Nytt linjenät i Örebro!

Startat av bisquit, 25 februari 2010, 11:20:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 05 mars 2010, 00:26:54 AM
Om man studerar tidtabellerna lite grand så upptäcker man snart att ingen av stomlinjerna har samma avgångstider måndag-fredag resp. lördag och söndag när linjerna går med timmestrafik. T.ex går linje 4 från Universitetet på minuttalet .32 måndag-fredag, .00 lördag och .15 på söndagar. Natturerna på fredagskväll går på minuttalet .44, på lördagskvällen går de .00. Hur kommer det sig att det blivit så här? Trafiken verkar i övrigt vara rak och tydlig, och informationen på hemsidan är exemplarisk.  ???

En avvikelse från den raka 30- och 60-minuterstrafiken hittas på linje 21 på helgerna där varvtiden inte verkar lira riktigt med önskad turtäthet. Linje 21 går med antingen 31- eller 62-minuterstrafik på helgerna.
Det är väl som vanligt för att spara omlopp - men LT har ju aldrig haft som mål att deras linjer ska ha styva tabeller (vet inte vilket ansvar Nobina har här - men LT kräver åtminstone inte detta) - så varför skulle man göra det bara för att man kallar det hela stombussar? ;D Tror alla de samverkande länen inom LT skulle kunna öka resandet ganska markant, bara man kunde komma ihåg när bussarna går. Tidtabellerna är ju också märkliga inom LT:s stadsbusstrafik, där man fortfarande håller fast vid "stolptider" från start/slutdestination och centrumhållplats, istället för att man skall kunna följa avgångarna i tabellen. Det var väl mer än 20 år sedan SL skrotade det systemet...Sedan är det ju ett problem att skapa helt styva tabeller när man bygger ihop kompletterande linjer som inte har samma start/slutdestinationer. Vill man prioritera en resandeström kan det innebära konsekvenser för andra (vet dock inte hur det har spelat in här)

Karsten

Tittar man vidare in i tidtabellerna upptäcker man snart att man inte verkar spara något omlopp på detta vis. T.ex så går bussarna till Mellringe samtidigt på vardagskvällar från centrala Örebro och ankommer Mellringestaden på minuttalen .55 och .57 för att vända åter mot centrum på minuttalen .00 och .30.

Till Karlslund ankommer bussarna .14 och .49 vardagskvällar och avgår .12 och .42. Det känns spontant som det med dessa vändtider skulle gå att skapa en mycket tydligare trafik.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 09 mars 2010, 09:04:40 AM
Tittar man vidare in i tidtabellerna upptäcker man snart att man inte verkar spara något omlopp på detta vis. T.ex så går bussarna till Mellringe samtidigt på vardagskvällar från centrala Örebro och ankommer Mellringestaden på minuttalen .55 och .57 för att vända åter mot centrum på minuttalen .00 och .30.

Till Karlslund ankommer bussarna .14 och .49 vardagskvällar och avgår .12 och .42. Det känns spontant som det med dessa vändtider skulle gå att skapa en mycket tydligare trafik.
Håller med, vad jag avsåg när jag skrev omlopp här var inte hela omlopp under hela trafiktiden, utan att man genom att starta trafiken något senare och sluta den något tidigare (även från 30-minuters till 60 minuters via 45-minuters), så kan man spara in en del småtid, och möjligen klara någon paustid och tjänstgöringstid i några paket. Men det är detta som är lite larvigt, för är kravet att tidtabellen skall vara styv och man ändå har så pass många vagnar ute, så bör det kunna lösas ändå med lite kreativitet, om än det kan innebära lite fler tomkörningar. Garagen har väl idag i regel så pass många timanställda att det inte är något större problem ifall man måst "fylla upp" tid med dem, när tjänstgöringspaketen är lagda. Är man lite bekväm och ekonomisk av sig (om än inte så kundorienterad), är det föstås lättare i sådana sammanhang att justera avgångstiderna...  Det är ju inte lyckat med olika tider för trafiken, särskilt som bussarna går från två olika sidor av centrum. Blir ju nästan omöjligt att lära sig. Avstånden är ju så pass korta här ändå mellan de olika slutstationerna (förutom några få) att man undrar om det inte hade varit bättre att köra linjerna med samma slut- respektive startdestination, men med olika sträckningar genom staden, för att sedan avända lite fler tomkörningar. Nu är det ju ändå som sagt rätt stora tidsmarginaler i lågtrafik vid vändstationerna och då är ju vitsen borta lite grann.

