Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort

Startat av Bjarne-W, 09 november 2010, 10:52:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 22:21:14 PM
Jo, som jag skrev var det ett undantag för ett par (eftersom det bara är 61 med i listan), problemet är att SL i sin lista inte anger nummer, utan endast reg.nummer, kanske är det 6152-6155, som inte ska med. Återkommer...

Jag förstår! 6100 och 6101 fanns förresten i Tyresö i början, ingår dessa?

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 11 november 2010, 22:39:40 PM
Jag förstår! 6100 och 6101 fanns förresten i Tyresö i början, ingår dessa?

Nu har jag kontrollerat med listan, och det blir som följer
6082-6083, 6099-6151, 6166-6171
Men 6116, ska ju stå på Hölö och som sagt, SL reserverar sig ju för att det kan bli ändringar - så det kan ju säkert ha hänt något mer sedan i december 2009, då detta dokument är daterat och saker man missat....

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 22:53:03 PM
Nu har jag kontrollerat med listan, och det blir som följer
6082-6083, 6099-6151, 6166-6171
Men 6116, ska ju stå på Hölö och som sagt, SL reserverar sig ju för att det kan bli ändringar - så det kan ju säkert ha hänt något mer sedan i december 2009, då detta dokument är daterat och saker man missat....

Det har varit en del ändringar i båda trafikområdena, har inte listorna aktuella just nu. Återkommer.

/Ted

at1981

Hejsan!


Senast igår hörde jag av en förare att minimalt antal sittplatser i en buss skall vara 54 st. och då krävs det att bakdörren sätts igen och ersätts med sittplatser.

Kommer man i sådana fall bygga om t.ex. boggivagnar som har färre än 54 sittplatser eller blir det sprillans nya boggivagnar till Nacka/Värmdö?
Hur blir det med kortvagnar, då de inte uppnår minimimängden 54 sittplatser?

Vid nyinköp av bussar till Nacka/Värmdö, vad blir det för fabrikat på dem tro?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Johan B

Citat från: at1981 skrivet 12 november 2010, 08:19:57 AM
Hejsan!


Senast igår hörde jag av en förare att minimalt antal sittplatser i en buss skall vara 54 st. och då krävs det att bakdörren sätts igen och ersätts med sittplatser.

Kommer man i sådana fall bygga om t.ex. boggivagnar som har färre än 54 sittplatser eller blir det sprillans nya boggivagnar till Nacka/Värmdö?
Hur blir det med kortvagnar, då de inte uppnår minimimängden 54 sittplatser?

Vid nyinköp av bussar till Nacka/Värmdö, vad blir det för fabrikat på dem tro?

Låter konstigt för man får väldigt svårt att hitta boggibussar på marknaden med minst 54 sittplatser och lågentré, framför allt om man ska ha tredje dörr. En Volvo 8900LE tar som bäst 54 sittplatser men då är det utan tredje dörr och liten barnvagnsplats med undanfällbara stolar på första raden framför barnvagnsplatsen och det känns kanske inte som en helt SL-optimerad lösning. Å andra sidan har det ju hänt förr att huvudmännen kräver bussar som inte finns i verkligheten.

Magnus

Kan ju flika in i den här tråden att även Tunaberg taxi (som tillhör Keolis Sverige) också har vunnit trafik. 4st minibussar i Norrköping. Kanske inte lika stort som SL-avtalet men ändå :)

