Förare Swebus Örebro!

Startat av bisquit, 29 november 2010, 20:40:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Är det någon som vet? Om Swebus Express har förare stationerade i Örebro? Har de någon reservbuss där? Eller måste de skicka en ny ifrån Karlstad vid behov? Har ibland sett Nobinas Kangoo vid resecentrum i Örebro. 8)

Ersa

Det finns förare som börjar och slutar i Örebro. De kör nog bara 801 mot Mariestad numera, då förarna på 888 numera kör Karlstad-Stockholm utan avlösning. Linjerna 866 och 844 körs numera enbart av förare från Västerås. Så det torde bli två tjänster/dygn för Örebroförarna att köra.

Antingen har det lilla antalet Örebroförare Nobina Örebro som arbetsgivare, eller så är de Swebusanställda och tillhör i så fall Swebus depå i Karlstad. Det första alternativet känns mer kostnadseffektivt då man vid detta alternativ kan kombinera Swebuskörningen med annan Nobinakörning före eller efteråt.

bisquit

Okej tack, då vet jag det..  8) Blev lite nyfiken. Men det hade inte varit fel att ha någon expressare i reserv. Placerad i Bettorp-garaget Örebro.

Ersa

Det är dyrare att ha en reservbuss ståendes påställd och rampkopplad än att anlita t.ex Lindbergs om något nu skulle gå snett. Detta då haverier ytterst sällan sker. En enda gång på 1½ år har jag varit med om ett fel, och det var att en buss blivit strömlös efter att ha stått med avstängd motor i Örebro i 7 minuter (pga att 230V-uttagen inte var kopplade till tändningen).

DaViD^^

vill nog påstå att dom ej har det!

när dom la ner här i örebro försvann allt

företaget jag jobbar åt kör relativt ofta extrabussar åt swebus
så dom kallar nog in en vanlig åkare om det börjar strula
svårt att se någon ekonomi i det annars

Christer K

Citat från: DaViD^^ skrivet 30 november 2010, 09:51:40 AM
vill nog påstå att dom ej har det!

när dom la ner här i örebro försvann allt

företaget jag jobbar åt kör relativt ofta extrabussar åt swebus
så dom kallar nog in en vanlig åkare om det börjar strula
svårt att se någon ekonomi i det annars
Kan det tänkas att du kör för Förenade buss Värmland, Larsson buss. Det är främst de man använder som extra buss från Örebro. Lindbergs buss har inte varit aktuella sedan de började med egen trafik till Stockholm.

Palm & Gyll och Sjömans buss brukar köra i bland.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.