Stjärnmärkningslista

Startat av bilomnibussen, 08 oktober 2010, 17:08:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Nåja, kan man inte publicera en svart lista kan man väl ändå sätta upp en lista över bussföretag där man upplever arbetsglädje som anställd. Då vill jag inleda med
Weidermans Buss, Kumla och Söne Trafik i Linde-Kopparberg. Kan också lägga till det längesedan insomnade Statens Järnvägars Biltrafik i Uppsala.
Mvh Jan G

Mittlinje

Varför skall du generallisera - jag har arbetat på ett antal företag i branschen har vänner från flertalet företag. De flesta är fullt överens med mig. Grunden är att inom en bubbla finns ditt yrke som du upplever det. Detta skall kopplas ihop med en bubbla från din arbetsgivare som har sin syn på ett antal uppdrag. Dessa bubblor går inte alltid hand i hand och den dag du byter arbetsgivare förändras också de olika bubblorna.

Det som var bra hos A är nu dåligt hos B och vice versa. Oftast handlat det om att acceptera att förutsättningerna för arbete är olika hos företagen, trivs du inte på arbetsplats A där ett antal tycker det är bra som du tycker är illa så är det bara att gå vidare och leta efter någon ny partner. Det är ingen som tvingar dig att stanna kvar. Hela livet är uppbyggt på detta sätt, annars hade vi inte haft så många skilsmässor ;)

bilomnibussen

Är du verkligen riktigt klok? Jag fattar ingenting!
Mvh Jan G

bilomnibussen

Mitt senaste uttalande kanske fordrar nån förklaring. Jag tänkte att de företag som kan sättas upp som goda upplevs så av de flesta. De andra sätts inte upp. Det är inte fråga om några "bubblor" hit och dit. Vissa företag vet vad humanism och gott bemötande är liksom vad det betyder att uppskatta de anställda. Vi som kommer i åtnjutande av detta ställer då gärna upp lite extra och talar gärna gott om "vårt" företag. Andra företag, särskilt större, bryr sig inte utan behandlar de anställda på ett kadaveraktigt sätt något som det övervägande flertalet på ett sådant ställe lider av. Det är inte som nåt sorts äktenskap, dessutom väljer man inte fritt i dessa tider om man inte är singel och kan flytta "lite hit lite dit lite hur som helst". Låt de goda företagen presenteras som goda exempel medan de dåliga nu inte får hängas ut i detta räddhågade forum.
Mvh Jan G

Mittlinje

"Är du verkligen riktigt klok?" Den tyckte jag var bra och kanske du har rätt  :-\ men då är du inte medveten om vad du skrivit tidigare idag - numer låsta ämnen! Kanske lite trist eftersom även det man upplever som negativt bör diskuteras, men det är moderatorns val.

1) "Vi borde upprätta en svart lista över bussföretag som inte sköter sig." - min kommentar är att både företag och anställda försöker tänja på gränserna.
2) "...företag som bryter mot rimliga regler och uppfattningar om vad som kan accepteras..." - min kommentar är att regler kan företaget förändra medan lagar är en annan fråga. Uppfattningar som kan accepteras - aldrig hört benämningen!
3) "...sätta upp en lista över bussföretag där man upplever arbetsglädje som anställd...". Är säkert en målsättning från alla bussföretag att amn skall uppleva arbetsglädje, men att göra allt till lax (lags) klarar inte ens fiskhandlaren av.

Allt detta är den berörda personens upplevelse. Om du listar en sak du inte gillar finns det ju ingen täckning på att andra inom företaget har samma tanke. Kanske du fattar ratten.....   ;)

Mittlinje

Måste än en gång kommentera - inte för att klanka på dig utan att jag har en helt annan syn på saken. För jag anser att det finns bubblor - arbetstagarens egna önskemål om hur arbetsplatsen skall vara (Pelle gillar långa pass, Lisa korta) - detta påverkar eventuella listor. Men arbetsgivaren har sin syn på hur arbetsplatsen skall utformas så länge de håller sig inom lagar och avtal, i klarspråk, de vill tjäna pengar.

För samtliga företag finns en grundtanke men även den kan variera - Nobina i Norrbotten är inte det samma som Nobina i norra Skåne. Det finns ju lokala ledare som kan styra så för mig är det viktigare att "lista" arbetsledare än företag. Om ett företag förlorar en upphandling i ett område och övertar arbetsledaren så kan en arbetsledare med en räv bakom örat genomföra vissa delar av tidigare verksamhet även i det nya företaget så länge han håller sig inom företagets policy- Trots allt, många företag gillar lokala företeelser så länge de är inom rimlig gräns, det vinner man på i längden.

bilomnibussen

Det är inte allting som kan utläsas ur lagar och avtal. Vanlig humanism t ex, sådan finns på sina håll trots att man inte betalar över avtalet eller har rent tekniskt de bästa förhållandena. Det här sättet att hårddra avtalen som storföretagen började med för sådär 20 år sedan är rent förkastligt och personalförslitande. De bryr sig inte. Vinsten och bara vinsten är det viktigaste och förare är utbytbara. I såna företag ska man inte tro att man är något. Vad jag framför allt vill angripa är det här iskalla sättet att bemöta medarbetare som i dag finns på alltför många ställen. Kan man då visa på de goda exemplen, kan inte då detta åtminstone stärka de kollegor som tvingas jobba under de dåliga villkoren. För övrigt är arbetsdomstolen ett skämt.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Vad gäller den upphandlade trafiken är det en enkel sak för länstrafikbolagen att kräva kollektivavtal samt gärna också införa en klausul om att personalen skall övertas av den nye entreprenören. Endast det faktum att ett nytt avtal börjar gälla ska inte äventyra anställningstryggheten i den kontinuerliga verksamheten som ju inte alls är ny, bara arbetsdomstolen tycker det. Om det finns folk som inte sköter sig i sin anställning skall sådant åtgärdas kontinuerligt i varje företag. Ett nytt kontrakt skall inte innebära en rensningsåtgärd bland de anställda. Frågan är väl om svartåkarna har så mycket att hämta i dag och i vilken utsträckning de finns.
Mvh Jan G