M67:an

Örebros nuvarande linjenät har stora brister, men inte större än att man skulle kunna rätta till det med några små justeringar. Men att man skulle skapa ett helt nytt linjenät som är sämre än det nuvarande trodde man inte var möjligt.

Det 1 april startar i mitt tycke detta aprilskämt. Flertalet stadsdelar som Sörbyängen, Ladugårdsängen, Öster, Lillån och Mariebergs köpcentrum får vissa tider 60-minuters trafik, och det är både vardagar som helgdagar. Samtrafiken försvinner från centrum. Nattrafiken är många upprörda över.
Och de så kallade stomlinjerna som är 8 till antalet (väldigt överdrivet) kommer ge en buss var 15/30:e minut om man till exempel står i Brickebacken eller Oxhagen och ska till Centrum. Men står man i centrum och ska till Oxhagen eller Brickebacken då är det hela 30/60 minuter mellan bussarna.
Linje 12 har idag 12-minuters trafik som mest på sträckan Brickebacken-Våghustorget. Det nya nätet ger en buss som mest var 30:e minut på samma sträcka. En linje som 12:an skulle man inte röra. Vill man att Brickebacken ska få direktkontakt med Universitetssjukhuset, kunde man ha förlängt linje 14 från Universitetet upp till området.

Det hela är rörigt och ogenomtänkt. Verkar som någon tjänsteman tycker det är roligt att rita kartor med tuschpennor. Med tanke på att Örebro är en stad med redan nu lågt resande med kollektivtrafiken, så borde man ha satsat på seriösare förbättringar. Länstrafiken och kommunen verkar gå i några dimridåer där man tror att man ska få fler att åka kollektivt, där man till och med ställer bilen till bussens förmån. Jag finner det hela mycket tramsigt. Det nya linjenätet kommer bara göra att fler bilister tar avstånd från bussarna. Lägg där till allt krångel vid sidan om med kort och biljettsystem, så är det få som tar sig tid med att välja kollektivtrafiken.


Ersa

http://na.se/nyheter/2.2503/1.771744-stark-reaktion-mot-fredrikssons-uttalande

Citat från: NA.sePå bara några timmar har 100 läsare kommenterat artikeln här på na.se.

Jaså? Brukar inte NA.se vanligtvis få över hundra arga kommentarer under alla artiklar som har med stadens busstrafik att göra, som VK.se får? ;)

buskörare

Citat från: M67:an skrivet 24 mars 2010, 17:30:11 PM
Örebros nuvarande linjenät har stora brister, men inte större än att man skulle kunna rätta till det med några små justeringar. Men att man skulle skapa ett helt nytt linjenät som är sämre än det nuvarande trodde man inte var möjligt.

Det 1 april startar i mitt tycke detta aprilskämt. Flertalet stadsdelar som Sörbyängen, Ladugårdsängen, Öster, Lillån och Mariebergs köpcentrum får vissa tider 60-minuters trafik, och det är både vardagar som helgdagar. Samtrafiken försvinner från centrum. Nattrafiken är många upprörda över.
Och de så kallade stomlinjerna som är 8 till antalet (väldigt överdrivet) kommer ge en buss var 15/30:e minut om man till exempel står i Brickebacken eller Oxhagen och ska till Centrum. Men står man i centrum och ska till Oxhagen eller Brickebacken då är det hela 30/60 minuter mellan bussarna.
Linje 12 har idag 12-minuters trafik som mest på sträckan Brickebacken-Våghustorget. Det nya nätet ger en buss som mest var 30:e minut på samma sträcka. En linje som 12:an skulle man inte röra. Vill man att Brickebacken ska få direktkontakt med Universitetssjukhuset, kunde man ha förlängt linje 14 från Universitetet upp till området.

Det hela är rörigt och ogenomtänkt. Verkar som någon tjänsteman tycker det är roligt att rita kartor med tuschpennor. Med tanke på att Örebro är en stad med redan nu lågt resande med kollektivtrafiken, så borde man ha satsat på seriösare förbättringar. Länstrafiken och kommunen verkar gå i några dimridåer där man tror att man ska få fler att åka kollektivt, där man till och med ställer bilen till bussens förmån. Jag finner det hela mycket tramsigt. Det nya linjenätet kommer bara göra att fler bilister tar avstånd från bussarna. Lägg där till allt krångel vid sidan om med kort och biljettsystem, så är det få som tar sig tid med att välja kollektivtrafiken.

Fascinerande att det först klagas på samtrafiken, bussarna stör i centrum och ska inte åka där osv. Och nu när samtrafiken är slopad så klagas det på det istället? Inte lätt att göra rätt. Natt-trafikens slopning är under all kritik. Däremot kan man fundera på varför stadsborna som faktiskt kan ta sig hem med cykel och annat ska ha en natt-trafik när dom som bor nån mil utanför får klara sig utan.

