica skrivet 06 januari 2011, 02:00:23 AM
Busskort ändå gratis? 
Det är inget man får på "köpet" idag om man tar CE kort.
Man får vackert köra upp för D/DE behörighet och skriva teori och YKB prov.

Det var nog inte så han menade.
Jag tolkade inlägget så som att det är bättre att ta CE kortet via gymnasieskolan
för att man ändå kan få utbildningen av D kortet betalt från en framtida arbetsgivare.

Gabi94

Kan man få den gratis inte direkt efter B-kortet.

T.ex, jag söker ett buss jobb i Nobina S-tälje, ger dom mig D-kort efter nån prov?

MartinMartin

Citat från: Veronica skrivet 06 januari 2011, 02:15:53 AM
Ett busskort kostar idag ca 60.000 SEK på privat körskola.

Ja det är väl verkligen ett cirka.
Jag tog mitt D-kort privat på Grönlunds och körde 7 lektioner á 1800:-
Teorin läste jag själv, och sen gick jag en YKB kurs som inte var lika omfattande då som idag
så mitt landade på c:a 15-17000 nånstanns.

Veronica

YKB teorin kostar idag endast ca 25.000 riksdaler..... och det kommer du inte ifrån idag om du tar D/DE behörighet.
Sen hänger det naturligtvis på hur många körlektioner du måste ta men det var ett snittpris som jag fick när jag ringde runt.

Citat från: MartinMartin skrivet 06 januari 2011, 02:20:34 AM
Ja det är väl verkligen ett cirka.
Jag tog mitt D-kort privat på Grönlunds och körde 7 lektioner á 1800:-
Teorin läste jag själv, och sen gick jag en YKB kurs som inte var lika omfattande då som idag
så mitt landade på c:a 15-17000 nånstanns.


Veronica

Det var så jag tolkade det!

Det finns arbetsgivare som betalar en utbildning på D/DE behörighet idag men framöver tror jag det kommer blir tuffare för det är bara inte att köra buss som räknas. Det är så mycket mer och arbetsgivarena kan solla kraftigt,  jag tror nog man får tänka två gånger om man ska byta inriktning om man kört lastbil innan.

Citat från: MartinMartin skrivet 06 januari 2011, 02:16:03 AM
Det var nog inte så han menade.
Jag tolkade inlägget så som att det är bättre att ta CE kortet via gymnasieskolan
för att man ändå kan få utbildningen av D kortet betalt från en framtida arbetsgivare.


Lusan

Jag hoppas att detta blir bra och att de som väljer att gå denna utbildning även får jobb. Var kommer utbildningarna att finnas?

Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 21:43:22 PM
Det säger väl ändå en del? Vi har en arbetslöshet på 10% och brist på bussförare?
Klart jobben är tillsatta på landsbygden, där är människorna glada att ha ett jobb att gå till. Råder lite annan mentalitet där.

Prova att söka ett bussförar jobb någon annan stans än i storstäderna. Du får bara till svars att det finns inget (förutom Nobina i Sörmland. Varför de hela tiden söker folk kan man fundera på). Dessutom är det mer eller mindre så att det alltid är timtjänster som erbjuds om man nu lyckas få ett jobb någon annan stans än landsbyggden. Kan tom vara svårt att få jobb i regioner med stor tillväxt, tex Skåne om man då inte vill köra på lite timmar då och då.
Sedan finns det en risk att arbetsgivare väljer nya bussförare då de kan få en lägre lönekostnad. Marknaden är hård med alla upphandlingar, kan man spara någonstans så gör man. Nu inte sagt att det är så och att alla gör så. Bra är att låta dessa nya bussförare kliva direkt in i löneklass 3, det gjorde jag, på så vis minimerar man risken att arbetsgivare bara anställer "gröna" förare och de med lång arbetslivserfarenhet inte är intressanta längre.

Ersa

Citat från: Lusan skrivet 06 januari 2011, 13:14:58 PM
Sedan finns det en risk att arbetsgivare väljer nya bussförare då de kan få en lägre lönekostnad. Marknaden är hård med alla upphandlingar, kan man spara någonstans så gör man. Nu inte sagt att det är så och att alla gör så. Bra är att låta dessa nya bussförare kliva direkt in i löneklass 3, det gjorde jag, på så vis minimerar man risken att arbetsgivare bara anställer "gröna" förare och de med lång arbetslivserfarenhet inte är intressanta längre.

Jag undrar om det är så att företagen hellre väljer nybörjare. De rekryterare på stora bussfirmor jag har haft att göra med har alla velat ha in erfarna "självgående" förare hellre än helt gröna nybörjare som ibland vill ställa frågor. För även på stora firmor borde man ju ha insett att även om erfarna förare ligger i en högre löneklass så kan det ändå bli ett billigare slutresultat i form av färre reparationer och misstag.
Nu ska ingen tro att jag rackar ner på alla yngre förare och kallar dem för mer skadebenägna, utan när det är så hänger det oftast ihop med bristande internutbildning. Och som vi alla vet är ju inte många bussfirmor (oavsett storlek) speciellt benägna att vilja utbilda förare så mycket, då detta helt klart är en stor utgift för dem. Redan när jag började köra buss själv för snart tio år sedan var internutbildningsnivån på en lite väl låg nivå.

SimonB

Citat från: Gabi94 skrivet 06 januari 2011, 02:09:36 AM
Vad kostar ett busskörkort då?
Jag har hört att C/CE är kanske upp på 500 000 kr elr mer.

Lägg till 200 000, så har du ungefär så mycket pengar som krävs för att betala en utbildning till trafikpilot. Dock var det väl busskörkort som diskuterades? ;)

Blue

Citat från: SimonB skrivet 06 januari 2011, 18:00:13 PM
Lägg till 200 000, så har du ungefär så mycket pengar som krävs för att betala en utbildning till trafikpilot. Dock var det väl busskörkort som diskuterades? ;)

Det är jag tveksam till om det stämmer, polaren lånade en bit över miljonen när han utbildade sig för tre fyra år sedan.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ville

Mitt kort kostade mig 5000:- (1994) och då var det CE och DE jag tog. 3 lektioner på buss, 5 på lastbilen med släp + teori. Vad är det mer som behövs?

Martin Maltkvist

Citat från: Ville skrivet 08 januari 2011, 18:09:11 PM
Mitt kort kostade mig 5000:- (1994) och då var det CE och DE jag tog. 3 lektioner på buss, 5 på lastbilen med släp + teori. Vad är det mer som behövs?
...fler lektioner för den som eventuellt behöver träna mer.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

mil

Citat från: Ville skrivet 08 januari 2011, 18:09:11 PM
Mitt kort kostade mig 5000:- (1994) och då var det CE och DE jag tog. 3 lektioner på buss, 5 på lastbilen med släp + teori. Vad är det mer som behövs?

JA vad sägs om det som är lagkravnumera ett yrkeskompetensbevis

Björn Lövdahl

Citat från: mil skrivet 09 januari 2011, 17:39:04 PM
JA vad sägs om det som är lagkravnumera ett yrkeskompetensbevis

Jag själv tog D kort i våras med tillhörande Yrkeskompetensbevis sent i våras/tidigt i somras.
D kortet kostade 6k och YKB kostade 25k
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se


mil

Citat från: Gabi94 skrivet 09 januari 2011, 19:21:47 PM
Vad är YKB för nåt?

YrkesKompetensBevis vilket gör att du får köra bussen att du har rätt utbildning för att framföra fordonet det ksall förnyas med jämmna mellan rum