Omnilasse

Citat från: Johan B skrivet 12 november 2010, 16:35:24 PM
Låter konstigt för man får väldigt svårt att hitta boggibussar på marknaden med minst 54 sittplatser och lågentré, framför allt om man ska ha tredje dörr. En Volvo 8900LE tar som bäst 54 sittplatser men då är det utan tredje dörr och liten barnvagnsplats med undanfällbara stolar på första raden framför barnvagnsplatsen och det känns kanske inte som en helt SL-optimerad lösning. Å andra sidan har det ju hänt förr att huvudmännen kräver bussar som inte finns i verkligheten.
Det är ju långt ifrån alla turer/linjer som det är krav på 55 sittplatser (möjligt det har justerats till 54), men däremot förstås rätt många. Vad som är påfallande är att det egentligen bara i ett fåtal fall är mest lämpligt att trafikera med de nya boggibussar 00xx som Nobina har haft (som ju tar 47 sittande). Det finns ju ingen som helst anledning för Keolis att alltså ta över dessa bussar från Nobina (även om man har rätt enligt avtal). Det behövs några boggibussar för 71 (om SL är strikta i bedömningen av antal sittplatser - i förfrågningsunderlaget framgår det väl indirekt att man gärna ser boggibussar där i högtrafik morgon) och några på 409, men det är allt. Att man skulle bygga om bussar istället för att köpa egna nya (eller egna begagnade - vi vet ju inte hur det går i Norrtälje än exempelvis) är nog inte rimligt. Dessutom blir boggiebussar rätt dålig lösning, eftersom den skulle bli svår att använda på andra linjer, förutom landsortslinjerna - om man bara har en dörrställning som är 1-1-0. Nåväl, om villkoren inte ändrats allför mycket, skulle jag väl därför säga att det kanske finns behov av ett femtontal boggiebussar för området, varav 2-3 stycken skulle kunna vara med 1-1-0 för att trafikera landsortslinjer. Förutom ledbussar, skulle man också ha behov av normalbussar. Dessa bör vara med regionalstandard, men som ändå får användas också på linje 71. Därmed kan man använda ledbussar som behövs in till stan, till kortare linjer för att hinna med två turer i morgonrusningen in till stan, varvid normalbussar från 71 fortsätter ut till Värmdö för avgångstider efter dimensionerad tid in till stan - tillsammans även med boggibussar förstås. I sådana fall skulle man väl kunna ha användning för ca 10 normalbussar också. Resten, eller cirka 175 bussar, skulle då behöva vara ledbussar.

julle

Citat från: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:31:26 PM
Vadå "tillhör SL"

Ytterligare än som inte är med i laget.

Bussarna är registrerade som brukare "Nobina" och de är leasade av olika leasinggivare. Möjligtvis så borgar SL för bussarna men de kan inte påverka var bussarna placeras.
Undrar vem som inte är med i laget...

Det är SL som finansierar dessa så kallade trängselbussar. Nobina och Busslink står endast som ägare och är tvungna att göra exakt det SL kommenderar dem att göra!

Så grattis, du kommer även fortsättningsvis att få fotografera och köra samma bussar på Värmdö som du gjort hittills!

Och för övriga "icke trängselbussar" så gäller fortfarande inom SL-avtalen att tillträdande har rätt att överta vilka bussar denne själv väljer ut av den avträdande entreprenören (inom trafikavtalet förstås). Så Nobina kan inte göra ett skit i det här läget mer än att dansa efter SL:s pipa och följa Keolis/ Busslinks minsta vink!

Kanske hårt för Nobina, men ger man sig in i leken får man leken tåla.....

Ted Selander

Citat från: julle skrivet 12 november 2010, 23:58:15 PM
---
Det är SL som finansierar dessa så kallade trängselbussar. Nobina och Busslink står endast som ägare och är tvungna att göra exakt det SL kommenderar dem att göra!
---
Och för övriga "icke trängselbussar" så gäller fortfarande inom SL-avtalen att tillträdande har rätt att överta vilka bussar denne själv väljer ut av den avträdande entreprenören (inom trafikavtalet förstås). Så Nobina kan inte göra ett skit i det här läget mer än att dansa efter SL:s pipa och följa Keolis/ Busslinks minsta vink!

Kanske hårt för Nobina, men ger man sig in i leken får man leken tåla.....

Nja, så kategorisk är inte världen i praktiken. Det vore för sorgligt om det du formulerar skulle vara normen i umgänget mellan parterna. Jag vet inte vilken verklighet du grundar dina slutsatser av, min erfarenhet (av SL-området) är en annan.

