Bussförare körde ihjäl kvinna - döms av en oenig hovrätt

Startat av bisquit, 16 november 2010, 17:22:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

http://na.se/nyheter/kumla/1.1012370-bussforare-korde-ihjal-kvinna-doms-av-en-oenig-hovratt
I detta aktuella fall. Så var det en god vän till mig. Som körde bussen. När han skulle svänga ut från station i Kumla. Så var det lågstående sol m.m.
Samt att Rättsläkare inte hittat några skador som tyder, på att kvinnan. Som var gammal och skröplig. Skulle ha blivit överkörd av själva bussen hjul. Utan snarare att hon gått emot bussen och fått sig en smäll!
Tråkigt, när en mycket god vän och skicklig, noggrann yrkesförare. Råkar ut för detta.... :(

lil-sis

Tråkigt att bli dömd med villkorligt och 50 dagsböter är ju ganska "snällt", så man kan ju misstänka att de ansåg att det fanns "förmildrande omständigheter".


Åsa Nietzsche

Citat från: bisquit skrivet 16 november 2010, 17:22:56 PM
http://na.se/nyheter/kumla/1.1012370-bussforare-korde-ihjal-kvinna-doms-av-en-oenig-hovratt
I detta aktuella fall. Så var det en god vän till mig. Som körde bussen. När han skulle svänga ut från station i Kumla. Så var det lågstående sol m.m.
Samt att Rättsläkare inte hittat några skador som tyder, på att kvinnan. Som var gammal och skröplig. Skulle ha blivit överkörd av själva bussen hjul. Utan snarare att hon gått emot bussen och fått sig en smäll!
Tråkigt, när en mycket god vän och skicklig, noggrann yrkesförare. Råkar ut för detta.... :(

Vågar din vän fortfarande köra buss? får han köra buss eller blev han av med kortet?

Åsa Nietzsche

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 23:34:03 PM
Ja så kände jag också den där eftermiddagen för 10 år sedan, just dödsolyckor är ju annorlunda än lite plåtskrynkel.

Men är man helt oskyldig till det inträffade är det givetvis lättare att komma över även om det tar sin lilla tid, värre är om man hamnar i en sådan situation för att man varit ouppmärksam eller chansat.

Man blir nästan förvånad att det inte händer mer dödsolyckor (tack o lov att det inte gör det), men med tanke på hur ouppmärksamma gångtrafikanter kan vara.

Värst är det på 96:an en sen kväll och man passerar stureplan mot kungsträdgården. Oj, oj, oj. Men där är man uppmärksam! så det brukar gå bra.

bisquit

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:38:16 PM
Vågar din vän fortfarande köra buss? får han köra buss eller blev han av med kortet?


Jadå han har än så länge, körkortet kvar och kör allt ifrån vanlig linjekörning. Till resor i norska fjällen. Samt att han är väldigt insatt i många bitar, på jobbet. Han har tagit det mycket bra.. 8)

rattvrickaren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2010, 17:36:12 PM
Tyvärr så handlar ju detta om hurvida man som förare har varit vårdslös eller ej, om personen sedan avlidit till följd av sammanstötningen eller om detta varit en del i ett förlopp spelar inte så stor roll här.

Jag har ju som några vet själv varit inblandad i en dödsolycka för typ 10 år sedan, en person som sprang rakt in i bussen på en gata och avled.

I detta fall antar jag att rätten anser att föraren inte varit tillräckligt aktsam med tanke på den döda vinkeln och den lågt stående solen, det är sånt som händer tyvärr.

Sprang in i bussen och avled? En annorlunda dödsorska tycker jag.
Stod du stilla med bussen när denna kom springande?
Lågt stående sol? Ser man inte pga solen i ögonen så bör man ju stanna för inte kan man framföra en massa ton buss utan att se, eller?
Köra på chans och sen rycka på axlarna och säga "Sånt händer tyvärr"...
/Magnus

buskörare

Citat från: rattvrickaren skrivet 20 november 2010, 12:14:02 PM
Sprang in i bussen och avled? En annorlunda dödsorska tycker jag.
Stod du stilla med bussen när denna kom springande?
Lågt stående sol? Ser man inte pga solen i ögonen så bör man ju stanna för inte kan man framföra en massa ton buss utan att se, eller?
Köra på chans och sen rycka på axlarna och säga "Sånt händer tyvärr"...
/Magnus

Samma sak hände i Örebro för ett par år sen. Bussen gör en högersväng, och en äldre herre (av nån anledning vi inte kommer få reda på) går in i sidan på bussen, ramlar och hamnar under hjulet. Föraren friad från allt ansvar tack vare vittnesuppgifter.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 20 november 2010, 12:48:28 PM
Samma sak hände i Örebro för ett par år sen. Bussen gör en högersväng, och en äldre herre (av nån anledning vi inte kommer få reda på) går in i sidan på bussen, ramlar och hamnar under hjulet. Föraren friad från allt ansvar tack vare vittnesuppgifter.

Men vänta nu... Vad då för "Samma sak"?

bisquit

Vad gäller det aktuella fallet. Så är det lätt, när man skall köra ut. Att man kan bli bländad. Då det annars är fri sikt. Numera har dock en spegel kommit upp, vid station. Så att man ser bättre. Vad gäller den andra olyckan på rampen i Örebro. Så var det olyckligt det som hände på linje 14, med buss 8677. Men i trafiken, är man chanslös. Som förare av ett fordon. Om en person går rätt emot fordonet. :-X / Birger Kumla.

buskörare

Citat från: JDS skrivet 20 november 2010, 13:27:41 PM
Men vänta nu... Vad då för "Samma sak"?

Det jag svarade på? Rattvrickaren ifrågasatte att nån sprang in i bussen och kunde avlida av en sån sak.

bisquit

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 november 2010, 20:47:25 PM
Jag fick några PM från läsare om när och var dödsolyckan inträffade och bad mig skriva mer om detta.
Av hänsyn till de efterlevande är jag tveksam till om det är rätt att publicera uppgifter som gör att man kan identifiera händelsen och den döde, olyckan var ju ganska speciell så det är lätt hänt att det blir så.

Men alla som är intresserade är välkomna att fråga på mail eller PM, inga hemligheter där.

Låter klokt. Det som har hänt, har ju hänt. Vilket då bara är att släppa och låta vara. Du behöver inte berätta.