Busslink tar över trafiken i Nacka/Värmdö samt i Huddinge/Botkyrka/Söderort

Startat av Bjarne-W, 09 november 2010, 10:52:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: julle skrivet 09 november 2010, 21:00:44 PM
Inom SL-land så ingår det i trafikavtalen att tillträdande har rätt att överta vagnparken från den avträdande entreprenören. Dock är den tillträdande inte tvungen att ta över, utan kan välje fritt.

Inom Huddinge- Botkyrka och Nacka- Värmdö finns dessutom ett antal sk "trängselbussar" (B9S) som tillhör SL och dessa måste nu Keolis ta över, likaså eventuella etanolbussar.

Jag skulle tippa att av Keolis flaggade nyanskaffning på 180 bussar kommer att drivas av icke fossila bränslen, så som etanol (Söderort och Botkyrka) och biogas (Värmdö).
Men den som har uppdraget nu, har ju förstås möjlighet att flytta runt lite bussar i lagom tid till när tidsgränsen går ut (är väl 3 månader innan det brukar vara), på så sätt kan man ju "flytta" de bussar som man behöver på annat håll. Boggibussarna lär dock inte någon vara så intresserad av -iaf inte om inte någon förlikning gjorts avseende kraven på sittplatsutbud.

Det lär väl bli biogas även till SHB i och med nya depån. Frågan är väl främst hur mycket biogas man klarar av att leverera från start. Busslink själva ställde sig väl öppen för Rapsolja också...


Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2010, 01:20:28 AM
401 o 491 tillhör trafikavtal Tyresö.

Tyresö kan väl se fram emot mer trafik dagtid M-F också nu när produktionsbytet mellan avtalen upphör och N/V fler delade turer
Fast det behöver ju för den skull inte innebära fler delade tjänster för N/V. Området ligger ju bra till både för produktionsutbyte med Busslinks innerstadstrafik och det nya S/H/B. Enda nackdelen är väl att fordonstyperna är lite annorlunda (särskilt gentemot innerstaden - Vid Tekniska har man ju bra med uppställninsplats - vilket ju saknas i större utsträckning vid Slussen), men å andra sidan skulle ju en enkel lösning vara att parkera bussar i Söderhallen dagtid och därifrån kunna lösa av på innerstadslinjer- som exempel (avståndet därifrån till Slussen är ju också marginellt).

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 10 november 2010, 08:18:28 AM
Fast det behöver ju för den skull inte innebära fler delade tjänster för N/V. Området ligger ju bra till både för produktionsutbyte med Busslinks innerstadstrafik och det nya S/H/B. Enda nackdelen är väl att fordonstyperna är lite annorlunda (särskilt gentemot innerstaden - Vid Tekniska har man ju bra med uppställninsplats - vilket ju saknas i större utsträckning vid Slussen), men å andra sidan skulle ju en enkel lösning vara att parkera bussar i Söderhallen dagtid och därifrån kunna lösa av på innerstadslinjer- som exempel (avståndet därifrån till Slussen är ju också marginellt).

Precis, det här öppnar stora möjligheter för produktionsutbyte. Söder kommer kanske köra en del linje 71, Björknäs kör kanske åter en del på 840. 443C kan ju kombineras med både 840 och 818 bl.a. i var sin ände för att slippa tomkörningar runt i innerstaden som idag.

Ersa

Hur blir det med cykelbussen? Inte bussindividen, utan själva linjen. Kommer försöket att fortsätta från SL:s håll även in på det nya avtalet?

1896


Carl Eric

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 november 2010, 12:55:51 PM
Finns det några siffror i skillnaden mellan buden ?  ???

Tror att SL skrev någonstans att Nobina "bara" var 1 miljon dyrare, men att Busslink hade högre kundnöjdhet! (Allt är SLs fel! ;) )

Citat från: Omnilasse skrivet 09 november 2010, 21:31:49 PM
Det lär väl bli biogas även till SHB i och med nya depån. Frågan är väl främst hur mycket biogas man klarar av att leverera från start. Busslink själva ställde sig väl öppen för Rapsolja också...
Citat från: julle skrivet 09 november 2010, 21:00:44 PM

Inom Huddinge- Botkyrka och Nacka- Värmdö finns dessutom ett antal sk "trängselbussar" (B9S) som tillhör SL och dessa måste nu Keolis ta över, likaså eventuella etanolbussar.

Jag skulle tippa att av Keolis flaggade nyanskaffning på 180 bussar kommer att drivas av icke fossila bränslen, så som etanol (Söderort och Botkyrka) och biogas (Värmdö).

Allt förutom Etanol är bra!

Har Keolis ett behov att köpa in nya bussar? Och blir det då fler B9S?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: calken skrivet 10 november 2010, 13:16:55 PM
Tror att SL skrev någonstans [...] att Busslink hade högre kundnöjdhet!

Det hade jag nästan kunnat gissa utan att kolla...

Omnilasse

Citat från: calken skrivet 10 november 2010, 13:16:55 PM
Tror att SL skrev någonstans att Nobina "bara" var 1 miljon dyrare, men att Busslink hade högre kundnöjdhet! (Allt är SLs fel! ;) )

Allt förutom Etanol är bra!


Vad är det för fel på etanol? Det är inte det bästa alternativet, men minskar ju utsläppen av koldioxid. Självklart är det förstås ändå viktigt hur etanolen produceras.

Camilla

Citat från: calken skrivet 10 november 2010, 13:16:55 PM
Tror att SL skrev någonstans att Nobina "bara" var 1 miljon dyrare, men att Busslink hade högre kundnöjdhet! (Allt är SLs fel! ;) )


Kan det var här du läste det?

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busslink-tar-over--Nobina-petas/

En buss brummar

En off topic fråga som väcktes iom detta tilldelningsbeslut:

Hur ser kartan ut för sverige ang vem kör vad och var? Skulle vara roligt om någon insatt kunde göra en "karta" över sverige där orterna/områdena markerades ut med vilken operatör det är och när anbuden går ut. Tex, har Nobina någonting kvar i stor stockholm? om ja, hur länge till innan anbud? Är Nobina rent av helt borta från stockholm iom detta?

Om någon misstycker om inlägget så flytta inlägget eller gör en ny tråd av det.

Ersa



Gabi94

Varför ska Busslink ha botkyrka, Nacka/Värmdö. Har dom inte egna ställen och ta hand om. De skulle va säkert för mycket för busslink

Carl Eric

Citat från: Camilla skrivet 10 november 2010, 19:14:43 PM
Kan det var här du läste det?

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Busslink-tar-over--Nobina-petas/

Stämmer bra! :)

Citat från: Omnilasse skrivet 10 november 2010, 16:35:53 PM
Vad är det för fel på etanol? Det är inte det bästa alternativet, men minskar ju utsläppen av koldioxid. Självklart är det förstås ändå viktigt hur etanolen produceras.

Felet är, precis som du skriver, att entanolen oftas produceras på omiljövänliga sätt! Samt att biogas är miljövänligare än Etanol!

Nu så vet jag ju inte hur Etanolen som SLs bussar körs på produceras, men jag tycker att man skall vara försiktig med Etanol! :P
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!