/Ted

julle

Citat från: Ted S skrivet 13 november 2010, 10:53:36 AM
Nja, så kategorisk är inte världen i praktiken. Det vore för sorgligt om det du formulerar skulle vara normen i umgänget mellan parterna. Jag vet inte vilken verklighet du grundar dina slutsatser av, min erfarenhet (av SL-området) är en annan.

/Ted
Det jag syftade på är de rent avtalmässiga villkoren och detta ska naturligtvis INTE övertolkas. Självfallet har du rätt om att det i praktiken inte går till så fyrkantigt som jag beskriver det, utan inom SL-området har ju parterna en förmåga att lösa olika problemställningar på ett för alla inblandade bekvämt sätt.

Kanske det till och med är så att inom SL-land så har allt spätts ut lite för mycket, till entreprenörernas favör och på SL (läs skattebetalarnas!) bekostnad. SL:s tilläggsavtalekonomi är vida känd inom branschen och mycket av det ser man inte röken av hos andra trafikhuvudmän.

Åsa Nietzsche

Jippi!  ;D

Jag har hela tiden hoppats på att Keolis skulle ta hem Nacka! jag vill nämligen köra extra där  ;)

Carl Eric

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 22 november 2010, 15:12:11 PM
Jippi!  ;D

Jag har hela tiden hoppats på att Keolis skulle ta hem Nacka! jag vill nämligen köra extra där  ;)

Då välkomnar vi dig till Rondelldansen också, säkert jätterolig att köra, särskillt om man gillar att vara sen i oergonomiska bussar...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

Citat från: calken skrivet 22 november 2010, 15:53:40 PM
Då välkomnar vi dig till Rondelldansen också, säkert jätterolig att köra, särskillt om man gillar att vara sen i oergonomiska bussar...

Gissar att du pratar om 474. Visst är det mycket rondeller och ingen vidare rolig linje att köra, men försenad tycker jag det är mycket svårt att bli på den där linjen. På utväg brukar man få stå och vänta in tiden i Gustavsberg ca 5 minuter, det tycker jag är det största problemet med 474.

Carl Eric

Citat från: Karsten skrivet 22 november 2010, 15:58:01 PM
Gissar att du pratar om 474. Visst är det mycket rondeller och ingen vidare rolig linje att köra, men försenad tycker jag det är mycket svårt att bli på den där linjen. På utväg brukar man få stå och vänta in tiden i Gustavsberg ca 5 minuter, det tycker jag är det största problemet med 474.

Okejdå, helt sant är det väl inte, men det är så olika.

När man på kvällen går ned till 15-mins trafik så är den alltid minst 3 minuter sen till G-berg C. Så det är väldigt olika, även på 10-mins trafiken...

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HB

Citat från: julle skrivet 12 november 2010, 23:58:15 PM
Undrar vem som inte är med i laget...

Det är SL som finansierar dessa så kallade trängselbussar. Nobina och Busslink står endast som ägare och är tvungna att göra exakt det SL kommenderar dem att göra!

Så grattis, du kommer även fortsättningsvis att få fotografera och köra samma bussar på Värmdö som du gjort hittills!

Och för övriga "icke trängselbussar" så gäller fortfarande inom SL-avtalen att tillträdande har rätt att överta vilka bussar denne själv väljer ut av den avträdande entreprenören (inom trafikavtalet förstås). Så Nobina kan inte göra ett skit i det här läget mer än att dansa efter SL:s pipa och följa Keolis/ Busslinks minsta vink!

Kanske hårt för Nobina, men ger man sig in i leken får man leken tåla.....

Nja Stefan, jag tror du definitivt missuppfattat skrivningarna i trafikavtalen. Naturligtvis så samverkar operatörerna vid ett entreprenörsskifte för att trafikuppgifterna ska kunna fullgöras. Skulle sedan parterna bli oense har SL vissa möjligheter att träda in på arenan. Dock har det aldrig hänt vad jag vet, utan dom stora bolagen klarar att hantera denna typ av frågor själva. /Henrik