Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort

Startat av Bjarne-W, 09 november 2010, 10:52:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Leyland skrivet 10 november 2010, 22:33:11 PM
För några år sedan är jag ganska säker på att det var norrut. Kan det ha varit Sundsvall eller Örnsköldsvik. På timmer som kom på pråmar från öst.

Jag har för mig att etanolproducenten i Örnsköldsvik gick i konkurs med buller och bång för ett tag sen. Det var skriverier om det i media, och huruvida de skulle få ekonomiskt stöd från kommunala skattemedel. Kanske de blev utkonkurrerade av utländska etanolproducenter?

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 22:40:58 PM
Jag har för mig att etanolproducenten i Örnsköldsvik gick i konkurs med buller och bång för ett tag sen. Det var skriverier om det i media, och huruvida de skulle få ekonomiskt stöd från kommunala skattemedel. Kanske de blev utkonkurrerade av utländska etanolproducenter?

SEKAB är inte i konkurs ännu iaf.

Nico


Var väl någon större svenskt etanolproducent norröver i landet som i alla fall aviserade kraftiga neddragningar av sin produktion. Tydligen berodde då detta på att avansen inte var den avsedda. Minns dock inte vilken tillverkare det var, men det var en del ståhej då staten väl även drog tillbaka sin ekonomiska uppbackning.

Vad gäller etanolens påstådda miljövänlighet så har jag ingen aning om hur just det fungerar från SL:s horisont, men en aspekt som jag personligen tycker att många lagstiftare m.fl. verkar missa rent generellt är den med vilken effekt man får ut av en viss mängd bränsle samt vilka restprodukter det ger. Alltså att man även bör se till olika bränslens verkningsgrad. Visst kanske etanol släpper ut färre partiklar, mindre koldioxid osv. men vad händer när man måste förbränna mer än dubbelt så mycket bränsle för att uppnå samma effekt/verkningsgrad?

Med andra ord så verkar etanoldrivna fordon i en hel fall verkar ofta förbruka mer än dubbelt så mycket bränsle för att uppnå samma verkningsgrad som ett  motsvarande dieseldrivet fordon. Det får då i i alla fall mig personligen att undra hur miljövänligt detta egentligen är sett över hela linjen? Är det verkligen mera miljövänligt att förbruka/förbränna 10 liter etanol än t.ex. 4,5 liter miljödiesel...?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

biogas vad jag hört och läst så funkar det bättre än bensin,
"Mer energi i 1 Nm³ biogas än i 1 liter bensin"
En normalkubikmeter biogas innehåller lika mycket energi som cirka 1,1 liter bensin. Om du kör på naturgas motsvarar en normalkubikmeter cirka 1,25 liter bensin

källa http://www.svenskbiogas.se/sb/biogas/

etanol är mer omiljövänlig ur 2 aspekter

  • det drar ca 50%mer än bensin
  • ofta är etanol gjord av mat, så folk svälter för vi ska ha kunna köra ett "miljövänligt bränsle" och fraktas ofta långa sträckor. (vet ej hur det är i bussbranshen)

Bussföraren

Citat från: the0fiskis skrivet 11 november 2010, 16:56:13 PM
biogas vad jag hört och läst så funkar det bättre än bensin,
"Mer energi i 1 Nm³ biogas än i 1 liter bensin"
En normalkubikmeter biogas innehåller lika mycket energi som cirka 1,1 liter bensin. Om du kör på naturgas motsvarar en normalkubikmeter cirka 1,25 liter bensin

källa http://www.svenskbiogas.se/sb/biogas/

etanol är mer omiljövänlig ur 2 aspekter

  • det drar ca 50%mer än bensin
  • ofta är etanol gjord av mat, så folk svälter för vi ska ha kunna köra ett "miljövänligt bränsle" och fraktas ofta långa sträckor. (vet ej hur det är i bussbranshen)

Nu kör vi ju inte bussarna vare sig på bensin eller Etanol (E85) så det blir en skev jämförelse

the0fiskis

etanol pratades det om
men det är en jämförelse som jag hittade hittade ingen mellan dissel och biogas

Johan B

Citat från: the0fiskis skrivet 11 november 2010, 19:19:46 PM
etanol pratades det om
men det är en jämförelse som jag hittade hittade ingen mellan dissel och biogas

Etanolbussar körs inte på E85 utan på något som heter ED95.

