Ny bussförarutbildning införs på 25 gymnasier

Startat av Bjarne-W, 05 januari 2011, 12:23:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Som ett resultat av att riksdagen har beslutat att sänka körkortsåldern för bussförare från 21 till 18 år startar i höst ca 25 gymnasier i landet utbildning av bussförare. Den utbildningsmöjligheten har inte funnits tidigare. Från start finns det utbildningsplatser för omkring 250 ungdomar som går ut grundskolan.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/01/05/ny-bussforarutbildning-infors-pa-25-gymnasier/

Mikael Ringmarck

Mycket intressant tycker jag! Först var jag skeptisk till att 18-åringar ska sitta bakom ratten på en buss men med kravet på avklarad gymnasieutbildning kanske det inte blir så dumt? :D Att fylla de 250 platserna blir nog inte så jättesvårt. Finns säkert en och annan bussgalning som tar chansen, jag skulle iaf ha gjort det  ;)

Carl Eric

Citat från: Mrbuss skrivet 05 januari 2011, 14:03:29 PM
Mycket intressant tycker jag! Först var jag skeptisk till att 18-åringar ska sitta bakom ratten på en buss men med kravet på avklarad gymnasieutbildning kanske det inte blir så dumt? :D Att fylla de 250 platserna blir nog inte så jättesvårt. Finns säkert en och annan bussgalning som tar chansen, jag skulle iaf ha gjort det  ;)

Jag letade lite, men hittade ingenting här i Stockholm. Skulle säkert vara jätteroligt, problemet är bara att man antagligen inte kommer att få högskolebehörighet, vilket gör det alternativit tämligen ointressant för min del...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael Ringmarck

Citat från: calken skrivet 05 januari 2011, 14:45:22 PM
Jag letade lite, men hittade ingenting här i Stockholm. Skulle säkert vara jätteroligt, problemet är bara att man antagligen inte kommer att få högskolebehörighet, vilket gör det alternativit tämligen ointressant för min del...

Nog får man väl högskolebehörighet, kan inte tänka mig annat. Det måste väl vara uppbyggt så att man läser grundämnena samt diverse annat och utöver det har kurser i YKB samt övningskörning?  :o

Carl Eric

Citat från: Mrbuss skrivet 05 januari 2011, 17:54:43 PM
Nog får man väl högskolebehörighet, kan inte tänka mig annat. Det måste väl vara uppbyggt så att man läser grundämnena samt diverse annat och utöver det har kurser i YKB samt övningskörning?  :o

Nix, antagligen så blir det som de andra transportprogrammen som startar i höst, man får en yrkesexamen men ingen högskolebehörighet. Så är det i alla 12 yrkesförberedande program.

Vill man studera vidare så får man gå högskoleförberedande program.

Läs mer här: http://gyantagningen.se/gymnasieskolan2011.4.2a2d051812a9a1736fe80007952.html
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

KG

Citat från: Mrbuss skrivet 05 januari 2011, 14:03:29 PM
Mycket intressant tycker jag! Först var jag skeptisk till att 18-åringar ska sitta bakom ratten på en buss men med kravet på avklarad gymnasieutbildning kanske det inte blir så dumt? :D Att fylla de 250 platserna blir nog inte så jättesvårt. Finns säkert en och annan bussgalning som tar chansen, jag skulle iaf ha gjort det  ;)

En och annan bussmupp blir det säkert, men 250 bussmuppar? Jag är tveksam till att någon är så korkad att dom väljer denna inriktning. Det är mycket smartare att välja lastbil i så fall. Busskortet får man ju ändå gratis om man vill jobba med det senare. Alltså är det bättre att mjölka skolan på något som verkligen är värt pengar = CE kort.

Ersa

Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 18:09:01 PM
En och annan bussmupp blir det säkert, men 250 bussmuppar? Jag är tveksam till att någon är så korkad att dom väljer denna inriktning. Det är mycket smartare att välja lastbil i så fall. Busskortet får man ju ändå gratis om man vill jobba med det senare. Alltså är det bättre att mjölka skolan på något som verkligen är värt pengar = CE kort.

Det kan hända att det blir rätt populärt, men frågan är hur det kommer att se ut på sikt. Visst kommer man kanske få ut ett gäng utbildade förare per år från skolorna, men kommer de verkligen att stanna i yrket i många år med tanke på lönenivån och arbetstiderna? Är alla dessa första kullen unga förare kvar i yrket ett decennium efter examen, när de är 28 år och t.ex skaffat barn?

Lusan

Det är inte så säkert att man kan få sitt busskörkort gratis.

Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 18:09:01 PM
Busskortet får man ju ändå gratis om man vill jobba med det senare.