Magnus


Omnilasse

Citat från: M67:an skrivet 24 mars 2010, 17:30:11 PM
Örebros nuvarande linjenät har stora brister, men inte större än att man skulle kunna rätta till det med några små justeringar. Men att man skulle skapa ett helt nytt linjenät som är sämre än det nuvarande trodde man inte var möjligt.

Det 1 april startar i mitt tycke detta aprilskämt. Flertalet stadsdelar som Sörbyängen, Ladugårdsängen, Öster, Lillån och Mariebergs köpcentrum får vissa tider 60-minuters trafik, och det är både vardagar som helgdagar. Samtrafiken försvinner från centrum. Nattrafiken är många upprörda över.
Och de så kallade stomlinjerna som är 8 till antalet (väldigt överdrivet) kommer ge en buss var 15/30:e minut om man till exempel står i Brickebacken eller Oxhagen och ska till Centrum. Men står man i centrum och ska till Oxhagen eller Brickebacken då är det hela 30/60 minuter mellan bussarna.
Linje 12 har idag 12-minuters trafik som mest på sträckan Brickebacken-Våghustorget. Det nya nätet ger en buss som mest var 30:e minut på samma sträcka. En linje som 12:an skulle man inte röra. Vill man att Brickebacken ska få direktkontakt med Universitetssjukhuset, kunde man ha förlängt linje 14 från Universitetet upp till området.

Det hela är rörigt och ogenomtänkt. Verkar som någon tjänsteman tycker det är roligt att rita kartor med tuschpennor. Med tanke på att Örebro är en stad med redan nu lågt resande med kollektivtrafiken, så borde man ha satsat på seriösare förbättringar. Länstrafiken och kommunen verkar gå i några dimridåer där man tror att man ska få fler att åka kollektivt, där man till och med ställer bilen till bussens förmån. Jag finner det hela mycket tramsigt. Det nya linjenätet kommer bara göra att fler bilister tar avstånd från bussarna. Lägg där till allt krångel vid sidan om med kort och biljettsystem, så är det få som tar sig tid med att välja kollektivtrafiken.
Kan kanske tycka att man varit lite för fixerad på att nätet ska vara effektivt, och tycker kanske det är onödligt med att ha olika destinationer på stomlinjer som har samma utgångsdestination - på sin höjd är det 3:an som kan bli något knappt att hinna med styv tabell i Brickebacken - annars fungerar det ju även utan att behöva koppla mer än två linjer till varandra  med 11 omlopp i 60 minuterstrafik. Nu är ju detta sommartidtabellen som börjar gälla i april (en rätt konstig tradition men så har man väl alltid gjort i Örebro). Det kommer ju vintertid att vara 20-minuterstrafik på stomlinjerna kl. 6-20. Sedan är ju sträckan Våghustorget-järntorget inte så långt att gå, men däremot är det oklart för resenären när bussen går från Våghustorget om man är i centrum och särskilt som de går olika tider olika delar av dagen. Man har inte riktigt lärt sig hur man hanterar styva tabeller i länstrafiken ännu tydligen. Att man drar in en tur på nattrafiken är ju bara larvigt. Att köra en tur extra på fredagar och lördagar på de 4 stomlinjer som går via centrum, skulle ju inte kosta mycket i det stora hela. Som det verkar är det ju snararare någon konstig förmyndarattityd att ungdomarna inte ska vara ute på stan som styr. Kan ju på sin höjd kosta några hundratusen kronor per år...

Anders Noren

Citat från: M67:an skrivet 24 mars 2010, 17:30:11 PM
Och de så kallade stomlinjerna som är 8 till antalet (väldigt överdrivet) kommer ge en buss var 15/30:e minut om man till exempel står i Brickebacken eller Oxhagen och ska till Centrum. Men står man i centrum och ska till Oxhagen eller Brickebacken då är det hela 30/60 minuter mellan bussarna.

Fast det där beror väl inte på stomlinjenätet utan på att det av någon anledning bara finns busshållplats i ena riktningen i "centrum" (med vilket väl avses Våghustorget). Och det är väl bara tillfälligt, tills ombyggnaderna är färdiga senare i år?