Peter Erret

Citat från: julle skrivet 09 november 2010, 21:00:44 PM
Inom Huddinge- Botkyrka och Nacka- Värmdö finns dessutom ett antal sk "trängselbussar" (B9S) som tillhör SL och dessa måste nu Keolis ta över, likaså eventuella etanolbussar.


Vadå "tillhör SL"

Ytterligare än som inte är med i laget.

Bussarna är registrerade som brukare "Nobina" och de är leasade av olika leasinggivare. Möjligtvis så borgar SL för bussarna men de kan inte påverka var bussarna placeras.

the0fiskis



homer

Citat från: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:31:26 PM
Vadå "tillhör SL"

Ytterligare än som inte är med i laget.

Bussarna är registrerade som brukare "Nobina" och de är leasade av olika leasinggivare. Möjligtvis så borgar SL för bussarna men de kan inte påverka var bussarna placeras.

nja, det är väl så att Bussarna INTE får lämna SL, bussarna är redan betalda och avskrivna eftersom det var staten som köpte dem, däremot måste operatören sköta om dem

Peter Erret

Citat från: homer skrivet 11 november 2010, 20:55:20 PM
nja, det är väl så att Bussarna INTE får lämna SL, bussarna är redan betalda och avskrivna eftersom det var staten som köpte dem, däremot måste operatören sköta om dem
Cyckla vidare,
hur var det med de två "Fjollorna" som hamnade på Gotland coh de två som for till Skövde? från N/V. :-X

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 november 2010, 21:08:24 PM
Det rörde sig om Swebus "egna" fordon, det som jag tror avses är B9S som kom i samband med trängselprojektet och sedan alla etanolbussar som inskaffats under de senare åren.
Precis, för N/V är det bussarna 6082-6083, 6099-6155, 6166-6171 som ska följa med, totalt 61 B9SA LE (enligt listan i förfrågningsunderlaget - som dock kan ha justerats - ett par  måste vara undantagna för att det ska stämma), några har ju varit utlånade till Kallhäll och någon till Botkyrka, men detta har varit efter krav från SL på att utöka ledbusstrafiken i dessa områden, och har alltså inte varit något problem, vilket också medfört att man nu - som jag förstått det - tagit tillbaka dem till Björknäs. Hyresavtalet är alltså mellan SL och trafikutövaren. Sedan har dock Trafikutövaren möjlighet att använda tredjeman (det vill säga leasinbolag) för att bättre hantera periodisering av betalningar och riskfördelning (SL använder linjär amortering).

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 11 november 2010, 21:43:36 PM
Precis, för N/V är det bussarna 6082-6083, 6099-6155, 6166-6171 som ska följa med, totalt 61 B9SA LE (enligt listan i förfrågningsunderlaget - som dock kan ha justerats - ett par  måste vara undantagna för att det ska stämma), några har ju varit utlånade till Kallhäll och någon till Botkyrka, men detta har varit efter krav från SL på att utöka ledbusstrafiken i dessa områden, och har alltså inte varit något problem, vilket också medfört att man nu - som jag förstått det - tagit tillbaka dem till Björknäs. Hyresavtalet är alltså mellan SL och trafikutövaren. Sedan har dock Trafikutövaren möjlighet att använda tredjeman (det vill säga leasinbolag) för att bättre hantera periodisering av betalningar och riskfördelning (SL använder linjär amortering).

Intressant, 6152-6155 har nämligen aldrig varit placerade i Björknäs. 6166-6171 blev flyttade från Kallhäll till Björknäs efter något år, sedan har de gått lite fram och åter mellan de två områdena (och Botkyrka?). Just nu verkar alla utom 6168 finnas i Björknäs (om man ska tro Errets lista, http://erret.se/Bussar/Fordonsforteckning.htm). 2005 fanns även 6084 och 6085 i Björknäs.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 11 november 2010, 22:09:13 PM
Intressant, 6152-6155 har nämligen aldrig varit placerade i Björknäs. 6166-6171 blev flyttade från Kallhäll till Björknäs efter något år, sedan har de gått lite fram och åter mellan de två områdena (och Botkyrka?). Just nu verkar alla utom 6168 finnas i Björknäs (om man ska tro Errets lista, http://erret.se/Bussar/Fordonsforteckning.htm). 2005 fanns även 6084 och 6085 i Björknäs.
Jo, som jag skrev var det ett undantag för ett par (eftersom det bara är 61 med i listan), problemet är att SL i sin lista inte anger nummer, utan endast reg.nummer, kanske är det 6152-6155, som inte ska med. Återkommer...