Regeringen föreslår sänkt körkortsålder för bussförare

Startat av Bjarne-W, 12 februari 2010, 14:51:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Andreas L skrivet 13 februari 2010, 14:47:32 PM
Jag gick transportutbildningen i gymnasiet och det går inte att jämföra den med att ta kortet på en intensivkurs via en trafikskola. Utbildningen är långt ifrån "sitta i skolbänken" utan väldigt praktiskt upplagd. Du får en flerårig utbildning där du dagligen varvar teori med praktik. Förutom att "bara" ta körkorten så går man en mängd teoretiska och praktiska kurser. Man lär sig bla reparera längs vägen, godshantering och lastsäkring. Lasta och lossa rätt och truckkörning.  Fraktsedelhantering, kundbemötande och logistik mm mm. Du får totalt flera månader ute hos företagen där du praktiserar på egen hand med handledare. Även externa företag anlitar skolan där eleverna själva får göra riktiga transportuppdrag. När du avslutar utbildningen är du 18-19 år men har trots det flerårig vana att hantera tunga fordon.

Jag kan lova att dom som inte håller tillräcklig mognadsgrad försvinner ganska snabbt. Är du inte lämplig så garanterar jag att det visar sig innan dom tre åren är slut. I vår klass stod kanske knappt halva styrkan kvar som fullutbildade yrkesförare efter tredje året.

Nu är ju denna utbildning inriktad för lastbilsförare men om dom nu sänker åldern för buss och inför denna utbildning även där så är jag övertygad om att det kommer produceras fram många unga mogna duktiga och lämpliga bussförare!

Då så! Teoretiska delar i utbildningen är fortfarande i mina ögon inget som är direkt hjälpande i ett sånt här yrke. Då behövs praktik. Men ska det finnas praktik ute i trafiken och inte bara körning i buss med andra elever och "rollspel" (som jag fick när jag tog D-kort via 12 veckors heltidsutbildning) så blir det säkert bra.

Drängen

Om jag med min okristligt höga ålder inte minns helt galet, så var det 19 år för trafikkort, och 21 för busskort på den tiden "när allt var bättre"?. Å andra sidan kunde man köra upp för trafikkort med en Opel Kapitän, eller Merca 190-fena.

sukkeri

Citat från: Drängen skrivet 13 februari 2010, 20:14:01 PM
Om jag med min okristligt höga ålder inte minns helt galet, så var det 19 år för trafikkort, och 21 för busskort på den tiden "när allt var bättre"?. Å andra sidan kunde man köra upp för trafikkort med en Opel Kapitän, eller Merca 190-fena.
Då hade du kanske dessutom kört traktor från 6-7 årsåldern hemma på gården och inte suttit hela din uppväxt vid datorn och spelat spel. Det är stor risk att en som är "uppfödd" på traktorsitsen kan vid 18 års ålder bedömma olika situationer bättre än en 21 åring som har 3 års körvana.

lil-sis

Jag tror inte det mest galna med förslaget är åldern som sådan.
Utan att sätta folk utan arbetslivserfarenhet bakom ratten där det både ska köras fint och finnas iaf lite kundservice.

Är man inte van att hantera besvärliga kunder (de lättsamma är ju bara trevliga  :-*  ) samtidigt som man kanske befinner sig i en besvärlig trafiksituation blir det dåligt. På det ena eller andra viset.
Här är det ju visserligen bolagen som har ett ansvar att inte ta in folk direkt från skolan utan först efter ett par år med arbetslivserfarenhet. Gärna från andra serviceyrken. Samt att ta in folk som haft körkort (oavsett klass) i ett par år.