Anders

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 24 mars 2010, 20:53:22 PM
Kan kanske tycka att man varit lite för fixerad på att nätet ska vara effektivt, och tycker kanske det är onödligt med att ha olika destinationer på stomlinjer som har samma utgångsdestination - på sin höjd är det 3:an som kan bli något knappt att hinna med styv tabell i Brickebacken - annars fungerar det ju även utan att behöva koppla mer än två linjer till varandra  med 11 omlopp i 60 minuterstrafik. Nu är ju detta sommartidtabellen som börjar gälla i april (en rätt konstig tradition men så har man väl alltid gjort i Örebro). Det kommer ju vintertid att vara 20-minuterstrafik på stomlinjerna kl. 6-20. Sedan är ju sträckan Våghustorget-järntorget inte så långt att gå, men däremot är det oklart för resenären när bussen går från Våghustorget om man är i centrum och särskilt som de går olika tider olika delar av dagen. Man har inte riktigt lärt sig hur man hanterar styva tabeller i länstrafiken ännu tydligen. Att man drar in en tur på nattrafiken är ju bara larvigt. Att köra en tur extra på fredagar och lördagar på de 4 stomlinjer som går via centrum, skulle ju inte kosta mycket i det stora hela. Som det verkar är det ju snararare någon konstig förmyndarattityd att ungdomarna inte ska vara ute på stan som styr. Kan ju på sin höjd kosta några hundratusen kronor per år...

Nä, vårtidtabellen i april. Sommartidtabellen börjar i mitten av juni.

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 21:37:39 PM
Nä, vårtidtabellen i april. Sommartidtabellen börjar i mitten av juni.
Tja, kalla det vad man vill - men den kommer gälla från april till oktober, fast tidigare är det nog sant att man har haft en mellanvariant också för sommaren. Ännu en sak som gör det otydligt för resenärerna.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 24 mars 2010, 22:25:58 PM
Tja, kalla det vad man vill - men den kommer gälla från april till oktober, fast tidigare är det nog sant att man har haft en mellanvariant också för sommaren. Ännu en sak som gör det otydligt för resenärerna.

Ja, det kanske ändras nu med nya linjenätet. Från 00 till 09 hade vi i alla fall en sommardel. Den satt längst bak i tidtabellen och många var dom resenärer som tittade på fel. Tror den hoppade igång samtidigt som landsorten bytte tidtabell för året (nånstans i mitten på juni, strax efter skolorna slutade) och sen gick vi åter till vår/hösttidtabellen när skolan började igen.

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 22:33:26 PM
Ja, det kanske ändras nu med nya linjenätet. Från 00 till 09 hade vi i alla fall en sommardel. Den satt längst bak i tidtabellen och många var dom resenärer som tittade på fel. Tror den hoppade igång samtidigt som landsorten bytte tidtabell för året (nånstans i mitten på juni, strax efter skolorna slutade) och sen gick vi åter till vår/hösttidtabellen när skolan började igen.
Jo, det är ändrat (alltid ett steg framåt). Förslaget i utredningen var att det skulle vara "sommatidtabeller" april-september och de tidtabeller som finns på hemsidan står det på att de skall gälla till den 2 oktober. Egentligen går det väl inte heller att köra så mycket sämre trafik som man gör med den tidtabell som börjar gälla, om det skall kallas stomlinjer...

Jona

Får man fråga, i denna tråd vill säga, om det finns någon som kan fixa en riktig i papper alltså tidtabell som nu är gällande i Örebro, gärna med linjekarta. Plus en som kommer och gälla från 1 april med tillhörande linjekarta och via vanliga snigel-post skicka dessa till mig. Självklart mot insättning för inköp av tabeller/karta och porto på vederbörandes konto.

Samlar på mig lite olika tidtabeller för att kunna se då, förr och senare och kommer inte själv och kunna fixa dessa på plats då det är så långt till staden.
Jag har så länge jag haft intresset lokaltrafik nämligen främst varit intresserad av själva linjerna, buss-intresset är en nyare påfund.

Nu väntar jag bara på boken, för det borde någon gång göras en bok över Örebro´s bustrafik då, nyss och nu, liksom redan kommit för Falköping och Eskilstuna bara för att nämna några. Då blir en papperstabell extra intressant och ha som "bilaga"

PM eller Epost är det bästa sättet och svara på förfrågan.

Har inga direkta egna synpunkter på trafiken, är inte tillräckligt insatt ännu, men om man nu får till en någorlunda styv tabell så tror jag man har mycket och vinna. I Äldre tabeller för staden så kör man bussar var 32 eller 35 minut bara som exempel på linjerna. Men kvällar och helger, under lågtrafiknätet, hade man gemensamma avgångar med en buss var 30 minut istället. Så att se hur trafiken utvecklats till det bättre och eller det sämre, det ska också bli intressant och se över....

/Jona
MVH Filosofen Jona