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2011, 18:48:36 PM
Det kan hända att det blir rätt populärt, men frågan är hur det kommer att se ut på sikt. Visst kommer man kanske få ut ett gäng utbildade förare per år från skolorna, men kommer de verkligen att stanna i yrket i många år med tanke på lönenivån och arbetstiderna? Är alla dessa första kullen unga förare kvar i yrket ett decennium efter examen, när de är 28 år och t.ex skaffat barn?

Håller med Ersa. Arbetsvillkoren måste bli bättre. Som det är nu är det inte ok. Att tex sitta på en större bussterminal och ha uppehåll i 3h och bara få 17% betalt av timlönen är inte ok, inte i heller en ramtid på 13h och bara betalt för 8h. Många som hör om vilken arbetssituation bussförarna har drar sig verkligen för detta jobb, speciellt bland ungdomar. Att sedan Jan Bosaeus, ordförande för Bussarbetsgivarna och även vd i Nobina Sverige tycker att detta är bra kan jag förstå.

Visst är det brist på bussförare, men bara i storstäderna.
Jag vet jag låter lite negativ men jag försöker bara att se det från en realistisk sida. Det kanske blir jätte bra......


KG

Citat från: Lusan skrivet 05 januari 2011, 19:08:01 PM

Visst är det brist på bussförare, men bara i storstäderna.


Det säger väl ändå en del? Vi har en arbetslöshet på 10% och brist på bussförare?

Klart jobben är tillsatta på landsbygden, där är människorna glada att ha ett jobb att gå till. Råder lite annan mentalitet där.

Blue

Ni pratar om det här som om det bara är linjechaffisar som ska utbildas.
Finns nog en hel del beställningsbolag som kan tänka sig att ta in en kille med gedigen gymnasieutbildning istället för någon som har tagit kortet via körskola och sen inte kört speciellt mycket men ändå varit överallt.
Jag gick transport på gymnasiet och av dom 16 eleverna i min klass så fick dom 14 som fortfarande var intresserade jobb direkt efter skolan på åkerier som dom hade haft praktik på. Jag tror att minst tio personer är kvar i branschen nu 18år senare.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Veronica

Busskort ändå gratis? 
Det är inget man får på "köpet" idag om man tar CE kort.
Man får vackert köra upp för D/DE behörighet och skriva teori och YKB prov.

Några 250 bussmuppar blir det inte.... ser själv resultatet av de deltagare som gick utbildningen tillsammans med mig som kör buss idag och det är 6 av 13 elever varav 2 inte klarade uppkörningen.
//Veronica

Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 18:09:01 PM
En och annan bussmupp blir det säkert, men 250 bussmuppar? Jag är tveksam till att någon är så korkad att dom väljer denna inriktning. Det är mycket smartare att välja lastbil i så fall. Busskortet får man ju ändå gratis om man vill jobba med det senare. Alltså är det bättre att mjölka skolan på något som verkligen är värt pengar = CE kort.

Veronica

Det finns säkert beställningbolag som tar in unga nyutexaminerade, tror de dock är lätträknade, funkar inte så att man bara börjar köra beställningstrafik första dagen.
Sen är det nog inte så många "tjejer & killar" som kanske kastar sig ut i beställningtrafiken för alla passar inte för det eller är inte byxade för det.


Citat från: Blue skrivet 05 januari 2011, 21:47:03 PM
Ni pratar om det här som om det bara är linjechaffisar som ska utbildas.
Finns nog en hel del beställningsbolag som kan tänka sig att ta in en kille med gedigen gymnasieutbildning istället för någon som har tagit kortet via körskola och sen inte kört speciellt mycket men ändå varit överallt.
Jag gick transport på gymnasiet och av dom 16 eleverna i min klass så fick dom 14 som fortfarande var intresserade jobb direkt efter skolan på åkerier som dom hade haft praktik på. Jag tror att minst tio personer är kvar i branschen nu 18år senare.

Gabi94

Vad kostar ett busskörkort då?
Jag har hört att C/CE är kanske upp på 500 000 kr elr mer.

MartinMartin

Citat från: Gabi94 skrivet 06 januari 2011, 02:09:36 AM
Vad kostar ett busskörkort då?
Jag har hört att C/CE är kanske upp på 500 000 kr elr mer.

Va?!
Om man behöver lägga en halv miljon på ett körkort så ska man nog satsa på
en annan karriär  ;D

Veronica

Ett busskort kostar idag ca 60.000 SEK på privat körskola.
Går du tex en eftergymnasial utbildning typ Svetrak så kostar det ca 35-40.000 SEK.
Du betalar dock inte för själva utbildningen men den är CSN grundande och man kan låna där för att överleva de veckor man går på skolan, för jobba det hinner man inte. Det är mer än heltid vissa dagar.

Citat från: Gabi94 skrivet 06 januari 2011, 02:09:36 AM
Vad kostar ett busskörkort då?
Jag har hört att C/CE är kanske upp på 500 000 kr elr mer.