Sydliga "skvaderlinjer"

Startat av Bengt Jönsson, 03 augusti 2010, 13:46:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Vilken linje är landets sydligaste "skvaderlinje", dvs en linje som trafikeras med ett fordon som  har både utrymme för passagerare och för gods.
Har för mig att dessa "multi-purpose"-fordon kallas för godsrumbussar eller just "skvaderbuss" .
:D

/B

RoggaBoy

Eller så säger man som i Umeå: Godsare.

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 augusti 2010, 14:12:04 PM
Lär vara i Säffletrakten som den sydligaste finns.

Eller cykelbussen till Värmdö ;)


Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 augusti 2010, 14:57:28 PM
Säffle lär ligga sydligare än Stavsnäs ;) Dessutom kör ni väl inte mkt gods i bussen ännu? och den försvinner väl om ett par veckor när vintertdt träder i kraft?

Marginellt ;) Nja beror väl på om man kallar cykel för gods...

Linjen kommer trafikeras till 30 september, ingen förändring 23 augusti. Vart bussen kommer att ta vägen sedan vet jag inte. Tillbaka till Värmland?


Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 augusti 2010, 13:46:49 PM
Har för mig att dessa "multi-purpose"-fordon kallas för godsrumbussar eller just "skvaderbuss" .

Godsare eller godsrummare.
Ordet skvader används endast om veteranbussar med ett öppet flak.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2010, 18:12:11 PM
Godsare eller godsrummare.
Ordet skvader används endast om veteranbussar med ett öppet flak.

Iofs så har du rätt, men för mig har det ingen betydelse om bussen är en med bakgavellift kallas för skvader.
I branschen 37 år

virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 03 augusti 2010, 15:29:38 PM
Marginellt ;) Nja beror väl på om man kallar cykel för gods...

Linjen kommer trafikeras till 30 september, ingen förändring 23 augusti. Vart bussen kommer att ta vägen sedan vet jag inte. Tillbaka till Värmland?



Eller för ovanlighetens skull, behålla den till nästa år o göra om det hela? ;-)

Ersa

Citat från: Jan skrivet 03 augusti 2010, 18:22:29 PM
Iofs så har du rätt, men för mig har det ingen betydelse om bussen är en med bakgavellift kallas för skvader.

Visst. Men bara man inte åker upp till länen norr om Dalälven och helt seriöst börjar kalla nya godsbussar för skvadrar. Då lär folk där uppe undra vad man är för en skum filur. ;)

Fredde

Citat från: virtual1 skrivet 04 augusti 2010, 17:08:12 PM
Eller för ovanlighetens skull, behålla den till nästa år o göra om det hela? ;-)

Tveksamt om den kommer få stå på ramp till kommande vår. Merutnyttjandet är tveksamt, råkar den hamna i Slussen är det slutet för bussen...