Ny bussincident - nu byts alla bromsok ut

Startat av bisquit, 19 november 2010, 11:54:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit


bisquit

Nja är lite osäker, hur det är i Örebro. Men i Kumla där jag bor. Så sandar man. Fast dock minimalt! Vill minnas att det är sand i Örebro med. Möjligen att de stora lederna har lite salt!

Magnus

Det är hög nivå på kommentarerna som vanligt när tidningarna skriver om busser :)

Niclas Rosenius



    Bromsoken är från Knorr.

    Inte Rex Knorr utan ett fabrikat som tillverkar dessa bromsok.

    Vi på GuB hade vissa problem med våra bussar från 2009 med detta problem att Vånsterframbroms överhettat. Nu är detta åtgärdat genom vi bytt ut alla ok.

   //Niclas

Ersa


Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2010, 22:16:17 PM
Så nu är alla ok OK? 8)

    Ja, nu har vi inte haft detta problem vad jag vet.

    Enda gången bromsarna blir överhättade är när man är på väg till garaget och skall sluta  ;)

    //Niclas

Christer K

Citat från: bisquit skrivet 19 november 2010, 16:27:16 PM
Nja är lite osäker, hur det är i Örebro. Men i Kumla där jag bor. Så sandar man. Fast dock minimalt! Vill minnas att det är sand i Örebro med. Möjligen att de stora lederna har lite salt!
Man kör med saltvatten som sprids på gatorna, har för mig om det är kallare än -7 så använder man stenflis och i viss mån sand. På gångbanor använder man ofta stenflis.

Kumla Kommun och Hallsberg sandar inget eller väldigt lite, snöplogarna går minst 5 cm ovanför snön så den blir riktigt till körd och hård. Förra vintern fick de ta ut grävmaskiner på gatorna för att få bort snö och is i större korsningar.

/ Christer  ;)
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

JAB

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2010, 22:16:17 PM
Så nu är alla ok OK? 8)

Undrar om vi behöver byta på alla Citaro och Scania Omni också, de har även de bromsok från Knorr.

Ingemar

Citat från: JAB skrivet 20 november 2010, 10:24:05 AM
Undrar om vi behöver byta på alla Citaro och Scania Omni också, de har även de bromsok från Knorr.

Vi har bytt på våra Scania Vest Center från 2008 & 2009, det ligger en kampanj på Scania om det.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg